PDA

Bekijk de volledige versie : FILM: The planet


wim leenaerts
22nd March 2007, 11:14
Gisteren naar de 'Wereldwijde simultane screening' van The Planet geweest.

Wereldwijde simultane screening

Op woensdag 21/03 om 21u gaat de film 'The Planet' over de hele wereld, op hetzelfde moment, in première. De filmvoorstelling wordt gevolgd door een rechtstreeks uitgezonden debat met de regisseur van de film, en met een panel van experten van de Open University. Special guests zijn Lord Puttnam en Sir David Attenborough.

The Planet is een film over het milieu en is het resultaat van een samenwerking tussen Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken.29 experts uit de hele wereld, geven hun opinie over de staat van de planeet Aarde en dit via verbluffende beelden en commentaren. Hun visie op de gevolgen van het klimaat, zowel geografisch als antropologisch, tonen aan dat er wel degelijk iets aan het veranderen is, en daarvan is iedereen getuige.De film legt de meest recente feiten bloot en leidt ons naar de belangrijkste problematiek: hoe gaan we om met de toekomst?

Cinematografisch niet echt fantastisch (het leek wel een videoclip en ook de beeldkwaliteit deed het lijken of de beelden erg oud waren), maar inhoudelijk wel erg goed!
Ik had verwacht dat het een 2de 'An inconvenient truth' zou zijn, maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Terwijl 'An inconvenient truth' voornamelijk handelt over de opwarming van de Aarde, ging 'The Planet' meer over andere aspecten zoals de gigantische afvalberg die wij jaarlijks produceren, de gevolgen van het feit dat we met zó veel zijn op deze planeet, overbevissing, diersoorten die uitsterven door ons toedoen, watertekorten in de derdewereld, enz... Zaken die - nu ik er zo bij stilsta - een beetje overschaduwd worden door de opwarming van de Aarde. Zelf ben ik ook extreem bezig met sensibiliseren rond de problematiek van 'Global warming', maar ik was zelf bovengenoemde problemen een beetje uit het oog verloren.
Bijvoorbeeld de overconsumptie waar wij ons schuldig aan maken.
Bij deze zou ik een oproep willen doen om 2x na te denken voor je nog eens aankopen doet: koop duurzame goederen (kies aub niet steeds voor het goedkoopste...) die lang meegaan zodat je niet om het half jaar een nieuwe broek moet kopen en die andere moet wegsmijten, koop zoveel mogelijk inlands geteelde/geproduceerde goederen die niet over de halve aardbol zijn getransporteerd, koop bio-producten, let op de verpakking (geen individueel verpakte koekjes en van die dingen), enz...
Weet je niet goed hoe je dit allemaal moet aanpakken?
Neem dan eens een kijkje op www.positieve-economie.be
Een gebruiksvriendelijke site met erg veel tips, links en adressen om bij de te dragen aan een positieve economie!

Het probleem met deze film was net zoals bij 'An inconvenient truth' dat de problemen wel aangekaart werden, maar er werden geen echte oplossingen voorgesteld...

Het debat achteraf was overigens ook wel interessant.