PDA

Bekijk de volledige versie : Uw stem op 10 juni?


Barst
28th May 2007, 16:26
[FONT=Trebuchet MS]Zoals beloofd de verkiezingspoll voor de federale verkiezingen van 10 juni... Mss is www.doedestemtest.be geen slecht idee, al heb ik er wel een paar bedenkingen bij...
Je kan ook voor verschillende partijen tegelijk stemmen.
Uiteraard is deze poll gegarandeerd anoniem!![/FONT]

Believing Bart
28th May 2007, 22:17
Neem het mij niet kwalijk, maar tot op heden ontbreekt het mij aan partijprogramma's om eens duidelijk te vergelijken. (en nee: ik ga niet alle websites afsurfen!) Dus: mijn stem volgt later.

ps.: Misschien had het creatiever geweest om te vragen op welke partij je zeker niet zou stemmen. ;)

sarabollen
29th May 2007, 09:40
[QUOTE=Barst][I][FONT=Trebuchet MS]Mss is www.doedestemtest.be geen slecht idee, al heb ik er wel een paar bedenkingen bij...
[/QUOTE]

Welke bedenkingen?

koenmaes8
29th May 2007, 13:50
Bij de test waarschijnlijk! Hierin kan ik Barst helemaal volgen, ik ben ook geen voorstander van dergelijke tests

Believing Bart
29th May 2007, 14:21
Liever zo'n test dan mensen die op geen enkel manier in contact komen met politieke partijen en waarvoor ze staan. Niet?

wim leenaerts
29th May 2007, 14:31
[QUOTE=koenmaes8]Bij de test waarschijnlijk! Hierin kan ik Barst helemaal volgen, ik ben ook geen voorstander van dergelijke tests[/QUOTE]
Uiteraard bij de test, maar ik denk dat Barst het heeft over de vraagstelling en dergelijke van de test. Er zullen wss de nodige dubbelzinnigheden en uitersten inzitten, zoals wel vaker met zulke tests.

Barst
29th May 2007, 15:59
[QUOTE=sarabollen]Welke bedenkingen?[/QUOTE]
[FONT=Trebuchet MS]De vraagstelling is sommige gevallen ja, maar ik heb alleszins al erger gezien...
Maar vooral: ik heb de indruk dat het verschil tussen bepaalde kartelpartners 'onnatuurlijk groot' is - probeer mss zelf eens na te gaan of je tot dezelfde conclusie kan komen...[/FONT] ;)

Believing Bart
29th May 2007, 21:38
Twee stellingen waar ik mij vragen bij stel:
1. Het moet moeilijker worden om de Belgische nationaliteit te verkrijgen.
=> ik kon hier zelf niet echt op antwoorden omdat ik helemaal niet weet wat momenteel de criteria zijn om Belg te worden. Volgens mij weet bijna niemand dat, dus logischerwijs kan ook niemand daar echt persoonlijk goed op antwoorden.

2. Gevangenen moeten hun straf altijd uitzitten.
=> Ik heb 'niet akkoord' gezegd. Maar mocht daar nu staan 'gevangenen moeten hun straf uitzitten', dan had ik waarschijnlijk 'akkoord' gezegd. Zo zie je dat een klein woordje een wereld van verschil maakt.

toon caers
31st May 2007, 14:29
Ik had in gedachten om op SPA of groen te stemmen, maar onverwacht torende de immer vriendelijke PVDA bovenaan mijn lijstje. Even schrikken ;)
Enfin: de SPA stond bij mij voorlaatste. Ik vraag me af hoe dat komt. Zijn die dan zo verrechtst (of 'vermiddend')? Of ben ik verlinkst?

Ik herinner jullie ook aan historische beelden van de vorige 'doedestemtest', waarbij Ivo Belet (CD&V) in prime time moest toegeven dat hij met zijn stemtestbakske op de SPA was uitgekomen... Tien minuten later bleek het om een 'technische fout' te gaan. Nog nooit zo met een politicus gelachen :doh:

Wat dubbelzinnigheden in de stemtest betreft:
Je stipt bv. aan dat je staatshervorming belangrijk vindt:
- dan gaat het systeem ervan uit dat het gaat om meer bevoegdheden naar Vlaanderen
- maar je kan ook vinden dat er bepaalde bevoegdheden weer naar een federaal niveau moeten, en dat wordt niet echt meegerekend.

overigens: opvallende afwezige bij de themakeuzes was onderwijs. Of hoort dat bij sociale zekerheid?

PS: probeer ook eens de stemtest op humo.be: pret verzekerd :D

Believing Bart
31st May 2007, 16:04
Onderwijs is Vlaame materie en 10 juni gaat het over federale verkiezingen. Daarom geen onderwijsthema.

toon caers
31st May 2007, 16:46
Ahja, juist. Met al die regeringen zie je door het bos de bomen niet meer :shocked:

koenmaes8
3rd June 2007, 22:25
Kijk naar het groot debat en je wordt een stuk wijzer!

Believing Bart
6th June 2007, 20:43
Over de verkiezingsstrijd: Net zoals de campagne van Janssens in Antwerpen in 2006, steekt de campagne van SP.a er tijdens deze verkiezingsstrijd weer bovenuit, althans dat vind ik. De 'JA-campagne' is naar mijn aanvoelen meer aanwezig, gevarieerder, aanstekelijker dan de 'samen-werkt-campagne' van CD&V. Chapeau dus voor de bedenkers, want hier zit natuurlijk een sterk reclamebureau acht, van deze campagne.

Is het mijn aanvoelen maar of is het echt zo dat er meer wordt ingezet op advertenties en tv-shows dan op papieren 'brievenbus-reclame'? Want ik vind dat ik opvallend weinig in de bus krijg. Jammer, vind ik zelf...

En dan nog maar eens een indruk. Ik zag gisteren voor het eerst VB-verschijnen op televisie. O nee, juist ze waren ook bij de stemtest aanwezig. Natuurlijk zie ik niet alle programma's, maar het is toch duidelijk dat de 3 grote partijen overdonderend meer aan bod komen dan de andere partijen waaronder ook Groen!, Lijst Dedecker en PVDA+. Naar mijn weten partijen die overal in Vlaanderen opkomen. Ergens vind ik het dus wel jammer dat het debat en de discussies voornamelijk gevoerd wordt tussen de 3 'toekomstige premiers'. Wacht maar tot na 10 juni: misschien krijgt een kleine partij dan een veel grotere dan nu bij het maken van een meerderheid...

toon caers
7th June 2007, 15:29
Het is inderdaad jammer dat kleine partijen door de media min of meer wordt genegeerd. Onterecht: ze kunnen bij het vormen van een meerderheid wel eens een grote invloed hebben.

Ik krijg wel opvallend veel post hoor, en daarin primeert Vlaams Belang, dat gewoonlijk snel de weg vindt naar onze papierdoos. Wat campagnes betreft komt SP.A als sterkste voor de dag, al lijkt Vlaams Belang ook heel wat geld te 'willen' investeren (zie hetze kranten). En de PVDA doet ook goed werk vind ik: ondanks het feit dat ze zo klein zijn hangen er toch in vrijwel elke gemeente affiches.

Kenny
8th June 2007, 14:07
De beste kiescampagne is die van Karel De Gucht. Zijn affiches, naar't schijnt zelf ontworpen, bevatten zoveel dubbele bodems dat het neigt naar kunst. :D

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/2007/05/28/avb280507-5.jpg

wim leenaerts
9th June 2007, 09:50
Ik zie geen dubbele bodems :confused: Maar dat kan ook wel door mijn gebrekkige kennis van de binnenlandse politiek komen :rolleyes:
Jej, Groen! heeft VB voorbij gestoken... Er is dus nog hoop...

Believing Bart
9th June 2007, 18:28
Dit komt uit de gemeenschappelijke programmatekst van SP.a en Spirit voor deze verkiezingen:

Inderdaad, de grotere vrijheid en welvaart die we vandaag kennen, geven aan de meesten van ons extra mogelijkheden, materiële en mentale rijkdom, die niemand ooit eerder kende. We hoeven daar niet flauw over te doen, in vergelijking met vijftig, dertig, tien jaar geleden hebben de meeste mensen nu meer vrijheid, grotere welvaart, meer mogelijkheden, … Er is meer ruimte geschapen voor individuele keuzevrijheid, voor diversiteit en autonomie. Die ruime mogelijkheden en vrijheid koesteren we als kartel heel erg. Die vrijheid heeft een keerzijde. Ze verplicht ons tot meer keuzes. Vandaag wordt van ons verwacht dat we in alle vrijheid en onafhankelijkheid kiezen tussen verschillende identiteiten en levenswijzen. Alsof we in een supermarkt ons winkelkarretje vullen met idealen, levensopvattingen, waarden en normen. En dus leiden meer kansen ook tot meer verantwoordelijkheid die we duidelijk moeten durven stellen. Meer vrijheid en grotere mogelijkheden leiden niet altijd tot gelijkheid van die vele kansen. Vrijheid en diversiteit leiden alleen tot gelijkheid als ze gepaard gaan met verbondenheid, met samenhang, met een maatschappelijke omkadering waar iedereen telt en waar gelijke kansen gewaarborgd worden. ‘Marktwaarden’ zoals efficiëntie, competentie, prestatie en concurrentie moeten gecounterd worden door vriendschap, samenwerking,
solidariteit …

Iemand bij SP.a die toevallig aan de cursus RZL van Bart Staes is geraakt... ? :D

Maar dus: ik ben momenteel op het net de verkiezingprogramma's aan het bekijken.

Believing Bart
10th June 2007, 11:46
Ja het is 10 juni: iedereen gaat momenteel stemmen. (Ik deed dat al wandelend met RZL in de hand en dan moest ik nog een keertje terug want ik had niet mijn paspoort maar mijn studentenkaart bij! Dan kunnen die 'zitters' ook eens lachen eh) Ik moet zeggen, ik heb nog nooit zoveel activiteit gezien op een zondag in onze wijk :)

Maar goed: het moment om eens even te kijken wat deze 'poll' heeft opgeleverd:
1. CD&V-NVA: 50,94%
2. Groen!: 13,21%
SPA-Spirit: 13,21%
4. Vlaams Belang: 9,43%
5. Open VLD: 5,66%
Onder kiesdrempel:
6. PVDA+: 3,77%
Lijst Dedecker: 3,77%

Straks zullen we waarschijnlijk concluderen dat de stemmers op deze 'poll' niet echt representatief zijn voor heel Vlaanderen... :)

Believing Bart
11th June 2007, 14:37
Ongelooflijk ZALIG toch zo'n verkiezingsdag! De hele vooravond en avond verkiezingsuitslagen! Oké goed je hoort vaak hetzelfde qua reacties en toch blijft die televisie opstaan! :)

De kaarten zijn nu geschud en ze liggen allerminst gemakkelijk. Zeker met in het achterhoofd hét breekpunt voor CD&V-NVA: de staatshervorming. Veel succes aan de (in)formateur!

En ja: niet simpel dat stemmen in België. Senaat + Kamer. Een meerderheid kan in Vlaanderen wel gevormd worden maar daarom in Wallonnië niet. Zetelverdeling is niet altijd overeenkomstig met de stijging/daling van partijen. ... (zo kunnen we nog wel even doorgaan)

Maar interessant is en wordt het wel!

ps.: Ik denk dat VLD en SP.a uiteindelijk nog wel voordelen zullen zien in deze uitslag. Zeker met de staatshervorming die CD&V absoluut wil, kunnen ook zij eisen op tafel leggen! En als die staatshervormign er dan ooit komt: a.u.b. offer niet alles op voor die staatshervorming!

Kenny
11th June 2007, 17:02
[QUOTE=Believing Bart]
Straks zullen we waarschijnlijk concluderen dat de stemmers op deze 'poll' niet echt representatief zijn voor heel Vlaanderen... :)[/QUOTE]

Dat is bij deze met zekerheid vastgesteld. ;)

Believing Bart
12th June 2007, 20:09
Over de coalitievorming. Ik vind persoonlijk dat men heel moeilijk over de Waalse groene partij heen kan. Uiteindelijk zijn zij aan Waalse kant de grote winnaars, niet?

Is het volgens jullie mogelijk om met een asymmetrische coalitie dit land te leiden? Hier bedoel ik mee dat een welbepaalde familie wel aan Waalse kant in de regering kan zitten, maar niet aan Vlaamse en omgekeerd.

wim leenaerts
12th June 2007, 20:27
Niet dat ik voldoende kennis heb van de politiek om hier een fatsoenlijk oordeel over te vellen, maar waarom zou dat niet kunnen? Mij lijkt dat best mogelijk en nog een goed idee ook :D

Jelle thijs
13th June 2007, 10:46
[QUOTE=toon caers]overigens: opvallende afwezige bij de themakeuzes was onderwijs. Of hoort dat bij sociale zekerheid?[/QUOTE]

Onderwijs is Vlaamse materie, niet federaal

Sara
15th June 2007, 11:49
En Stijn?