PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe bomen verergeren opwarming van de aarde


wim leenaerts
10th April 2007, 11:26
Nieuwe bomen verergeren opwarming van de aarde

Steeds vaker kiezen milieubewuste reizigers ervoor om bomen te planten ter compensatie voor de vervuiling die ze veroorzaken. Wetenschappers twijfelen echter aan echter aan de positieve effecten daarvan. Meer nog, enkele wetenschappers beweren dat bomen planten een averechts effect kan hebben. Aan het eind van deze eeuw kunnen bossen die niet in de tropen staan, de temperatuur in hun deel van de aarde juist met 3 graden Celsius verhogen.
Vooral tropische regenwouden kunnen de opwarming van de aarde volgens de deskundigen tegenhouden. Bossen elders in de wereld houden de warmte juist vast, in plaats van de broeikasgassen door fotosynthese om te zetten in zuurstof. Dat meldde de Britse krant The Guardian vandaag.

Bron: www.destandaard.be, 10/04/07

Dit is wel een lastige situatie. Ook wel spijtig vind ik. Het leek zo mooi: bomen laten planten om je vervuiling te compenseren. Eerder om het geweten te sussen waarschijnlijk, maar goed, er werd toch iets gedaan.
Ik moet wel zeggen dat ik het proces niet goed snap.
Oké, bomen produceren - net als elk levend wezen - warmte, maar daar kan dit toch niet over gaan? Zoveel warmte is dat volgens mij nu ook weer niet. En dan nog, zou de opname van CO2 dat niet compenseren?

pino
11th April 2007, 16:17
Op de terzake van 3 april ging het over biologische brandstoffen / energie. Hier werd op marginale grond (= grond die voor geen enkel andere teelt gebruikt kan worden) wilgen geplant. Wanneer deze wilgen 3 jaar werden, werden ze allemaal afgedaan (verhakseld), zoals de maïs, en kon met dit gebruiken als brandstof om energie te verwekken. Wat de CO² uitstoot betrof zou het neutraal zijn, omdat alleen hetgene vrijkomt dat de wilg in die drie jaar opgenomen heeft.
Dus volgens mij blijven bomen nog altijd nuttig. Moesten ze niet meer nuttig zijn, hoop ik dat we ze toch blijven planten. Want er is niets mooier dan een boom!

wim leenaerts
11th April 2007, 16:34
Dus volgens mij blijven bomen nog altijd nuttig. Moesten ze niet meer nuttig zijn, hoop ik dat we ze toch blijven planten. Want er is niets mooier dan een boom!
Er wordt ook niet gesteld dat bomen niet nuttig zouden zijn. Enkel dat het geen goed idee is om EXTRA bomen te planten om onze vervuiling te compenseren. Dat werkt blijkbaar niet, aangezien méér bomen de aarde alleen maar meer opwarmen. Maar ik heb nog steeds niet echt een idee hoe dat komt...
Ik ga volledig akkoord me jouw mening over de esthetische waarde van bomen ;)