PDA

Bekijk de volledige versie : Gouden bikini shockerend voor christelijk-rechts


Barst
10th April 2007, 18:37
Critici vinden ophef over ‘blote’ bikini-poster in Utrecht ‘hypocriet'


Utrecht, 10 april. De verontwaardiging was bijna voelbaar, afgelopen weekend, boven het Utrechtse terras. Volkomen belachelijk dat de ChristenUnie zich druk maakt om een poster van een vrouw in een gouden bikini, wat is hier nou aanstootgevend aan, de christenen moeten opdonderen, deze poster is juist een verfraaiing van het stadsbeeld. Dát is de sfeer.


Onderwerp van discussie: een tweehonderd vierkante meter grote reclameposter van lingerieketen Hunkemöller, waarvan overigens amper iets te zien is omdat er een boom voor staat. De Utrechtse fractie van de ChristenUnie had er bezwaar tegen gemaakt, omdat ze de poster te groot vindt, en te veel vindt detoneren met de Utrechtse binnenstad. Ze vindt bovendien dat de vrouw wordt afgebeeld als lustobject. Heeft de vrouwenbeweging in Nederland daar jarenlang voor gestreden, vroeg raadslid Mirjam Bikker van de ChristenUnie aan het college van B en W.

Wat een overtrokken reactie, vonden de ondervraagden zaterdag, met uitzicht op de poster. Ze zien de bezwaren van de partij in het rijtje ‘euthanasie, abortus, het homohuwelijk, het afkeuren van de campagne voor het donorcodicil die te veel nadruk op bloot zou leggen en coffeeshops rondom scholen’; het zoveelste voorbeeld van „betutteling” die christenen de samenleving opdringen. Jan Blokker vroeg zich in zijn column van afgelopen vrijdag in deze krant af of „de christenen niet gewoon praatjes beginnen te krijgen”.

„Er is geen enkele aanwijzing dat de samenleving het bloot op tv wil terugdringen”, zegt Fons van Westerloo, de baas van RTL4, RTL5 en RTL7. De discussie over seks en ranzigheid op tv is volgens hem weggeëbt na jaren van ophef over programma’s als Sex voor de Buch en Over de Roooie. „Het is eigenlijk geen onderwerp”, zegt ook Frans Blanchard, voorzitter van de VEA, vereniging van communicatie adviesbureaus in de reclame. De reclamecode commissie ontvangt amper klachten over bloot in reclames.

De ChristenUnie lijkt met de politieke vragen over deze poster vooral weerstand op te hebben geroepen. En dat is jammer, vindt socioloog en publicist Dick Pels van de Universiteit van Amsterdam. Want het wordt juist weer tijd voor een discussie over het oprukkende bloot in de samenleving, vindt hij. „Bijvoorbeeld over de vraag of prostitutie normaal gevonden moet worden, en wat we vinden van reclames waarin vrouwen schaars gekleed rondlopen. Er lijkt de laatste tijd niets meer verkocht te kunnen worden zonder seks.” Maar dan niet zoals de ChristenUnie dat doet, zegt Pels. „Die hebben hun ideeën over seksualiteit en de positie van de vrouw uit de jaren vijftig.”

Precies hetzelfde zegt Cisca Dresselhuys, hoofdredacteur van feministisch maandblad Opzij. Ook zij vindt de poster, samen met de ChristenUnie, „walgelijk groot”. En ook zij vindt het tijd worden voor een hernieuwde discussie over de positie van de vrouw, bijvoorbeeld over „al het cosmetische en plastische geweld dat vrouwen zichzelf aandoen om maar te voldoen aan het ideaalbeeld”. Maar dat de ChristenUnie daar penvoerder van is, alstublieft niet. „Dit is zó hypocriet, ik heb hen nooit kunnen betrappen op een bijdrage aan de emancipatie van vrouwen.”

De ChristenUnie zelf betreurt het dat de discussie zo hoog is opgelopen. De partij is overvallen door alle aandacht. Niet dat ze een oekaze heeft uitgevaardigd richting lokale afdelingen, dat dergelijke onderwerpen nu verboden zijn, zegt CU-fractievoorzitter Arie Slob in een telefonische reactie. „Maar het was misschien beter geweest als we over een dergelijk thema een beleidsnotitie hadden geschreven op grond van meer voorbeelden. Want dan zie je een trend.” De partij gaat beter opletten hoe thema’s in de openbaarheid te brengen, zegt hij, omdat er in de media een tendens is om „alles wat wij opmerken te ridiculiseren”.

Hunkemöller lijkt alleen maar voordeel te hebben van de ophef. De gouden bikini’s gaan als warme broodjes over de toonbank, zo bevestigt Jolanda Wiesman van het filiaal even verderop op de Oudegracht. „Ik hoor alleen maar positieve geluiden”, zegt zij.


NRC, 10 april 2007

karenwolput
10th April 2007, 23:35
[SIZE=7][FONT=Verdana]Ik vind het raar dat wij nog discussiëren over die dingen. Ik dacht dat bloot wel helemaal geïntegreerd was in onze maatschappij, maar blijkbaar toch niet. Ergens begrijp ik het wel, maar dan eerder de nadruk leggend op het schoonheidsideaal. Overal waar we komen, zien we wel een knappe, halfnaakte vrouw staan… Ik kan me best inbeelden dat dit voor velen zeer frustrerend is en dat dit vaak zorgt voor eetstoornissen bij vrouwen. Maar langs de andere kant begrijp ik het probleem niet goed. Hoe kun je nu in godsnaam reclame maken voor Hunkemöller als je niet uit de kleren mag gaan? En zo vulgair is de lingerie in deze zaak nu ook weer niet! Ach ja, er moet altijd wel iemand kunnen mopperen zeker! [/FONT] [/SIZE]

Barst
10th April 2007, 23:53
Ter verduidelijking...
Moet bekennen dat ik nog altijd naar 'de steen' (des aanstoots) zit te zoeken...
Maar ja, ik zal wel niet voldoende 'christelijk-rechts' georiënteerd zijn zeker? :D

wim leenaerts
11th April 2007, 09:59
Euhm, Barst, zou je nu voor dit topic geen 'Ik ben ouder dan 18'-bevestiging vragen :shocked: :D
Karen: je hoeft je verontwaardiging echt niet te visualiseren hoor, een normale lettergrootte kan die boodschap even goed overbrengen. ;)