PDA

Bekijk de volledige versie : De Bedenkers


Barst
10th September 2007, 15:44
De Bedenkers


Wie nu nog denkt dat het ons Vlamingen ontbreekt aan goede ideeën, heeft gisteren niet afgestemd op Eén. Daar liet het vlaggenschip van de openbare omroep 'De Bedenkers' schitteren. Voor de televisiereeks dingen meer dan 2.000 Vlamingen mee naar de hoofdprijs van 25.000 euro. Het regent dus goede ideeën in onze contreien. Maar in de rangschikking van landen met de meeste patenten en starters die met een eigen zaak beginnen, vallen we van de regen in de drop.


Eerst driewerf hoera voor 'De Bedenkers'. Een zondagavondprogramma over huis-tuin-en-keuken-innovatie dat knap gemonteerd is, de juiste hoeveelheid emotie laat spreken en een beeld ophangt van een creatief Vlaanderen dat vooruit wil.

Helemaal onbevangen is mijn mening niet. FlandersDC heeft samen met de VRT aan dit programma gewerkt en de website is van onze hand. Maar ik biecht graag op dat ik blij ben met een openbare omroep die dergelijke risico's neemt. De nieuwe orkestleider van Eén, Jean Philip De Tender, zei geen vrijblijvende televisie te willen maken. Daar is hij hier zonder meer in geslaagd. Het opzet is om ook het kijkend publiek aan te sporen iets te ondernemen.

'De Bedenkers' blijven natuurlijk zondagavondvermaak en de eerste rondes zijn dan ook niet gespeend van enkele excentriekelingen met buitenissige ideeën. Maar ook dat is Vlaanderen. Een bed met verrekijker, de handcarwash, de hefboomschoen of een elektrisch aangedreven ladder, je zit er niet meteen op te wachten.

Evengoed was er Lisa, elf jaar, die iedereen het nakijken gaf met haar winkelconcept voor zwangere vrouwen. Of de dames die eindelijk een makkelijk opvouwbare kinderwagen ontworpen hebben. Onder meer het innovatieve pensioenplan, de pleister tegen rugpijn en de sleutelhulp voor senioren passeerden de revue als veelbelovende innovaties. De Vlaming bedenkt blijkbaar de ene uitvinding na de andere.

Hoe komt het dan dat zelfs onze vrienden uit Oekraïne meer patenten per inwoner registreren dan wij? De meest recente cijfers van de World Intellectual Property Organization liegen er niet om: België is een hekkensluiter. Stilaan een vertrouwde plek voor ons in internationale vergelijkingen. In de Global Entrepreneurship Monitor dragen we de rode lantaarn met slechts drie mensen op de honderd uit de totale beroepsbevolking die werken aan de oprichting van een eigen zaak.

Waarom beginnen niet meer 'Bedenkers' een eigen bedrijf? Waarom raakt het overheidsgeld dat beschikbaar is voor innovaties nauwelijks op? Waarom bedenken niet meer bedenkers innovaties tijdens hun werkuren? Het antwoord is eenvoudig. Als het nemen van risico loont, dan willen ongetwijfeld meer Vlamingen het risico nemen niet voor een loon te werken. Een cultuur waar falen mag en waar winnen gefêteerd wordt, moet ons in staat stellen Oekraïne voorbij te steken.

Ik hoop dan ook dat 'De Bedenkers' niet bij een televisieprogramma blijft. Maar dat het heel onze samenleving inspireert na te denken over wat iedereen kan doen om ons land beter te maken. Afspraak met uw creatief idee over enkele weken op de webstek.

Lorin Parys is voorzitter van Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit.


DS, 10-09-2007

jo.guns
12th November 2007, 18:45
Nu we verder in het programma vorderen is het toch wel opvallend dat heel wat bedenkers hun product op de markt kunnen brengen.
Ze deden een keer mee voor de 'show' maar uiteindelijk blijkt hun uitvinding toch sterk te zijn, maar als het programma er niet was geweest waren ze nooit naar een producent gestapt om hun product toch eens te produceren of te verkopen.
Kijk maar naar de speculaaspasta.. Door dit programma heeft ze toch maar met marktleider Lotus te kunnen produceren.. Het feit dat er wel wat 'zever' over is omdat Dirk Desmet en Danny De Maeyer hier al een patent op hebben. Jammer voor deze twee heren is wel dat ze er niet ver mee zullen springen, al hebben ze hier wel veel geld voor betaald..

wim leenaerts
12th November 2007, 20:13
[QUOTE=jo.guns]Jammer voor deze twee heren is wel dat ze er niet ver mee zullen springen, al hebben ze hier wel veel geld voor betaald..[/QUOTE]
Dat weet ik niet. Volgens mij kunnen ze die vrouw daar echt wel mee tegenwerken hoor. Wat is anders het nut van een patent? Je zag overigens aan hun gezichten wel dat ze daar serieus over aan het denken waren, ze wilden ook nog niets zeggen over het feit of ze dat gingen gebruiken of niet, wat al hetzelfde is als zeggen dat ze het wel gaan gebruiken. Ik vermoed alleen dat ze dat niet gaan doen als de show nog loopt...

jo.guns
13th November 2007, 08:56
Tegenwerken zullen ze zeker wel wat kunnen,maar haar product zal zowiezo geproduceerd worden.. Dat van hun ook, maar aangezien Els Lotus heeft binnen gehaald denk ik dat ze in het begin toch wel een streep voor heeft..

Tuur
15th November 2007, 10:05
Als we in heel dit opzet van "De Bedenkers" de rol van de media eens bekijken, dan zien we waarom Els een contract heeft kunnen tekenen bij Lotus. Voor de bedrijven die deze producten zullen produceren/verkopen is het gewoon een fantastische reclame-campagne van een paar weken! Kijk maar eens naar de uitvinding om spijkers in de muur te slaan zonder op je vingers te kloppen... die liggen nu bij HUBO voor maar € 4.99 :p

Oké goed, men wil met het programma het creatieve in ieder van ons naar boven halen, maar ik denk dat weinig mensen hun product gaan verkocht krijgen. Wanneer bedrijven de reclame en aandacht van de media NIET hebben zullen ze minder gewillig staan tegenover nieuwe ideeën van een particulier. We kunnen dus wel met uitvindingen blijven komen, maar als er geen steun is van grote bedrijven dan kan je niet verder. Persoonlijk vind ik het allemaal héél mooi verwoord, maar in de praktijk komt er weinig van terecht.

Misschien is het een pessismiste kijk van mij, maar zonder steun van bedrijven is het onmogelijk om je product aan de man te krijgen en zonder media zullen bedrijven hier niet snel aan beginnen.

sannedierckx
31st December 2007, 00:13
Toch weer mooi voorbeeld van de macht van media?
Zoals anderen al hebben gezegd: door de feitelijke gratis reclame was een groot bedrijf als Lotus te strikken. Zo'n programma als De Bedenkers bevordert misschien wel de creativiteit van de Belgen, maar zonder al die media-aandacht hadden ze er toch ook niets uit kunnen halen. Maar is dat eigenlijk niet des te meer reden om dergelijke programma's aan te moedigen? Als er degelijke, nuttige producten uit voortkomen, waarom niet?