PDA

Bekijk de volledige versie : Aarde is kleiner dan gedacht


Barst
5th July 2007, 23:13
Aarde is kleiner dan gedacht


De aardbol is iets kleiner dan tot dusver werd aangenomen. Toch is het verschil slechts 5 millimeter, zo blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Bonn. De resultaten van het onderzoek staan in het vakblad Journal of Geodesy.


De onderzoekers stelden vast dat de diameter van de aarde, goed voor 12.756,274 km, in feite 5 mm kleiner was dan bij de laatste meting, vijf jaar geleden. Dankzij een complex systeem dat radiogolven de ruimte instuurt, kwam ook aan het licht dat de continenten Europa en Noord-Amerika jaarlijks 18 mm uit elkaar drijven.

De ontdekkingen lijken voor het grote publiek op eerste zicht weinig interessant, maar ze zijn van belang voor het onderzoek naar klimaatwijzigingen. "Het lijkt een klein verschil, maar dit is essentieel voor de positionering van satellieten die het niveau van de oceanen meten", aldus de onderzoekers. (belga/dm)


Blog DM, 05/07/2007 21u53

jan.dufraing
3rd October 2007, 20:26
Ik zelf studeer fysica en ben geinteresseerd in de ontwikkeling van het klimaat. Maar dat de continenten verschuiven is geen nieuw nieuws. Dat is zo al vanaf de prehistorie. Wat wel een feit is dat het klimaat veranderd.
Maar er is wel onderzoek nodig om te kunnen besluiten dat het aan de mens ligt. Want vroeger waren er ook ijstijden en warmere periodes. Dus het is te hopen dat ze met deze nieuwe gegevens meer te weten kunnen komen.

P.S gaat die 18mm een verschil maken in de prijs voor vliegtuig tickets (van hier naar Amerika )

wim leenaerts
3rd October 2007, 22:22
[QUOTE=jan.dufraing]Maar er is wel onderzoek nodig om te kunnen besluiten dat het aan de mens ligt.[/QUOTE]
Het klimaatrapport van het IPCC niet gelezen? ;)

Ik vraag me af hoe ze dat in godsnaam tot op de millimeter kunnen meten :shocked:

Philip_Huygelberghs
9th October 2007, 21:23
Waarom klinkt dit zo onlogisch? Ik dacht altijd dat er enkele tonnen kosmisch stof op onze aarde neerplofte, wordt de aarde dan niet enkele mm's groter in plaats van kleiner :s Dat er dan rekening moet mee gehouden worden voor bepaalde metingen is dan natuurlijk wel aannemelijk, aangezien een kleine afwijking al voor immens grote fouten kan zorgen inzake earth-monitoring.

Cheers