PDA

Bekijk de volledige versie : Cijfers kindermishandeling vallen nog hoger uit


Barst
25th April 2007, 00:29
Cijfers kindermishandeling vallen nog hoger uit


Ruim een derde van alle jongeren tussen de 12 en de 18 jaar meldt ooit mishandeld te zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit.


In 2005 werd volgens de VU in Amsterdam een op de vijf jongeren slachtoffer van mishandeling. Totaal zijn dat 160.700 scholieren. Zij werden blootgesteld aan ernstige geestelijke agressie van ouders, fysiek geweld binnenshuis, geweld tussen de ouders, seksueel misbruik en ernstige verwaarlozing.

Dit aantal is veel hoger dan de op zich al hoge cijfers uit een onderzoek naar kindermishandeling van de Universiteit van Leiden, dat eerder deze week bekend werd. In dat onderzoek, gebaseerd op informatie van 1100 mensen die met kinderen werken, werd gesproken over 107.200 mishandelde kinderen in 2005.

Bij het Amsterdamse onderzoek werden vragen gesteld aan 1845 kinderen van 14 scholen voor voortgezet onderwijs. Acht procent van hen meldt ooit seksueel misbruikt te zijn, bij vier procent gebeurde dat in 2005. Eén procent (in totaal 31.000 leerlingen) is langere tijd en op verschillende manieren ernstig mishandeld en verwaarloosd. „Dat zijn de kinderen die het het hardst te verduren hebben,” zegt VU-hoogleraar Wim Slot. „De aantallen zijn veel forser dan ik dacht.”

De onderzoeken door beide universiteiten zijn gefinancierd door het ministerie van justitie. De resultaten zullen vandaag worden aangeboden aan minister Rouvoet (ChristenUnie) van gezinszaken. De Tweede Kamer houdt naar aanleiding van de twee onderzoeken morgen een spoeddebat over mishandeling van kinderen.


Trouw, 25-04-2007

karenwolput
27th April 2007, 19:16
Waar zitten we nu met onze postmoderniteit, waar ouders enkel nog een 'klein' tikje verkopen? Inderdaad, als we ons moeten baseren op dit artikel, is er weinig te merken van de postmoderniteit.. (nu alleen hopen dat mijn zinnen kloppen, anders zou u nog beginne denken dat ik niet oplet tijdens de lessen RZL ;) ) Als we de gedachten van Nagy ook nog eens opvolgen, de verticale loyaliteit, zullen er nog meer slachtoffers zijn van kindermishandeling. Kinderen durven het immers vaak niet zeggen om hun ouders te beschermen. Misschien is het ook voor onze overheid een uitdaging om dit toch wel ernstig probleem aan te pakken. Deze kinderen moeten immers 'opgespoord' worden en geholpen worden.

Hanne VG
16th November 2007, 17:13
Ik had nooit verwacht dat 1 op de 3 jongeren ooit in contact kwam met mishandeling. Ik dacht altijd dat het 'een ver van mijn bed show' was, maar blijkbaar toch niet. Ik dacht dat we in een wereld leefde waar het goed was, maar blijkbaar ben ik toch een tikkeltje té naïef. Dit feit verwondert mij echt. Ik vind het een zeer betroevende zaak, waar zeker iets aan gedaan moet worden. Want zo'n mishandelingen kunnen trauma's tot gevolg hebben voor de jongeren. Er moet een oplossing op gevonden worden....