PDA

Bekijk de volledige versie : Vroeg opstaan is ongezond


Barst
7th September 2007, 09:32
Vroeg opstaan is ongezond


Jarenlang werd volgehouden dat het goed zou zijn voor de gezondheid om vroeg op te staan. Maar wetenschappelijk onderzoek toont nu aan dat dit en misvatting is. Vroeg opstaan zou zelfs ongezond zijn.


Onderzoek aan verschillende Japanse universiteiten wijst uit dat vroege vogels meer risico lopen op hart- en vaatziekten, zoals hoge bloeddruk en beroertes. Voor de studie werden meer dan 3000 Japanners onderzocht. Deze week worden de resultaten voorgesteld op het wereldcongres van de Wereldfederatie van Slaaponderzoek- en Slaapgeneeskundeverenigingen. ivb


Blog DS, 07-09-2007

wim leenaerts
7th September 2007, 17:00
Maar gaat dat vroeg opstaan ook gepaard met weinig slaap?
Want ja, als je om 20u in je bed kruipt is om 5u opstaan niet echt vroeg (of volgens het onderzoek dus wel?). Als je daarentegen pas 00u in bed kruipt...

Kim Geerts
19th September 2007, 23:06
Wat bedoelt men eigelijk met vroeg opstaan?
Als ik om 21 uur ga slapen dan is 6 uur niet vroeg, maar als ik daarentegen pas om 2 uur gaan slapen is 6 uur wel zeer vroeg.
Ik denk dat in dit geval vroeg opstaan dus niet altijd gepaard gaat met weinig slaap.

Evelyne Frederickx
20th September 2007, 20:05
Inderdaad, bedoelt men dan met vroeg opstaan echt de vroege uurtjes of het tekort aan slaap? Als men laat gaat slapen en vroeg opstaat kan ik aannemen dat dat niet echt gezond is op lange termijn, maar als je op tijd in je bed kruipt zie ik er geen gevaar in om vroeg op te staan?

BertDierickx1BASO
25th September 2007, 12:15
Vroeg opstaan zal nooit goed zijn, een mens moet een aantal uren van slaap hebben, dat zal standaard zo zijn ingebouwd^^ anders zal deze niet goed kunnen functioneren, en dat vroeg of laat heeft er weinig mee te maken denk ik..

wim leenaerts
25th September 2007, 17:11
[QUOTE=BertDierickx1BASO]en dat vroeg of laat heeft er weinig mee te maken denk ik..[/QUOTE]
Misschien wel. Het is niet omdat je vroeg opstaat dat je ook te weinig slaap hebt gehad. En dat is toch wel een belangrijke nuance. Het zou nl. ook kunnen dat het niet zozeer om de hoeveelheid slaap gaat, maar effectief om het tijdstip waarop je opstaat. Als je om 5u 's morgens opstaat is het bijv nog donker en je lichaam reageert anders op licht dan op donker (dat heeft o.a. invloed op de aanmaak van het hormoon melatonine). Dus als dat het probleem is, maakt het niet uit of je nu om 20u gaat slapen of om 24u...

Believing Bart
25th September 2007, 21:12
Verdergaand op Wim zijn reactie: PLEASE VERWIJDER DAT STRAATLICHT VLAK VOOR MIJN RAAM! HET STOORT MIJN NACHTRUST ECHT!!! :mad:

(want ons lichaam reageert op licht en donker!)