PDA

Bekijk de volledige versie : DNA-test brengt 200ste gerechtelijke dwaling aan licht in VS


Barst
25th April 2007, 00:47
DNA-test brengt 200ste gerechtelijke dwaling aan licht in VS


Voor de 200ste keer is in de Verenigde Staten met de hulp van een DNA-test een gerechtelijke dwaling aan het licht gebracht. Dat berichtte de Chicago Tribune vandaag onder aanhaling van de onafhankelijke Amerikaanse burgerrechtenbeweging Innocence Project. De 48-jarige Jerry Miller kon 25 jaar na een vermeende verkrachting door een onderzoek van genetisch materiaal zijn onschuld bewijzen. Een rechtbank in Chicago heeft de man inmiddels van alle beschuldigingen vrijgesproken, zo luidt het in de krant.


Niet verbitterd

Miller zei in de krant niet verbitterd te zijn, maar dankbaar. Hij voelt zich gezegend om, na een kwarteeuw in de gevangenis te hebben doorgebracht, eindelijk vrij te zijn. Miller was in maart 2006 na een gedeeltelijke uitboeting van zijn straf van 45 jaar onder voorwaarden vrijgelaten en had met de hulp van zijn advocaat naar de bewijzen van zijn onschuld gezocht. In 1982 werd de Afro-Amerikaan op 23-jarige leeftijd wegens de brutale verkrachting van een 44-jarige blanke vrouw, diefstal en ontvoering veroordeeld.


Schadeloosstelling

Miller, die steeds zijn onschuld staande heeft gehouden, mag nu op een aanzienlijke financiële schadeloosstelling voor zijn tijd in de gevangenis rekenen, aldus de krant. De politie heeft volgens de krant op grond van DNA-sporen de ware dader kunnen vatten. Omdat de misdaad inmiddels verjaard is, kan hij echter niet meer ter verantwoording worden geroepen. (belga/hln)


Blog HLN, 24/04/07 21u43

karenwolput
27th April 2007, 19:53
How joh! Dat is echt iets om gek van te worden! Ik begrijp niet dat die meneer Miller zo rustig kan blijven! Ok, hij is nu vrij, maar 25 jaar onterecht in de gevangenis doorbrengen, is niet min. Ik hoop dat deze man een mooie vergoeding krijgt en zo die 25 jaar toch een beetje 'herleven'. Bijna onmogelijke opdracht om dit te doen, maar hij verdient het wel! Nog maar eens een voorbeeld dat ondersteunt dat de doodstraf voor niets goed is! Stel je voor dat hij voor zwaardere feiten zou beschuldigd geweest zijn!
De echte dader komt er voor mij persoonlijk iets te gemakkelijk van af. Ik vind dan ook dat ze de regels van het verjaren van de misdaad moeten afschaffen. Maar ja, wie ben ik... Een simpel leerkrachtje in wording zeker ;)

Barst
27th April 2007, 23:45
[QUOTE=karenwolput]Ik vind dan ook dat ze de regels van het verjaren van de misdaad moeten afschaffen. Maar ja, wie ben ik... Een simpel leerkrachtje in wording zeker ;)[/QUOTE]
[FONT=Trebuchet MS]Alleszins een vrij nuchtere analyse... ;)
Al zijn er zeker ook wel gevallen waar een zekere verjaringstermijn toch wel op zijn plaats is...[/FONT]

jefdaemen
1st May 2007, 11:27
tjaa, inderdaad, 25 jaar onschuldig in de gevangenis zitten is echt erg! Maar de vergoeding die er tegenover zal staan zal waarschijnlijk ook niet min zijn. Die man hoeft in elk geval niet meer te gaan werken voor de rest van zijn leven. (dat veronderstel ik toch). Van het ene uiterste in het andere. Van totale opsluiting tot totale vrijheid. Het kan niet gezond zijn voor een mens.

bas van gorp
1st May 2007, 11:31
How jom echt grellig...! 25 jaar in de gevangenis zitten voor iets dat je niet gedaan hebt! Eigenlijk kan en mag zoiets niet gebeuren he, maarja blijkbaar gebeurt het in de VS frequent...
Triestig noem ik dit...