PDA

Bekijk de volledige versie : Kim Phuc


Barst
16th June 2007, 22:10
TRANEN OP 8 JUNI 1972: Na een Zuid-Vietnamese napalm-aanval, vluchten kinderen, met in het midden Kim Phuc (9), die haar brandende kleren heeft uitgetrokken, op een weg bij Trang Bang. V.l.n.r. Phan Thanh Tam, broertje van Kim, die een oog verloor, Phan Thanh Phouc, Kims jongste broertje, Kim, Ho Van Bon en Ho Thi Ting. Op de achtergrond soldaten van de 25ste divisie van het Vietnamese leger Foto AP/ Nick Út

Kim Geerts
25th September 2007, 19:28
Ik heb ergens gelezen dat Kim Phuc – het meisje van de wereldberoemde foto –zich nu wereldwijd inzet voor slachtoffers van oorlog en geweld. Ze is ervan overtuigd dat vredesopvoeding iedere vorm van oorlog uit de wereld kan bannen. Maar ik geloof hier toch niet helemaal in.

jolein kimpe
30th October 2009, 13:27
één beeld zegt meer dan duizend woorden.
Zo gaat het gezegde toch. Ik vind dat dit in dit geval echt wel klopt!

Hoewel er bezwaren zijn tegen deze foto! Er zou het één en ander aangepast zijn om de foto te laten inspelen op de gevoelige snaar van het plebs.
Maar ik vind dat ieder zijn eigen mening moet opmaken over zulke zaken.

Persoonlijk is het wel enorm aangrijpend om zulke foto's te zien, maar zijn ze dan zoveel anders dan hedendaagse foto's?
Denk maar aan kleine zwarte kindjes in Afrika met de dikke buikjes... Dit beeld krijgen we toch wekelijks voorgeschoteld op TV.
Ik denk dat veel mensen vaak niet inzien dat dit realiteit is. Al te vaak bekijkt men dit als commerciële stunt om medelijden op te wekken, en zo onze portemonee zullen opendoen. Wat waarschijnlijk ook wel de bedoeling is.
Maar wanneer je een jonge moeder op de grond ziet liggen met afgesneden borsten (Rebellen in Afrika snijden vaak de borsten van jonge moeders af zodat zij hun tegenstrijdige ideeën niet kunnen doorgeven aan hun kinderen via borstvoeding) hoe moeten we dan reageren?
Je portemonee openen lijkt dan ook niet voldoende. En dat is het ook!

kato.van.herck
30th October 2009, 21:26
ik vind het van Kim Phuc heel moedig om zich nu in te zetten voor mensen die het moeilijk hebben in oorlogen vandaag.
Ze heeft zelf de hel doorstaan ,en ze gaat er nu vrijwillig helpen. Het kan voor haar niet makkelijk zijn om die gruwelijke gebeurtenissen nu opnieuw te zien.

Kato

Anne Van den Bosch
31st October 2009, 13:47
hier word je stil van..

lies.janssen
12th December 2009, 13:14
Ik vind dit zo erg !

Ik krijg er de tranen in mijn ogen van ...
Pffft hoe gruwelijk is deze wereld?
Probeer na deze foto gezien te hebben eens te denken dat het leven er rooskleurig uitziet....

Lies Janssen
2BasoD

Joost Heylen
29th March 2010, 12:13
Wij klagen en zagen wel als we eens iets te veel werk hebben voor school of als we eens tegenslag hebben.
Maar geloof me als je deze foto bekijkt hebben wij het heeeeeeeeel goed. We kunnen het ons gewoon niet voorstellen dat zoiets bij ons in belgië zou voorkomen.
Maar het gebeurt en voor ons is het een ver van ons bed show. Maar hou deze picture in je gedachten wanneer je denkt dat we het slecht hebben. Je zal snel anders piepen.

Thomas.Wynants
16th April 2010, 00:26
Liever je naam gevolgd door "is" dan je naam gevolgd door "was'.
Het kan snel verkeren in deze maatschappij; geniet ervan! Ook al loopt alles niet altijd zoals je het zou willen...

Joeri Op de Beeck
21st April 2010, 14:36
Eindelijk nog eens een kans om mijn medestudenten iets bij te leren.
Eerst en vooral: ik keur oorlog niet goed en vind het steeds erg als er burgerslachtoffers vallen.

Verder: Zoals Jolein reeds zei klopt er het één en ander niet met deze foto. Vooral de mythe die erbij hoort is bullsh*t.

De mythe
Tijdens één van de vele Amerikaanse bombardementen in Vietnam wordt het dorpje Trang Bang geraakt op 8 juni 1972. Een bom scoort een voltreffer op de pagode waar Kim en haar familie dekking zoeken. Verbrand door de bommen loopt ze weg met haar broertjes waarbij ze een Amerikaanse patrouille passeren die blijkbaar niets doet.

Wat er ECHT gebeurt is
Het begint eigenlijk al bij de Amerikanen: er waren er namelijk geen. Dit incident vond plaats in de ARVN sector. Bij deze aanval waren slecht enkele Amerikaanse reporters betrokken. Één daarvan was Nick Ut, de fotograaf van Associated Press. Hij nam de beruchte foto in kwestie nadat de Vietnamese luchtmacht NVA stellingen had gebombardeerd BUITEN het dorpje Trang Bang.
Tijdens deze aanval zat Kim met haar familie veilig in de pagode. Op het dak werd een rookgranaat afgestoken door ARVN troepen om aan te duiden dat dat een vriendelijke postitie was. Kim en haar familie vluchtte om onverklaarbare reden weg uit de pagode, samen met enkele soldaten van het ARVN. Deze groep, bestaande uit onder andere gewapende personen, liepen vanuit vijandig gebied richting de zwakke linies van het ARVN. Ze werden opgemerkt door de piloot van een Vietnamees jachtvliegtuig die besloot zijn troepen te verdedigen van een aanval en viel de groep aan met napalm. (Dit deel van het verhaal is bevestigd door ooggetuige Chrisopher Wain van UPI)
Tijdens deze aanval werden onder andere Kim, haar broertjes en een aantal van de soldaten gewond.
De pagode waar ze eerst in dekking zaten is niet geraakt geweest tijdens de aanval. Als ze gewoon was blijven zitten, zou er nooit iets gebeurt zijn...

De hele uitleg kan je vinden in het boek The Myth Of The Girl In The Photo geschreven door Ronald Timberlake
Zo zie je maar: NOOIT alles geloven wat ze in de boekskes zetten.