PDA

Bekijk de volledige versie : "Overwinning Contador grootste oplichting in sportgeschiedenis"


Barst
30th July 2007, 15:30
Dopingexpert: "Overwinning Contador grootste oplichting in sportgeschiedenis"


De Duitse dopingexpert Werner Franke. De Duitse antidopingexpert Werner Franke heeft de Tourzege van de Spanjaard Alberto Contador omschreven als "de grootste oplichting in de sportgeschiedenis". "De naam van Contador komt meer dan eens voor in documenten van de Spaanse justitie en politie" in het kader van het onderzoek naar dokter Eufemiano Fuentes", verklaarde Franke aan de Duitse televisiezender ZDF.


"Dit alles werd verborgen en stilgehouden sinds de naam van Contador van de lijst van verdachte renners die beroep deden op de diensten van Fuentes verdween", aldus Franke. De Duitse expert bevestigt dat hij documenten in zijn bezit heeft, waaronder het proces-verbaal van de huiszoeking van het kabinet van dokter Fuentes, waarin staat welke producten Contador genomen zou hebben. "Hij nam insulinepreparaten, HMG-Lepori, een hormoon dat de afscheiding van testosteron stimuleert, en TGN, een astmaproduct", verklaarde Franke.

"De naam Contador duikt op in verschillende lijsten, ook in de lijst van de Guardia Civil", aldus Franke. Volgens Franke hebben de UCI en het Spaanse gerecht ook boter op het hoofd. "Ze hebben gelogen. Ik heb documenten en kan onmiddellijk ontcijferen welke middelen er gebruikt werden. Ik ben ook in het bezit van documenten van de huiszoeking bij Fuentes. "Spanje heeft hier voor de grootste stunt aller tijden gezorgd", beweert Franke. "Een aantal documenten zijn in mijn aktetas beland, dat gebeurt vaker en ik heb alles overgemaakt aan het Duitse gerecht." Franke eindigt met de vaststelling dat "corrupte situaties in Spanje op het hoogste niveau in de doofpot verdwijnen". (belga/dm)


Blog DM, 30/07/2007 13u47

Barst
4th August 2007, 01:49
’Schone’ Fransen en verdorven buitenlanders


Het is aandoenlijk en tevens verbazingwekkend hoe ’we’, in onze sportwereld met ’doping’ omgaan. Mij werd verleden week, tijdens een radio-interview gevraagd of ik mijn hand in het vuur zou steken voor Nederlandse sportlieden. Ik zei dat ik dat niet deed en werd vrijwel meteen voor ’fout’ uitgemaakt.


Berichtgeving over dopinggebruik heeft, zo vond ik deze week uit, een behoorlijk nationalistisch bijsmaakje. Iets van ’wij niet, de anderen wel’. Neem Frankrijk, waar de meeste Franse ploegleiders in het wielrennen om het hardst schreeuwen over cyclisme en deux vitesses, het fietsen met twee snelheden. In hun optiek is er de verdorven groep van buitenlanders en daar tegenover staan al die ’schone’ Fransen die de Tour dus op water en brood rijden.

Het Franse wielrennen is jarenlang de bakermat geweest van le pot Belge, een gevaarlijk middel dat gemeengoed was in het Franse fietsen. Feit nu is dat er beter gecontroleerd wordt en dat de Fransen bang zijn geworden. Na Willy Voet en 1998 staan de geweren geladen in de richting van de Franse wielersport. Vandaar dat andere Franse sporten er steeds genadig afkwamen. Tot deze week dus, niet geheel toevallig de stille tijd na de Tour.

Dat de Franse atletiek al problemen had, was bekend maar klokkenluidster Hind Dekiba (1500 meter kampioene) maakte duidelijk dat de gehele top van de Franse atletiek aan ’het spul’ zit. Ze deed haar verhaal na zelf gepakt te zijn. Eerst met een schrikbarende hoeveelheid pillen (groeihormonen en epo) op het vliegveld van Parijs, daarna bij een controle op epo. Ze hoopt op strafvermindering en heeft haar boeken geopend: de Franse atletiekwereld trilt op haar grondvesten.

Daaroverheen kwam het bericht van de arts van eredivisievoetbalploeg Lille, dr. Orhant, dat hij het bewijs heeft dat er in het Franse voetbal vrolijk gebruikt wordt (vooral door spelers die enige tijd in het buitenland hebben gespeeld), een bewering die aan de andere kant van de Pyreneeën, door de arts van Real Madrid, dr. Del Coral, bijna in gelijke bewoording werd overgenomen, maar dan tellend voor de Spaanse competitie.

Deze week liet een Vlaams minister weten dat het percentage gepakten in België weer verhoogd was. Ruim zes procent van op doping gecontroleerde wielrenners in België, loopt tegen de lamp. Dat is een flinke stijging ten opzichte van de afgelopen jaren. De schrik zit er dus nog niet al te veel in, zou je zeggen.

Op moment van tikken komt er een bericht van weer een gesneuvelde renner. Tijdritkampioen Luca Ascani is gepakt op het gebruik van epo. Tijdens het kampioenschap nog wel. Dan moet je werkelijk durf bezitten. Of oerstom zijn. En die lieden vinden we overal. Ook bij ons, hoewel ik moet zeggen dat het angstig stil is op dat front in Nederland.

Controleren wij niet goed genoeg? Of zijn wij een schoon sportvolkje? Huiskamervraag: wie was de laatste Nederlandse topsporter die gepakt werd? Antwoord: wielrenner Erik Dekker. Te hoge hematocrietwaarde bij het WK van Verona. Maar natuurlijk had hij niets gedaan. Het betrof hier immers een te strak zittend bandje om de arm bij de controle. Hoe konden we dat toch vergeten zijn!


Trouw, 04-08-2007 (Mart Smeets)