PDA

Bekijk de volledige versie : Anvers, capitale de la Flandre?


Barst
14th March 2007, 14:13
Anvers, capitale de la Flandre?


BRUSSEL - Bijna zeventig procent (69,66 procent) van de Vlamingen vindt dat Brussel niet de hoofdstad van Vlaanderen moet blijven. Liefst 94,47 procent van hen vindt dat Antwerpen die rol op zich zou kunnen nemen. Dat blijkt uit een peiling van La Libre Belgique.


28 procent van de ondervraagde Vlamingen wil wel dat Brussel de hoofdstad blijft.

De respondenten werden ook gevraagd naar hun mening over de faciliteiten voor Franstaligen in de Brusselse rand. Bijna de helft (49,16 procent) van de Vlamingen sprak zich uit voor het behoud van die faciliteiten.

Tot slot stelde 37,31 procent van de respondenten geen vragende partij te zijn voor een splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde, terwijl 34,25 procent daar wel voorstander van is.


Blog DS, 14-03-2007

Hannes De Laet
22nd May 2007, 11:34
Volgens mij zou Antwerpen als hoofdstad voor Vlaanderen bijna alleen maar voordelen meebrengen. Ik denk niet dat veel mensen Brussel zien als een echte Vlaamse stad. Niettemin zullen dit wel dromen blijven en denk ik niet dat het er echt ooit van zal komen dat Antwerpen onze hoofdstad wordt.

Tuur
25th May 2007, 13:05
Ik vind toch wel dan Brussel onze hoofdstad moet blijven! Alleen al maar door zijn centrale ligging en omdat deze stad op "de grens ligt van Nederlands- en Frans-België". Volgens mij kunnen we ook niet ineens van hoofdstad veranderen en zal het dus alleen bij dromen/wensen blijven. Toch zegt deze enquête veel over de denkwijze van de Vlamingen. is dan echt zo dat we meer en meer willen scheiden van onze Waalse mede-Belg?
Ik kan er niet zo goed aan uit waarom mensen een separisatie wensen. Naar mijn inzien moet de politiek ervoor zorgen dat we ons in de eerst plaats Belg voelen en niet Vlaming of Waal.