PDA

Bekijk de volledige versie : Antislip voorkomt ongevallen


Barst
9th May 2007, 11:34
Antislip voorkomt ongevallen


De technologie bestaat om te voorkomen dat wagens gaan slippen. Maar ze is nog te weinig bekend, en dus te weinig gevraagd. In Italië werd gisteren een Europese sensibiliseringscampagne voorgesteld die de automobilistenorganisatie Touring in ons land zal steunen.


'Drie letters die levens kunnen redden'. Met die slogan werd gisteren in Aprilia, nabij Rome, de campagne Choose ESC, kies ESC, op gang getrokken.

ESC of Electronic Stability Control is een veiligheidssysteem dat voorkomt dat wagens gaan slippen of uit de bocht gaan. Het bestaat al meer dan tien jaar maar is nog niet doorgebroken.

Volgens het Europese gemiddelde (en in België) is het systeem geïnstalleerd in 42 procent van de nieuw verkochte wagens. In Duitsland zit het in driekwart van de nieuwe voertuigen. In Zweden in 93 procent, in Denemarken zelfs in 96 procent.

De internationale automobilistenorganisatie FIA zet zijn schouders onder de campagne om de technologie bekender en dus meer gevraagd te maken. Het heeft daar goede redenen voor. Uit studies is gebleken dat ESC erg goede resultaten voorlegt.

40 procent van alle ongevallen zijn het gevolg van slippen en ESC kan er daarvan 80 procent voorkomen. Op nat en glad wegdek doet het nog beter. Toegepast op Europa zou dat 4.000 tot 5.000 verkeersdoden en 100.000 gewonden kunnen vermijden. Het wordt het beste veiligheidsinstrument genoemd, na de gordel.

Europa heeft, net zoals België en Vlaanderen, vooropgesteld om het aantal doden op de weg tegen 2010 te halveren. ESC kan daar een aardige bijdrage toe leveren. Dat beseft ook de Europese commissaris Viviane Reding, die van elektronische veiligheid in wagens een van haar prioriteiten gemaakt heeft. Zij lanceerde gisteren mee de campagne Choose ESC. Die moet constructeurs, verkopers, media en niet het minst de consument warm maken voor het systeem.

'De klant vraagt er niet naar omdat hij het niet kent. En omdat er geen vraag naar is, bieden de merken het niet aan. Dat moeten we doorbreken', aldus Reding.

ESC is nu een zaak van de duurdere, grotere types. Maar het zou ook in de gezinswagens standaard moeten zijn. 'Tegen 2012 moet ESC in alle nieuwe auto's zitten', maakte de Europese commissaris zich sterk. 'We zullen dat de eerste twee jaar op een zachte, sensibiliserende manier proberen te doen. Lukt dat niet, dan grijpen we naar regelgeving.'

ESC is een Europese uitvinding maar ons continent loopt een achterstand op tegenover de Verenigde Staten. Die verplichten ESC tegen 2010 in alle nieuwe wagens. 'Fiscale stimuli ten gunste van het systeem zijn welkom in Europa', zei voorzitter Max Mosley van de automobilistenvereniging FIA. 'De kosten daarvoor wegen niet op tegen de opbrengsten door de daling van het aantal ongevallen en slachtoffers.'

ESC installeren kost zo'n 500euro. Omdat het gekoppeld is aan andere snufjes, loopt het prijskaartje al eens op tot 1.000 euro. Het Belgische Touring, lid van de FIA, roept onze regering op ESC actief mee te promoten. Een verplichting zou het beste zijn, oordeelt de organisatie. Ook de auto-industrie verkiest een verplichting boven een vrijwillig engagement, dat niet-Europese constructeurs concurrentievoordeel oplevert.

De uitleg en de cijfers over ESC zeggen veel. Maar niets is zo overtuigend als een testrit. Ik reed op de testbaan van Bridgestone in Aprilia mee met Adriano Medeiros, een Braziliaanse beroepschauffeur. Hij nam me eerst mee als passagier. Met 80 km per uur reed hij zonder ESC op een obstakel af dat hij op het laatste nippertje ontweek. De wagen begon te slippen, tolde rond en kwam met de neus in de tegengestelde richting terecht. Als hij hetzelfde deed mét ESC omzeilde hij zonder veel problemen de hindernis en bleef op koers.

Ik mocht hetzelfde parcours overdoen, met iets meer zweet in de handen dan mijn professionele begeleider. En toegegeven: ik voelde aan den lijve het verschil. Zonder ESC was de wagen stuurloos, richtingloos. Met het systeem kon ook ik de hindernis netjes ontwijken en mijn weg gecontroleerd voortzetten. 'Dit veiligheidssysteem kan goede diensten bewijzen voor alle soorten bestuurders, in alle soorten wagens', klonk de lof van Adriano.

Kritiek is er natuurlijk ook. Die is voor ECS dezelfde als die op alle technologische hulpmiddelen: ze geven een (vals) gevoel van veiligheid, waardoor de bestuurders opnieuw meer risico's nemen en dus onveiliger gaan rijden.

Uit een rondvraag van producent Bosch bij gebruikers van de technologie bleek dat ze rustiger zijn gaan rijden, niet roekelozer.

www.chooseESC.eu


DS, 10-05-2007 (Tom Ysebaert)