PDA

Bekijk de volledige versie : Leerkrachten werken meer dan voltijds


Barst
12th April 2005, 00:33
Leerkrachten werken meer dan voltijds


HANNELORE KNOCKAERT uit Poperinge hoort veel cowboyverhalen over leerkrachten: ze hebben zeeën vakantie, ze moeten niet hard werken. Tegelijk klagen de leerkrachten zelf over de toenemende werkdruk, de administratieve last en de vele taken buiten de lesuren. Wat is er nu van aan? Hoeveel uur per week werken leerkrachten?


In het basisonderwijs werkt een onderwijzer 48 uur per week, een leraar secundair onderwijs 47. Dat blijkt uit een enquête van het Hoger Instituut voor de Arbeid (Hiva, KU Leuven) in 2001. Slechts veertig procent van die tijd gaat naar de lessen zelf. Een derde gaat naar lesvoorbereiding en nawerk. De rest van de werkweek vullen ze in met overleg, administratie, toezicht, opvang, en dergelijke.

Het onderzoek is gebaseerd op de dagboeken die bijna achthonderd leerkrachten twee weken lang nauwgezet bijhielden. Daaruit bleek ook dat de onderwijzers gemiddeld een tiende van hun werktijd in het weekend uitvoeren. In het secundair onderwijs ligt dat zelfs iets hoger. Onderwijzers werken in het weekend gemiddeld nog een vijftal uur, de leraars 6,5.

Er zijn ook verschillen tussen de types onderwijs. Zo werkt een leerkracht gewoon onderwijs meer uren dan een leerkracht in het buitengewoon onderwijs. Een onderwijzer klopt meer uren dan een kleuterleider. En deeltijdse leerkrachten werken relatief meer uur dan voltijdse.

Het aantal werkuren dat een leerkracht opslorpt, is het voorbije decennium fors gestegen. Dat blijkt eenzelfde onderzoek van Hiva in 1991. Toen werd in het basisonderwijs wekelijks gemiddeld 5 uur minder gewerkt. De werkweek in het secundair onderwijs is in tien jaar twee uur langer geworden (van 45 naar 47 uur).

Ondanks de vele werkuren zijn de leerkrachten wel tevreden over hun beroep. Meer dan negentig procent doet het graag. De meesten vinden het takenpakket wel zwaar: 97 procent in het basisonderwijs, 73 procent in het secundair.

,,Onderwijswinkel'' is een wekelijkse vragenrubriek over onderwijs. Alle vragen die in en rond de school opborrelen, kunt u sturen naar De Standaard, Pieter Lesaffer, Gossetlaan 28, 1702 Groot-Bijgaarden of e-mailen naar pieter.lesaffer @standaard.be.


11/04/2005

©Copyright De Standaard

Davy V.H.
14th April 2005, 17:56
Ik zie geen procenten van stagiares... ik ruik een enquete in aantocht (of een poll) ;) :D

katleen
15th April 2005, 09:16
Je doet wel veel werk nog als je thuiskomt maar het grote voordeel daarvan is... Je bent thuis! Je kan je kinderen bij je hebben zowel in de vakanties als in het weekend. En daarom heb ik voor deze richting gekozen, buiten het feit dat ik het héél graag doe.

judithgielens
15th April 2005, 10:34
[QUOTE=Davy V.H.]Ik zie geen procenten van stagiares... ik ruik een enquete in aantocht (of een poll) ;) :D[/QUOTE]

een hele paasvakantie opofferen voor 1week stage in het 4e ljr! alleja, pakt zoiets van 50% paasvakantie (ik heb ook nog geslapen en ge-weekend-werkt)

wim leenaerts
15th April 2005, 13:09
Ben ook (bijna) heel de paasvakantie bezig geweest met lesvoorbereidingen voor twee lesjes Engels ! !
ik hoop dat dat in het 2de en 3de jaar een stuk vlotter gaat en minder tijd vraagt want anders zie ik het niet meer zitten...
vooral creatieve ideeen om je les aan te brengen zoeken vind is tijdrovend...

stief
18th October 2005, 18:54
Dit is een stelling die al vele jaren in vraag word getrokken.
Mensen denken veel dat het beroep leerkracht een luxe is.Vooral die vele vakanties springen in het oog.
Leerkracht zijn is niet enkel in de klas staan en je lesje geven.Dit was vroeger,10jaar geleden misschien wel zo,maar dat is ondertussen al heel sterk geëvalueerd.Een leerkracht klopt veel uren op een korte tijd,dit is vooral belastend.Uit een onderzoek is gebleken dat ongeveer 38,2 procent van de leerkrachten tussen de 40-50 uren werken per week.Dit is veel,wanneer je weet dat een gemiddelde vlaming 39uren werkt.
De taak van de leekracht is immers heel uitgebreid de dag van vandaag :lessen voorbereiden, lesgeven, nawerk, buitenschoolse activiteiten,leerlingenbegeleiding,administratie, toezicht, opvang, vorming, beleidsondersteuning enz.
Je kunt dus wel stellen dat leerkracht zijn niet zo dividend is.

wim leenaerts
18th October 2005, 19:07
[QUOTE=stief]Je kunt dus wel stellen dat leerkracht zijn niet zo dividend is.[/QUOTE]
Ik wist niet dat er in het onderwijs ook aandelen te kopen waren ;)

Barst
18th October 2005, 22:32
[FONT=Trebuchet MS]Wel een leuk neologisme om aan te geven dat ge't voor de centen alleen niet moet doen in 't onderwijs! :D[/FONT]