Barst
28th April 2005, 01:01
Klanten lusten geen Marokkanen - Firma Feryn vindt geen valabele werknemers
BRUSSEL - Omdat de firma via advertenties geen personeel vond, heeft het kantelpoortenbedrijf Feryn langs de A12 in Londerzeel een bord geplaatst met de mededeling dat werknemers worden gezocht. De voorbije twee weken boden twintig Marokkanen zich aan voor de jobs van monteur, maar die zijn volgens algemeen directeur Pascal Feryn ongewenst. ,,De klanten aanvaarden hen niet.''
BEHALVE die Marokkanen heeft in veertien dagen tijd niemand anders op onze oproep gereageerd, zucht Pascal Feryn. ,,Maar die Marokkanen zoeken we niet. Onze klanten willen dat niet. Ze moeten in privé-woningen, vaak villa's, kantelpoorten plaatsen, en die klanten willen hen niet over de vloer zien komen. Ik vind dat persoonlijk zeer erg, maar kan er niets aan doen.'' Volgens Feryn werken in zijn onderneming wel Marokkaanse werknemers, maar zij werken in de binnendienst. ,,Het zijn goede mannen.''
Feryn zegt de kandidaten van Marokkaanse origine geen rad voor de ogen te draaien. Ze krijgen volgens de zaakvoerder eerlijk te horen waarom ze niet welkom zijn. ,,Ik vind dus geen valabele kandidaten.''
Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding vindt dat de firma juridisch geen poot heeft om op te staan. ,,Het is niet omdat de klant zegt dat hij zo'n werkvolk niet wil, dat de firma ze kan weigeren. Als een van de sollicitanten klacht indient bij de politie, kan de zaakvoerder strafrechtelijk vervolgd worden op basis van de antiracismewetgeving'', zegt stafmedewerker Marco Van Haegenborgh.
Volgens Van Haegenborgh is het indienen van een klacht of het inschakelen van het Centrum voor bemiddeling een deel van het verhaal, maar is het belangrijker zaakvoerders te overtuigen niet toe te geven aan hun klanten. De werkgeversorganisatie Unizo erkent het fenomeen. ,,De angst voor de reactie van de klant wordt vaak gebruikt als reden om een allochtoon niet aan te nemen'', zegt Karen Castryck.
Unizo heeft daarom voor de kmo's in Vlaanderen en Brussel een servicepunt opgezet rond diversiteit. De organisatie adviseert de bedrijfsleider nooit toe te geven als een klant uitdrukkelijk zegt die persoon niet te wensen. ,,Deel mee welke werknemer het werk zal uitvoeren. Noem zijn/haar naam expliciet. Vermeld indien nodig de afkomst. Indien u lichte weerstand voelt, aarzel dan niet om de werknemer te verdedigen. 'Hij is al vijf jaar bij ons in dienst. Hij levert prima werk.' Sta achter uw medewerker'', staat in een speciale brochure. De werkgeversorganisatie adviseert ook alert te zijn voor schijnklachten. Mensen met seksistische, racistisch of andere vooroordelen komen daar niet altijd voor uit en verpakken dat liever in een klacht over de geleverde dienst.'' Volgens Unizo is het belangrijk te investeren in taalopleidingen, omdat klanten denken dat de kwaliteit van het werk evenredig is met de kennis van het Nederlands.
Feryn zoekt dertigers met een C-rijbewijs die het verschil kennen tussen een steen- en een metaalboor.
28/04/2005 Guy Fransen
©Copyright De Standaard
BRUSSEL - Omdat de firma via advertenties geen personeel vond, heeft het kantelpoortenbedrijf Feryn langs de A12 in Londerzeel een bord geplaatst met de mededeling dat werknemers worden gezocht. De voorbije twee weken boden twintig Marokkanen zich aan voor de jobs van monteur, maar die zijn volgens algemeen directeur Pascal Feryn ongewenst. ,,De klanten aanvaarden hen niet.''
BEHALVE die Marokkanen heeft in veertien dagen tijd niemand anders op onze oproep gereageerd, zucht Pascal Feryn. ,,Maar die Marokkanen zoeken we niet. Onze klanten willen dat niet. Ze moeten in privé-woningen, vaak villa's, kantelpoorten plaatsen, en die klanten willen hen niet over de vloer zien komen. Ik vind dat persoonlijk zeer erg, maar kan er niets aan doen.'' Volgens Feryn werken in zijn onderneming wel Marokkaanse werknemers, maar zij werken in de binnendienst. ,,Het zijn goede mannen.''
Feryn zegt de kandidaten van Marokkaanse origine geen rad voor de ogen te draaien. Ze krijgen volgens de zaakvoerder eerlijk te horen waarom ze niet welkom zijn. ,,Ik vind dus geen valabele kandidaten.''
Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding vindt dat de firma juridisch geen poot heeft om op te staan. ,,Het is niet omdat de klant zegt dat hij zo'n werkvolk niet wil, dat de firma ze kan weigeren. Als een van de sollicitanten klacht indient bij de politie, kan de zaakvoerder strafrechtelijk vervolgd worden op basis van de antiracismewetgeving'', zegt stafmedewerker Marco Van Haegenborgh.
Volgens Van Haegenborgh is het indienen van een klacht of het inschakelen van het Centrum voor bemiddeling een deel van het verhaal, maar is het belangrijker zaakvoerders te overtuigen niet toe te geven aan hun klanten. De werkgeversorganisatie Unizo erkent het fenomeen. ,,De angst voor de reactie van de klant wordt vaak gebruikt als reden om een allochtoon niet aan te nemen'', zegt Karen Castryck.
Unizo heeft daarom voor de kmo's in Vlaanderen en Brussel een servicepunt opgezet rond diversiteit. De organisatie adviseert de bedrijfsleider nooit toe te geven als een klant uitdrukkelijk zegt die persoon niet te wensen. ,,Deel mee welke werknemer het werk zal uitvoeren. Noem zijn/haar naam expliciet. Vermeld indien nodig de afkomst. Indien u lichte weerstand voelt, aarzel dan niet om de werknemer te verdedigen. 'Hij is al vijf jaar bij ons in dienst. Hij levert prima werk.' Sta achter uw medewerker'', staat in een speciale brochure. De werkgeversorganisatie adviseert ook alert te zijn voor schijnklachten. Mensen met seksistische, racistisch of andere vooroordelen komen daar niet altijd voor uit en verpakken dat liever in een klacht over de geleverde dienst.'' Volgens Unizo is het belangrijk te investeren in taalopleidingen, omdat klanten denken dat de kwaliteit van het werk evenredig is met de kennis van het Nederlands.
Feryn zoekt dertigers met een C-rijbewijs die het verschil kennen tussen een steen- en een metaalboor.
28/04/2005 Guy Fransen
©Copyright De Standaard