PDA

Bekijk de volledige versie : De grote nier-show


jefdaemen
30th May 2007, 13:25
De Nederlandse omroep BNN zendt op vrijdag 1 juni een grote live-show uit, waarin een terminaal zieke 37-jarige vrouw kiest wie van drie jonge patiënten haar nier krijgt. De show zorgt nu al voor weerzin in de transplantatiewereld.

BNN werd opgericht door de inmiddels overleden Bart de Graaff, die zelf jaren op de wachtlijst voor een donornier stond. "Dit gaat naar uitverkoop van organen toe", zo reageerde Bernadette Haasse van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS).
Er worden heel wat vragen gesteld over het ethische gehalte en de stilaan allesverwoestende dwang van de kijkcijfers. BNN verdedigt zich met de opmerking dat "het tekort aan donoren een nijpend probleem is, terwijl het zo makkelijk oplosbaar is". Met een Wie van de Drie-show, bijvoorbeeld. (belga/hln)

Gaat dit niet te ver? Ik wil de teleurstelling van de twee andere jonge patiënten die de nier niet 'winnen' niet zien. Dit is een belachelijke show. De 'wie van de drie-show'...?? Wie van de drie blijft in leven, u ziet het morgen, op BNN! U kijkt toch ook! :sick: :slash:

koenmaes8
30th May 2007, 13:32
Ik heb er ook van gehoord ik vind het enorm laag! Ik begrijp ook niet goed wat de tvzender hiermee wil bereiken!

Dennis Broos
30th May 2007, 19:02
ongeloofelijk dit zouden ze moeten verbieden dit kan echt niet!!!!!! Wat ze eigelijk voor het even in het extreem te stellen 1 persoon die gaat sterven moet beslissen welke 2 van de 3 personen hij meeneemt in zijn dood? of begrijp ik dit verkeerd? Wat is nu het nut van deze show? leed vermaak? och ik moet een nieuwe nier hebben even mee doen op tv... goed bezig mensen :banghead: :doh:

Believing Bart
30th May 2007, 19:17
Volgens BNN komt deze show er om de aandacht te vestigen op het probleem van donortekorten! Zelf zou ik dan toch opteren voor een iets ander concept...

Maar bon feit is dat er in Nederland een andere wetgeving geldt omtrent het doneren van zoiets als nieren. In België kan bij dode mensen (met juiste bloedgroep, gezondheid ...) zonder toestemming een nier worden afgenomen. (Dat gebeurt zelden, jammer genoeg, maar in principe kan het.)
In Nederland moet men wel toestemming vragen aan nabestaanden. Dat gebeurt natuurlijk ook zelden, want wie is er in godsnaam in de stemming om op zo'n vraag te antwoorden. Zodoende zou het probleem in Nederland nog groter moeten zijn dan in België.

karenwolput
30th May 2007, 19:34
Wel ik zie het langs de andere kant! We kunnen allemaal 1 nier missen, wedden dat die andere twee binnen de week ook een donor hebben! Misschien zie ik het iets te positief, maar ik denk dat mensen gaan nadenken om er eentje af te geven.. Al is het uit medeleiden

Barst
2nd June 2007, 16:19
Omstreden donorshow blijkt nep


En toen, op de valreep, bleek het toch allemaal doorgestoken kaart, nep, een complot waarmee BNN dagenlang Nederland en de wereld op het verkeerde been heeft gezet.


In de ’Grote Donorshow’ bleek de donor een kerngezonde actrice. De drie kandidaat-ontvangers waren wel echte nierpatiënten, maar waren bijhet complot betrokken. De ’Grote Donorshow’, geproduceerd door Endemol en uitgezonden door BNN, bleek een knappe propaganda-uitzending om heel Nederland aan het orgaandoneren te krijgen. In een eerste reactie sprak minister Plasterk van een ’fantastische stunt’.

Dagenlang had Nederland, nee de hele wereld, zich in stijgende mate liggen opwinden: zo’n ernstige zaak als orgaandonatie, daar kun je toch geen spelletje van maken?

Gisteren haalde de Duitse minister van volksgezondheid Ulla Schmidt nog fel uit naar het programma. „Ik vind het macaber en ook echte minachting van de waardigheid van een zieke”, zei ze. Premier Balkenende waarschuwde voor het Nederlandse imago in het buitenland. Ook de media hadden zich laten meesleuren in de emotie. Maar liefst 85 buitenlandse persbureaus en televisiestations waren gisteren aanwezig bij de uitzending.

Het programma was knap in elkaar gezet en had op het eind een Idols-achtige ambiance. Lisa, de actrice die zo knap haar rol van donor speelde, moest haar keuze maken. En toen sprak Patrick Lodiers, de presentator, nadat de eerste kandidaat was afgevallen en er nog twee over waren, zijn onthullende woorden: Lisa is een kerngezonde actrice.

Een grap, een stunt, maar de uitzending zelf was beklemmend genoeg. Hoe Lisa, die zogenaamd leed aan een ongeneeslijke kanker en niet lang meer te gaan had, maar desondanks nog wel beschikte over gezonde organen, van 25 kandidaten er 22 moest laten afvallen. Hoe doe je dat? Dat was in een vooraf gemaakt filmpje te zien. Mensen ouder dan vijftig jaar kwamen niet in aanmerking, evenmin mensen die niet goed voor zichzelf zorgen. „Geen verstokte rokers”, aldus Lisa. Kandidaten moesten ook iets nuttigs doen: een baan of vrijwilligerswerk. Ook mensen onder de 18 vielen af: zij hebben nog kansen genoeg.

En zo bleven er uiteindelijk drie kandidaten over: Charlotte-Claire (36), Vincent (19) en Charlotte (29). Kijkers konden tijdens de uitzending hun voorkeur kenbaar maken. Charlotte won met 38 procent, de twee anderen kregen 31 procent.


Trouw, 02-06-2007