PDA

Bekijk de volledige versie : Miljoenen voor website burgerjournalistiek


Barst
30th July 2007, 20:20
Miljoenen voor website burgerjournalistiek


San Francisco, 30 juli. De website NowPublic krijgt 10,6 miljoen dollar (7,8 miljoen euro) van investeerders om het grootste nieuwsbedrijf ter wereld te worden.


De website die in het Canadese Vancouver ontstaan is, groeit maandelijks met 35 procent en heeft zeker 120.000 'verslaggevers' die bijdragen leveren vanuit meer dan 140 landen. NowPublic laat hen met digitale camera of mobieltje gemaakte ,,nieuwsfoto's en -video's'' uploaden.

De miljoeneninvestering zal mede gebruikt worden om de 'verslaggevers' te belonen en om een systeem te ontwikkelen om bij nieuwsgebeurtenissen aanwezige verslaggevers te kunnen lokaliseren. Tot nu toe betaalde de site niet voor bijdrages en bleven de verhalen eigendom van de 'verslaggevers'. De site ontvangt wel geld voor het plaatsen van materiaal en het bemiddelen tussen bestaande media en burgerjournalisten. Time Magazine heeft NowPublic in haar top vijftig van websites geplaatst.

Volgens mede-oprichter Len Brody zal Now Public dé aanbieder van breaking news worden, dus als eerste groot nieuws brengen, maar zullen de media de analyses blijven brengen. ,,Als er een bom in een metrostation in Londen ontploft en de media kunnen er niet snel genoeg zijn dan kunnen wij mensen ter plaatse lokaliseren en bijdrages ontvangen'', aldus Brody.

Het nieuws op de site is voor de helft origineel nieuws en de rest is gelieerd aan al bestaand nieuws. Vrijwillige waarnemers verwijderen materiaal dat niet klopt, incompleet is of onbehoorlijk. NowPublic-verslaggevers brachten onder andere nieuws vanaf locatie tijdens de orkaan Katrina in 2005. (ANP)


NRC, 30 juli 2007

Barst
4th August 2007, 17:57
Burgerjournalistiek predikt de revolutie


De website NowPublic werkt uitsluitend met burgerjournalisten, maar wil het grootste nieuwsnetwerk ter wereld worden. De site heeft daarvoor ruim 7,7 miljoen euro veil. Zijn de burgers een bedreiging voor de journalistiek?


De Canadese website NowPublic draait helemaal op 'user generated content' - inhoud die door gebruikers wordt aangebracht. De site werd amper twee jaar geleden opgestart vanuit een garage in Vancouver, maar telt intussen bijna 120.000 burgerjournalisten in 3.600 steden en 140 landen.

Topman Leonard Brody verwijst maar al te graag naar de rol die de website speelde tijdens de orkaan Katrina, toen NowPublic meer verslaggevers in het getroffen gebied had dan de totale bezetting van de grote nieuwsorganisaties. Dankzij de overeenkomst met het persagentschap AP werden de foto's van NowPublic gepubliceerd op de websites van Yahoo, AOL, The New York Times en The Guardian.

De forse investeringen - ruim 7,7miljoen euro - zullen NowPublic volgens Brody nog beter in staat stellen om het grootste nieuwsnetwerk ter wereld te worden, 'met meer mensen op de juiste plek en het juiste moment om het nieuws te brengen'. Het geld zal ook gebruikt worden om de burgerjournalisten te vergoeden. En de samenwerking met AP wordt geïntensifieerd. De professionalisering van de burgerjournalistiek lijkt ingezet. Brody is er dan ook rotsvast van overtuigd dat NowPublic en de burgerjournalistiek het medialandschap grondig zullen veranderen.

Maar van een 'revolutie' zou Steve Paulussen van de Universiteit Gent zeker niet spreken. Hij doet al jaren onderzoek naar internetjournalistiek en vindt dat de hele trend van de burgerjournalistiek toch enigszins gerelativeerd moet worden. 'Er zijn inderdaad enkele mooie voorbeelden van hoe vele enkelingen samen toch een significant geheel kunnen vormen, zoals NowPublic, Indymedia en Ireporter van CNN', aldus Paulussen. 'Maar het blijft al bij al beperkt en bovendien zijn het stuk voor stuk internationale sites die een grote impact kunnen hebben.'


Geen concurrentie

Uit onderzoek is gebleken dat debelangrijkste nieuwsblog in Vlaanderen de stadsblog Gentblogt is. 'En dat is misschien wel een goede site, maar in de verste verte geen concurrent van professionele nieuwssites als De Standaard Online. MSN heeft geprobeerd een soort Ireporter op Belgisch niveau te maken, maar op MSN Reporter worden dagelijks hoop en al drie nieuwsberichten gepost, die dan nog meestal van ergens anders komen. De reden is simpel: België is daarvoor veel te klein. Er zijn gewoon niet genoeg burgerjournalisten om die site te voeden.'

Pol Deltour, de nationaal secretaris van de Journalistenbond, is er nochtans niet gerust in. 'De burgerjournalistiek wordt een erg belangrijke speler. NowPublic beweert dat het binnen dit en achttien maanden de belangrijkste aanbieder wordt van breaking news. Als ze over zo'n uitgebreid netwerk kunnen beschikken, dan moeten we dat ernstig nemen.'

Maar de traditionele media moeten zich volgens Deltour zeker niet gewonnen geven. 'In de eerste plaats moeten ze hun netwerk van correspondenten weer uitbreiden in plaats van het alsmaar af te bouwen. En ze moeten nog meer investeren in de toegevoegde waarde: duiding, achtergrond en opinievorming. Want daar hebben ze de autoriteit voor.'

De traditionele media zien de opmars van de burgerjournalistiek als een bedreiging. 'Nochtans zie ik vooral mogelijkheden', zegt Steve Paulussen. 'Als blijkt dat er op die sites interessant nieuws terechtkomt, dan zal dat door professionele journalisten worden opgepikt. Die sites zullen dan op een vrij natuurlijke manier hun plaats krijgen binnen het hele gamma van journalistieke bronnen.'

Paulussen verwijst ook naar een erg interessant project dat een maand geleden in Amerika werd opgestart. 'De website newsassignment.net doet er aan network journalism, waarbij er gezocht wordt naar samenwerking tussen professionele en burgerjournalisten. Een professioneel journalist lanceert op de website een topic dat hij wil uitdiepen. Burgerjournalisten pikken dat op en zoeken bijvoorbeeld enkele experts op. Met die informatie kan de professionele journalist dan verder aan de slag.'

'Op die manier ontstaat een heel netwerk dat een bepaald nieuwsverhaal op poten zet. En dat creëert mogelijkheden die de traditionele werkwijze niet heeft. Bovendien gaat het vaak om die onderwerpen die door de redacties meer en meer aan de kant worden geschoven omdat er nu eenmaal elke dag een krant moet verschijnen.'

De achterdocht tegenover de burgerjournalistiek wordt vooral gevoed door het probleem van de betrouwbaarheid. 'Met alle respect voor de burgerjournalisten van goede wil, maar websites als NowPublic beschikken niet over een performante basis om alle berichten en alle correspondenten te controleren', stelt Pol Deltour. 'Als nieuwsconsument moet je bijgevolg veel meer moeite doen om de waarheid bijeen te sprokkelen. Terwijl de traditionele media met hun professionele journalisten zelf voor de synthese kunnen zorgen.'

Die vrees is volgens Paulussen niet helemaal onterecht. 'Maar ik denk dat websites als NowPublic zich daar ook van bewust zijn en er heel sterk zullen op toezien dat bepaalde standaarden en journalistieke principes worden nageleefd. Gebeurt dat niet, dan zullen ze daar heel snel op afgerekend worden.'

Paulussen is ervan overtuigd dat ook de traditionele media bij rampen of aanslagen steeds meer burgermedia zullen inschakelen. 'Het komt er voor journalisten op aan daar op een gezonde manier mee om te gaan en te doen wat je van een journalist mag verwachten: verifiëren en verder uitwerken, net zoals ze doen met alle informatie die ze binnenkrijgen. En dan stelt er zich geen enkel probleem.'

www.nowpublic.com

www.newsassignment.net


DS, 04-08-2007