PDA

Bekijk de volledige versie : Plastic bloed kan soldaten redden


wim leenaerts
16th May 2007, 20:01
Plastic bloed kan soldaten redden

Britse wetenschappers zijn erin geslaagd kunstmatig bloed te ontwikkelen dat lichter is dan natuurlijk bloed en niet gekoeld bewaard hoeft te worden. Allemaal voordelen die goed van pas kunnen komen in oorlogsgebieden, luidt het.

Het bloed is gemaakt van plastic molecules met een ijzeratoom in hun kern, dat zoals hemoglobine zuurstof kan transporteren door het lichaam. Het plastic bloed is licht en goedkoop te produceren. Het kan op kamertemperatuur bewaard worden en blijft langer goed dan natuurlijk bloed, dat na 35 dagen weggegooid moet worden. De onderzoekers van de Sheffield University menen dat hun product vooral toekomst heeft in het leger. Het zal echter nog jaren duren voor uit het huidige prototype een product is ontwikkeld dat ook effectief gebruikt kan worden.

Bron: EOS Nieuwsbrief, 16/05/07

Tuur
22nd May 2007, 13:31
De wetenschap staat voor niets :) "Plastic bloed": het klinkt zo futuristisch!
Ik hoop dat het niet alleen voor oorlogsgebieden gebruikt zal worden... het is toch veel veiliger (HIV-infecties) om al de bloedtransfusies met dit plastic bloed te doen.
Wat ik mij wel afvraag is of de bloedgroep nu ook nog een rol speelt en of dat dat bloed afbreekbaar is. Want als je na vele tranfusies enkel nog plastic bloed in je lijf hebt zitten dat niet afbreekbaar is, dan heb je wel een probleem dacht ik zo :D

nathalie.laureys
7th November 2007, 11:41
Het kan misschien wel een goed idee zijn. Ik hoop alleen dat ze na een bepaalde tijd niet moeten zeggen dat het bloed dit of dat veroorzaakt. Het zou niet de eerste keer zijn. het zou vooral een goede oplossing zijn voor die landen waar een groot deel van de bevolking besmet is met HIV. In deze landen kunnen de dokters het kunstmatig bloed gebruiken, zodat het HIV virus via deze weg al niet verder doorgegeven wordt en ze hebben hierdoor voldoende bloed om alle mensen te helpen.

Philip_Huygelberghs
7th November 2007, 13:35
Ik denk dat het bloed momenteel enkel als noodoplossing kan dienen, het zou niet echt logisch zijn dat je met 100% plastic bloed in je aders kan rondlopen, wat doe je dan met fibrine (de hechtende stof) en witte bloedcellen (tegen infecties en dergelijke) of bloedplaatjes ( zorgt voor de stolling). Ik denk dat deze oplossing enkel, zoals ik reeds zij, nuttig is om in situaties te gebruiken waar ander bloed practisch onmogelijk is. En in combinatie met bloed dat nog in je lichaam zit. Ik weet natuurlijk niet wat de juiste samenstelling is van het bloed. Maar het is een ontwikkeling die zeker op de voet moet gevolgd worden, misschien kunnen we hierop verder bouwen om bloed volledig te synthetiseren.

Cheers

Evy Witters
7th November 2007, 13:53
Ik vind dit echt absurd. Hoe kan bloed nu vervangen worden? Achja, ze vinden op alles wat zeker.. Toch is het wel positief, omdat het inderdaad handig is in oorlogsgebieden. Zo vind ik het een goed vervangmiddel voor een korte periode, maar ik betwijfel dat men hiermee in leven kan blijven. Bloed is immers uniek en kan toch niet nagemaakt worden?! Bovendien zullen er waarschijnlijk ook enkele neveneffecten aan verbonden zijn.

Levi De Rademaeker
7th November 2007, 19:10
Soms overdrijft de wetenschap een beetje, en ik denk dat dit zeker ongezond is, bloed zit overal in je lichaam, één deeltje van je lichaam moet er maar eens verkeerd op reageren. Ik zou er geen vertrouwen in hebben.