Barst
24th April 2005, 03:12
[FONT=Trebuchet MS](...) [On June 4, 2004, as a campaign stop,] Bush lobbied Vatican officials to help him win the election. "Not all the American bishops are with me," he complained, according to the National Catholic Reporter. He pleaded with the Vatican to pressure the bishops to step up their activism against abortion and gay marriage in the states during the campaign season. About a week later, Cardinal Joseph Ratzinger sent a letter to the U.S. bishops, pronouncing that those Catholics who were pro-choice on abortion were committing a "grave sin" and must be denied Communion. He pointedly mentioned "the case of a Catholic politician consistently campaigning and voting for permissive abortion and euthanasia laws" -- an obvious reference to John Kerry, the Democratic candidate and a Roman Catholic (...).[/FONT]
National Catholic Reporter/Salon.com, 21/04/2005
Volledig artikel: http://actualiteit.org/forums/showthread.php?p=5087#post5087
Barst
26th April 2005, 03:22
Een nieuw schisma?
Volgens een kleine enquête die deze krant onder haar lezers hield, is ruim 80 procent van de respondenten ,,ontgoocheld" over de promotie van kardinaal Ratzinger tot paus (DS 20 april). En ,,ontgoocheld'' is in vele gevallen een zacht woord, denk ik, dat diepe wanhoop en grote ergernis verbergt.
Als het waar is dat deze aarde een miljard katholieken telt, en als die enquête representatief is voor wat er in het hart van het katholieke deel der mensheid nu leeft, dan moeten wij besluiten dat er op deze aarde momenteel zomaar eventjes achthonderd miljoen ontgoochelde katholieken zijn. Dat is niets minder dan de eerste geglobaliseerde depressie in de geschiedenis, door 115 oude mannen op een lentedag in Rome aangericht.
De oorzaken van deze planetaire ontreddering zijn inmiddels uitvoerig beschreven. De nieuwe paus zou te star, te behoudsgezind, te autoritair zijn. Hij staat voor ,,old catholicism'' zou de Amerikaanse minister Donald Rumsfeld zeggen. Stel dat dit inderdaad zo is. Dat die rooms-rode brigade daar in de Sixtijnse kapel vorige week dinsdag wetens en willens zomaar eventjes vier vijfde van haar eigen achterban heeft ontmoedigd, beledigd en misschien wel geprovoceerd door voor Ratzinger te kiezen terwijl er meer dan één valabele alternatieve kandidaat was.
Als ik al die bezorgde, oprechte en oprecht ontredderde gelovigen nu beluister, dan denk ik: waarom pikken ze dit toch maar weer, zij het node? Als achthonderd miljoen gelovigen of daaromtrent de keuze van hun autoritair leiderschap fout vinden, waarom blijven zij dan trouw aan een gezag dat slechts een minderheid binnen de kerk vertegenwoordigt? Als de grote meerderheid van de katholieke gemeenschap het op wezenlijke punten en al gedurende vele jaren oneens is met Rome, waarom blijft ze dan toch gehoorzaam aan een gezag dat haar problemen niet begrijpt en haar wensen niet honoreert? Waarom scheiden ze zich niet af? Als ik achthonderd miljoen gegriefde gelovigen was, dan zou ik toch proberen om mijn kerk te redden uit de klauwen van dat verkalkte cenakel daar in Rome. Je kunt het Vaticaan natuurlijk niet omverwerpen zoals je bijvoorbeeld Ceaucescu wel kon omverwerpen, maar misschien is het wel de hoogste tijd voor een nieuw schisma in de katholieke kerk.
Een schisma is uiteraard een ernstige aangelegenheid, maar dat is de situatie nu ook. En het is het papendom al vaker overkomen: het Oosters schisma in de elfde eeuw, het grote schisma in 1378 en het anglicaanse schisma ten tijde van Hendrik VIII - telkens scheurden flinke brokken geloof zich van de roomse gletsjer af. Dat zou ook nu weer kunnen gebeuren. Achthonderd miljoen katholieken die gedreven maar bedachtzaam, in alle rust en kalmte, zonder agressie of bitterheid, tegen Rome zeggen: salut. Wij hebben lang genoeg geduld geoefend, wij hebben de dictaten van de vorige paus vaak hoofdschuddend aanvaard, maar deze verkiezing is er voor ons te veel aan. Wij vinden zowel de structuur van het Romeinse gezag als haar leerstellingen niet meer van deze tijd. Wij wensen vrouwen en homo's niet langer te discrimineren. Wij erkennen dat het verbieden van contraceptiva een criminele daad is. Wij accepteren dat in naam van de menselijke waardigheid in sommige gevallen abortus en euthanasie noodzakelijk zijn. En bovendien: wij vertegenwoordigen de meerderheid binnen deze kerk.
Beminde gelovigen, ik zou uw petitie tot afscheiding onmiddellijk ondertekenen. Richt uw eigen kerk op, neem een zwarte lesbienne als woordvoerster, en huur iets leuks in Avignon.
25/04/2005 Frank Albers
©Copyright De Standaard
vBulletin v3.0.6, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.