PDA

Bekijk de volledige versie : Delhaize schaft gratis plastic zakken af


Barst
4th June 2007, 17:05
Delhaize schaft gratis plastic zakken af


BRUSSEL - In het kader van de wereldmilieudag op 5 juni kondigt Delhaize België aan dat er vanaf 1 juli 2007 geen gratis plastic zakken meer worden verdeeld in Delhaize-winkels. De focus komt helemaal te liggen op herbruikbare alternatieven en nieuwe zakken gemaakt op basis van hernieuwbare grondstoffen.


'Deze beslissing past binnen het duurzaambeleid van Delhaize waarbij tal van milieuvriendelijke maatregelen worden genomen', stelt Delhaize in een persbericht. Delhaize wil volledig de kaart trekken van herbruikbare alternatieven, die ze ziet als de meest milieuvriendelijke oplossing.

Het assortiment herbruikbare alternatieven (herbruikbare tassen, smartbox, linnen tas, enz.) wordt verder uitgebreid en extra in de kijker gezet. Zo komt er een nieuwe herbruikbare pocketzak in nylon die heel klein kan worden opgevouwenen zo perfect in elke handtas past. Bovendien krijgen de klanten ook gratis plus-punten telkens ze herbruikbare tassen gebruiken voor hun boodschappen.

Voor wie zijn herbruikbare tas vergeten is, wordt er een noodoplossing voorzien in de vorm van composteerbare zakken op basis van hernieuwbare bronnen (maïs of aardappelen). Deze zakken zijn milieuvriendelijker dan de wegwerpzakjes en zullen te koop zijn aan de kassa voor 0,05 euro.

De omschakeling naar herbruikbare en composteerbare alternatieven moet de keten een jaarlijkse besparing van 720 ton plastic bezorgen.


Blog DS, 04-06-2007

Ann Van der Flaas
4th June 2007, 17:19
Dat vind ik een zeer goed idee, maar Colruyt was er toch als eerste! Die hebben het alternatief dat de dozen van producten die op zijn, gebruikt kunnen worden om de vergeetachtigen toch te voorzien van enig verzamelmiddel.

Toch heeft dit een nadeel, want waarvoor herbruikten de mensen die handige plasticwegwerpzakjes? Juist ja, voor pampers van de kleinsten onder ons in te doen (en zo enige afscherming te vormen van de openlucht) en om andere vuilere zaken in te verpakken.

MinkeVanHoof
4th June 2007, 18:04
Ik ben het volledig met Delhaize eens. Alle supermarkten zouden dit moeten doen. Net zoals Aldi al lang doet.
In Engeland doen de grote warenhuizen dit al langer, daar vestigen ze de aandacht op herbruikbaren tassen en krijg je punten. Je kan daar nog wel plastic zakjes verkrijgen, deze kan je achteraf in de winkel terug binnenbrengen en deze worden gerecycleerd.

De meeste mensen gebruiken plastic zakjes voor in vuilbakjes enzo, je kan deze nog altijd kopen in de winkel indien nodig.
En pampers mogen tegenwoordig in de GFT bak ;) en daar mag geen plastic in, dus daar is geen nood meer voor plastic zakjes.

wim leenaerts
4th June 2007, 18:07
[QUOTE=Ann Van der Flaas]Toch heeft dit een nadeel, want waarvoor herbruikten de mensen die handige plasticwegwerpzakjes? Juist ja, voor pampers van de kleinsten onder ons in te doen (en zo enige afscherming te vormen van de openlucht) en om andere vuilere zaken in te verpakken.[/QUOTE]
Hopelijk schakelen ze daardoor over op luiers. Want je wil niet weten wat een afvalberg er in al die jaren door al die pampers ontstaan is...
Maar je hebt wel een beetje gelijk. Wij gebruik die plastic zakjes voor in ons keukenvuilbakje. Maar daar vinden we wel iets op. Ik juich dit uiteraard erg toe!
In de plaatselijke supermarkt bij ons steken de kassiersters alles zelf in plastic zakken ook als je er eigenlijk helemaal geen nodig hebt. Ik hou me steeds klaar zodat ik op tijd kan zeggen - ze zijn ervaren en dus zeer snel - dat ik [SIZE=1]verdomme [/SIZE]geen zakje nodig heb!

Ann Van der Flaas
5th June 2007, 16:21
Huhm huhm... Overschakelen op luiers... heel leuk! Jij bent een man zeker die waarschijnlijk relatief weinig luiers zal moeten vervangen.
Weet je wat voor viezigheid dat dat is om dat uit te wassen, das zo als dat uitwasbaar maandverband, wie gebruikt dat nu? En ja, maandverband zal de afvalberg ook wel vergroten, maar ik ga het niet uitwassen hoor!

Wat ik wel goed vind (en wist ik niet) is dat luiers in de GFT bak mogen?
Bangelijk! Nu moet daar de vrouwelijke hygiëne nog in volgen ;-)

wim leenaerts
5th June 2007, 17:11
[QUOTE=Ann Van der Flaas]Jij bent een man zeker die waarschijnlijk relatief weinig luiers zal moeten vervangen.
Weet je wat voor viezigheid dat dat is om dat uit te wassen[/QUOTE]
Ik heb er nog geen ervaring mee nee. Maar als bioloog kan ik dat wel vrij goed relativeren. Dat zijn tenslotte niet meer dan onverteerde voedselresten vermengd met wat verteringssappen ;)

Ann Van der Flaas
6th June 2007, 11:22
Je hebt een punt,
maar ik weet zeker dat niet alle mannen biologen zijn en ik weet ook zeker dat er ook vrouwen zullen zijn die dat niet zien zitten, bijvoorbeeld ik...

Kijk naar de doorsnee mens, wie gaat zich daarmee bezighouden? Luiers uitwassen?

wim leenaerts
6th June 2007, 11:36
[QUOTE=Ann Van der Flaas]Kijk naar de doorsnee mens, wie gaat zich daarmee bezighouden? Luiers uitwassen?[/QUOTE]
Dat is het probleem natuurlijk. Milieuvriendelijk leven is op sommige vlakken ietsje moeilijker dan milieuonvriendelijk leven. En sommige mensen kunnen die extra moeite inderdaad niet opbrengen.
Mijn ouders hebben dat als ik me niet vergis altijd gedaan (moet ik eens even navragen, maar ik dacht het wel) dus het is perfect mogelijk.