Inloggen

Bekijk de volledige versie : Voer voor bijklussende professoren

Barst
28th March 2007, 21:00
Voer voor bijklussende professoren

HIERONDER staat mijn naam. Rik Torfs. Ik ben hoogleraar aan de KU Leuven. Hoogleraar aan de KU Leuven, en toch alweer een stukje in De Standaard, vraagt u zich bezorgd af. Kan dat wel, een professor die om de haverklap voor de krant schrijft? Hoe zit het dan met zijn academische opdrachten? Vorst hij wel voldoende? Denkt hij, als kerkjurist, nog wel diep genoeg na over de geldigheidsvereisten van het Heilig Vormsel? En wat met zijn beschikbaarheid? Terwijl de hoogleraar neerdaalt in de kelders van het lichte amusement, in dit geval de krant, kloppen zijn bloedjes van studenten vergeefs bij hem aan. Misschien hebben ze wel een vraag. Of een bloedneus. Of heimwee naar Limburg.

Het is waar. Ik zou dit stuk niet mogen schrijven. Mag ik toch, een beetje zenuwachtig en met lichtjes klamme handen, twee schamele argumenten tot mijn verdediging aanhalen? Eén: De Standaard vroeg zelf om deze bijdrage, nogal plots, anders had ik de academische overheid van deze nevenactiviteit gewetensvol op de hoogte gebracht. Twee: het is middag. Ik neem een hap in een broodje. Kruimels banen zich een weg tussen de toetsen van mijn klavier. Ik bijt met mijn tanden en schrijf met mijn handen. Geen ogenblik gaat verloren.

Mijn universiteit werkt een strenger reglement uit voor ,,bijklussende'' professoren. Dat bijklussen mag hoogstens twee halve dagen per week in beslag nemen. Maar vooral: de nevenactiviteiten moeten een ,,positief nut'' hebben voor de uitoefening van de academische opdracht. Positief nut. Wie vindt dat toch uit?