PDA

Bekijk de volledige versie : Rijke Britten steeds rijker


Barst
29th April 2007, 18:06
Rijke Britten steeds rijker


LONDEN - Het fortuin van de duizend rijkste personen in Groot-Brittannië is bijna verdrievoudigd sinds Tony Blair een decennium geleden aan de macht kwam. Dat bericht de Sunday Times. Nochtans had de Britse premier een grotere gelijkheid beloofd. Opvallend: de meerderheid van de miljardairs is niet geboren in Groot-Brittannië.


De rijkdom van de rijksten ging er de voorbije tien jaar met 260 procent op vooruit. Voor de gemiddelde Brit was dat 120 procent.

Lakshmi Mittal van staalreus Arcelor Mittal is nog steeds de rijkste aan de andere kant van het kanaal, met een geschat vermogen van 19,25 miljard pond (28,23 miljard euro). De voormalige oliemagnaat Roman Abramovitsj, eigenaar van de Londense voetbalclub Chelsea, komt op de tweede plaats met 10,8 miljard pond (15,84 miljard euro).

Slechts drie van de tien rijkste miljardairs van Groot-Brittannië zijn in het land geboren. Veel van die hyperrijke buitenlanders vestigen zich in Groot-Brittannië om fiscale redenen, aldus de Sunday Times.

De rijkste Brit is de hertog van Westminster, wiens vastgoedvermogen 7 miljard pond (10,26 miljard euro) bedraagt.


Blog DS, 29-04-2007

bas van gorp
30th April 2007, 20:08
Ik las net bovenstaand artikel en ik ben er wel van verschoten hoeveel rijker de rijkste mensen in Groot-Brittanië zijn geworden het laatste decennia.

Blair beloofde meer gelijkheid, maar dat kwam er dus duidelijk niet! Ik vraag dan luidop hoe dit in godsnaam kan gebeuren? Hoe kan iemand ijveren voor meer gelijkheid, maar in praktijk ervoor zorgen dat er meer ongelijkheid ontstaat?

Maar we moeten dit ook relativeren! Meer gelijkheid doen ontstaan is blijkbaar niet gemakkelijk. Als groot-Brittanië er al niet inslaagt, waarom zou dan een ander, meestal armer land, hier wel in slagen!?
Ongelijkheid blijft een probleem dat heel moeilijk valt op te lossen...

jefdaemen
1st May 2007, 11:31
Er zal geen verandering komen in de kloof tussen arm en rijk. Het is zo en het zal altijd zo zijn: Rijken worden steeds rijker en armen worden steeds armer. die kloof zal volgens mij eeuwig blijven.

karenwolput
1st May 2007, 18:33
Mmm...

Er zal geen verandering komen in de kloof tussen arm en rijk. Het is zo en het zal altijd zo zijn: Rijken worden steeds rijker en armen worden steeds armer. die kloof zal volgens mij eeuwig blijven.

==> Dit vind ik toch wel iets te gemakkelijk om aan te nemen. Ik denk dat iedereen zich hiervan bewust is, maar men neemt er te snel vrede mee! We moeten ons verzetten tegen het Mattheus-effect! In plaats van uit te gaan van dit standpunt, kunnen we ons er tegen verzetten!!
Dat geld van die rijken geraakt nooit op! Waarom doet Blair hier niets aan? Ze kunnen toch gemakkelijk enkele miljoenen missen en dit onder de armen bedelen en deze dan begeleiden om een mooiere toekomst uit te bouwen... Of zie ik dit verkeerd?

Tuur
18th May 2007, 11:27
Wat mij vooral stoort is dat het de rijken blijkbaar goed voor de wins is gegaan sinds Blair de plak zwaait aan de andere kant van het Kanaal. Dat de kloof tussen arm en rijk altijd zal blijven bestaan is geen illusie nee, maar dat hij steeds groter wordt kunnen we en mogen we gewoonweg niet toestaan!
Allemaal makkelijk gezegd, maar hoe gaan we dit concreet aanpakken? Met spijt moet ik toegeven dat er mij geen enkel waterdicht voorstel te binnen schiet... Het zal een fout blijven in heel het economisch-kapitalistisch systeem waarin wij leven.