PDA

Bekijk de volledige versie : Verhofstadt onder EP-vuur door aflasting bezoek Dalai Lama


Barst
21st May 2007, 21:57
Verhofstadt onder EP-vuur door aflasting bezoek Dalai Lama


STRAATSBURG - Hans-Gert Pöttering, de voorzitter van het Europees Parlement, heeft maandag een verklaring geëist van premier Guy Verhofstadt, over waarom de Dalai Lama zijn bezoek aan België heeft afgezegd.


'Ik heb de Eerste Minister een brief geschreven om hem verduidelijking te vragen over waarom de Dalai Lama niet naar België zal komen (...) Ik wacht op zijn antwoord', zei Pöttering bij de opening van de plenaire zitting in het Parlement van Straatsburg.

Twee weken geleden vroeg de Belgische regering de Dalai Lama om zijn bezoek aan ons land uit te stellen. Dat gebeurde op vraag van China, dat de godsdienst van het Tibetaanse volk nog steeds niet respecteert en daarom sterk gekant is tegen elk bezoek van de Dalai Lama. Prins Filip gaat binnenkort op handelsmissie naar China, en het land dreigde die te laten mislukken. Het bezoek van de Tibetaanse geestelijke leider ligt dus nogal 'gevoelig'.

Pöttering verklaarde maandag dat hij de Dalai Lama graag had willen ontmoeten tijdens zijn bezoek aan België. 'Ik wilde hem graag zien, en even met hem praten', aldus Pöttering. Hij onderstreepte daarmee dat het Europees Parlement 'het recht' heeft om leiders te ontmoeten als dat gewenst is.

'Ik ben van mening dat we voor onze eigen rechten moeten opkomen om zo ook de rechten van anderen beter te kunnen verdedigen', voegde hij eraan toe.

De Belgische overheid verzekert dat de Dalai Lama 'vrij is om ons land toch te bezoeken als hij dat wi', maar de woordvoerder van de Dalai Lama meldt dat België hem 'meerdere keren op het hart heeft gedrukt om zijn bezoek aan Brussel af te gelasten'.

Het is niet de eerste keer dat de Dalai Lama zijn bezoek aan België afzegt. In 2005 wilde hij geen schaduw werpen over het bezoek van koning Albert II aan China de maand nadien. In 2006 kwam de leider wel naar België.


Blog DS, 21-05-2007

Hannes De Laet
22nd May 2007, 12:30
Ik vind het ronduit schandalig dat dit bezoek om zulke redenen niet kan doorgaan. België bezwijkt gewoon onder druk van China om verder de religieuze vrijheid van Tibetanen te inderdrukken. Ik begrijp heel goed dat Europa hier een duidelijke verklaring om vraagt.

Ik zou wel eens beniuwd willen zijn als China een bezoek van de paus zou weigeren om zulke reden.