Barst
10th July 2007, 15:19
Paradox
De zomer van 2007 zal geboekstaafd worden als de zomer van Live Earth. Afgelopen zaterdag vonden in de zeven continenten Live Earth-concerten plaats en kreeg een gewezen Amerikaanse vicepresident, die niet bepaald bekendstond om zijn swingend imago, de wereld aan het rocken.
Met 'An Inconvenient Truth' heeft Al Gore de bevolking wakker geschud voor de gevolgen van de opwarming van de planeet. Wat regeringsleiders en milieuorganisaties niet vermochten, bracht hij wel voor elkaar: het milieubewustzijn is groter dan ooit. Maar die trein mag nu niet stilvallen. De wereldwijde concerten waren de aftrap van een driejarige campagne om iedereen verder bewust te maken van de klimaatcrisis en te zoeken naar oplossingen.
Het effect van de Gores oproep is onmiskenbaar, zeker als het op bewustwording aankomt. Het thema staat vandaag zeer hoog op de politieke agenda en ook de burgers zijn wakker geschud, althans in de hoofden. Dat bleek enkele weken geleden nog uit een onderzoek van MTV Networks Belgium.
De Belgische jongeren zijn zich sterk bewust van de klimaatswijziging en de daaraan gekoppelde problemen. 94 procent onder hen geeft aan bezorgd te zijn om het milieu en 79 procent is ervan overtuigd dat de huidige milieuproblemen hun toekomst zullen beïnvloeden. Opvallend is echter dat slechts een op de twee bereid is er ook effectief wat aan te doen, bijvoorbeeld om te sorteren. Er gaapt dus een duidelijke kloof tussen de hoge bewustzijnsgraad en de in verhouding relatief lage bereidheid om ook het gedrag aan te passen.
Die cijfers illustreren perfect de kritiek, geuit op Live Earth. Het initiatief is er ongetwijfeld in geslaagd om de milieuproblematiek nog meer in de verf te zetten en de houding van mensen ten aanzien van het klimaat te wijzigen. Vraag blijft echter of hun gedrag zal volgen. Sceptici, waaronder Bob Geldof, menen dat het probleem al voldoende bekend is en stellen dat het organiseren van een dergelijk evenement weinig resultaat oplevert als men niet met concrete oplossingen of een te bereiken doel op de proppen komt.
Al Gore zelf is zich intussen goed bewust van die paradox. Zo vroeg hij vorige week nog iedereen een persoonlijke belofte te ondertekenen om specifieke stappen te ondernemen in het tegengaan van de klimaatverandering. 'Individuen moeten deel uitmaken van de oplossing' is zijn motto. Want het succes van Gore -de spectaculair gestegen bewustwording- zou tezelfdertijd wel eens zijn achilleshiel kunnen worden.
Door het probleem dermate te dramatiseren heeft hij een onverwacht neveneffect gecreëerd. Mensen vragen zich wellicht af hoe hun kleine inspanningen iets zullen veranderen aan het torenhoge probleem. Daarom kijken ze in de eerste plaats ook naar de politiek en de ondernemingen om maatregelen te nemen, vooraleer zij zelf over de brug komen.
Die attitude wordt omschreven als 'pragmatisch burgerschap', wat ook blijkt uit de volgende uitspraak van een twintiger in het jongerenonderzoek van think/BBDO van enkele jaren terug: 'Wat goed is voor mij, moet ook goed zijn voor onze planeet'. Inboeten op eigen comfort of plezier, is voor de nieuwe generatie jongeren (nog) niet aan de orde. Het is aan bedrijven en merken om consumentenbehoeften en duurzame ontwikkeling op elkaar af te stemmen.
Gore speelt te vaak de rol van klokkenluider en focust te weinig op de oplossing. Al wie het boek 'An Inconvenient Truth' gelezen heeft, kan dat alleen maar beamen. Pas in de laatste tien bladzijden van het boek heeft hij het over 'wat kun je zelf doen tegen klimaatverandering?'. De vinger op de wonde leggen blijkt alsnog makkelijker dan oplossingen aanreiken om het gat in de ozonlaag dichten. Benieuwd of onze toekomstige minister van Klimaat daarin verandering zal brengen.
Fons Van Dyck is managing director bij think/BBDO.
DS, 10-07-2007
De zomer van 2007 zal geboekstaafd worden als de zomer van Live Earth. Afgelopen zaterdag vonden in de zeven continenten Live Earth-concerten plaats en kreeg een gewezen Amerikaanse vicepresident, die niet bepaald bekendstond om zijn swingend imago, de wereld aan het rocken.
Met 'An Inconvenient Truth' heeft Al Gore de bevolking wakker geschud voor de gevolgen van de opwarming van de planeet. Wat regeringsleiders en milieuorganisaties niet vermochten, bracht hij wel voor elkaar: het milieubewustzijn is groter dan ooit. Maar die trein mag nu niet stilvallen. De wereldwijde concerten waren de aftrap van een driejarige campagne om iedereen verder bewust te maken van de klimaatcrisis en te zoeken naar oplossingen.
Het effect van de Gores oproep is onmiskenbaar, zeker als het op bewustwording aankomt. Het thema staat vandaag zeer hoog op de politieke agenda en ook de burgers zijn wakker geschud, althans in de hoofden. Dat bleek enkele weken geleden nog uit een onderzoek van MTV Networks Belgium.
De Belgische jongeren zijn zich sterk bewust van de klimaatswijziging en de daaraan gekoppelde problemen. 94 procent onder hen geeft aan bezorgd te zijn om het milieu en 79 procent is ervan overtuigd dat de huidige milieuproblemen hun toekomst zullen beïnvloeden. Opvallend is echter dat slechts een op de twee bereid is er ook effectief wat aan te doen, bijvoorbeeld om te sorteren. Er gaapt dus een duidelijke kloof tussen de hoge bewustzijnsgraad en de in verhouding relatief lage bereidheid om ook het gedrag aan te passen.
Die cijfers illustreren perfect de kritiek, geuit op Live Earth. Het initiatief is er ongetwijfeld in geslaagd om de milieuproblematiek nog meer in de verf te zetten en de houding van mensen ten aanzien van het klimaat te wijzigen. Vraag blijft echter of hun gedrag zal volgen. Sceptici, waaronder Bob Geldof, menen dat het probleem al voldoende bekend is en stellen dat het organiseren van een dergelijk evenement weinig resultaat oplevert als men niet met concrete oplossingen of een te bereiken doel op de proppen komt.
Al Gore zelf is zich intussen goed bewust van die paradox. Zo vroeg hij vorige week nog iedereen een persoonlijke belofte te ondertekenen om specifieke stappen te ondernemen in het tegengaan van de klimaatverandering. 'Individuen moeten deel uitmaken van de oplossing' is zijn motto. Want het succes van Gore -de spectaculair gestegen bewustwording- zou tezelfdertijd wel eens zijn achilleshiel kunnen worden.
Door het probleem dermate te dramatiseren heeft hij een onverwacht neveneffect gecreëerd. Mensen vragen zich wellicht af hoe hun kleine inspanningen iets zullen veranderen aan het torenhoge probleem. Daarom kijken ze in de eerste plaats ook naar de politiek en de ondernemingen om maatregelen te nemen, vooraleer zij zelf over de brug komen.
Die attitude wordt omschreven als 'pragmatisch burgerschap', wat ook blijkt uit de volgende uitspraak van een twintiger in het jongerenonderzoek van think/BBDO van enkele jaren terug: 'Wat goed is voor mij, moet ook goed zijn voor onze planeet'. Inboeten op eigen comfort of plezier, is voor de nieuwe generatie jongeren (nog) niet aan de orde. Het is aan bedrijven en merken om consumentenbehoeften en duurzame ontwikkeling op elkaar af te stemmen.
Gore speelt te vaak de rol van klokkenluider en focust te weinig op de oplossing. Al wie het boek 'An Inconvenient Truth' gelezen heeft, kan dat alleen maar beamen. Pas in de laatste tien bladzijden van het boek heeft hij het over 'wat kun je zelf doen tegen klimaatverandering?'. De vinger op de wonde leggen blijkt alsnog makkelijker dan oplossingen aanreiken om het gat in de ozonlaag dichten. Benieuwd of onze toekomstige minister van Klimaat daarin verandering zal brengen.
Fons Van Dyck is managing director bij think/BBDO.
DS, 10-07-2007