PDA

Bekijk de volledige versie : Europees Parlement geeft fiat aan Europese betaalruimte


Barst
24th April 2007, 15:54
Europees Parlement geeft fiat aan Europese betaalruimte


Het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met een aantal regels die de overschakeling naar een eengemaakte Europese betaalruimte (SEPA) in goede banen moeten leiden.


Op initiatief van de banken wordt in de Europese Unie vanaf januari 2008 gaandeweg overgeschakeld op een Europees betaalsysteem. Er komen een Europees rekeningnummer en Europese overschrijvings- en domiciliëringsformulieren. Daarnaast moet het mogelijk worden om overal in de Unie met een Europese betaal- of kredietkaart bankverrichtingen uit te voeren. Het grensoverschrijdende betalingsverkeer zou zo eenvoudiger, sneller en goedkoper moeten worden. Vlaamse Europarlementsleden hebben er al voor gewaarschuwd dat de introductie van SEPA niet mag leiden tot prijsstijgingen in het binnenlands kapitaalverkeer. De overschakeling verplicht de banken immers investeringen te doen en het risico op prijsstijgingen lijkt bovendien groter voor een land als België, waar het elektronisch betaalverkeer nu bijzonder goedkoop is in vergelijking met andere Europese landen. (DWM)


Blog DS, 24-04-2007

toon caers
24th April 2007, 21:31
Weer een vrijgeleide voor de banken om de winsten nog wat aan te dikken.
Maar voor de rest een fijn initiatief.

Believing Bart
25th April 2007, 21:27
Het is inderdaad zo dat vooral landen worden getroffen waar de prijzen nu laag zijn voor geldtransacties. Dit systeem vergt een enorme investering en zal daardoor ook kleinere banken doen twijfelen over hun toekomst. In vele gevallen bestaat de mogelijkheid om samen met een grootbank te werken, zodat de kosten beperkt blijven, maar voor bepaalde banken betekent de invoering van dit systeem ook gewoon het einde.

Het is in mijn ogen goed dat zoiets als SEPA wordt ingevoerd. Ik twijfel er echter aan of dit een noodzaak is voor de consument. De groep die over de grenzen heen bankverrichtingen doet is volgens mij klein. Daarom dus bedient deze regelgeving vooral de bedrijven.