PDA

Bekijk de volledige versie : Middelbaar onderwijs vaak nog te theoretisch


Barst
12th March 2007, 16:59
Middelbaar onderwijs vaak nog te theoretisch


BRUSSEL - Alle Vlaamse scholen die vorig schooljaar werden doorgelicht, kregen van de inspectie een gunstig advies. Dat blijkt uit het jaarlijks rapport van de onderwijsinspectie, dat maandag werd voorgesteld. Leraren in het middelbaar onderwijs brengen hun leerinhouden wel vaak nog te theoretisch aan, terwijl doe-activiteiten onvoldoende aan bod komen.


Jaarlijks stelt de onderwijsinpectie een ,,onderwijsspiegel'' op, een verslag over de toestand van het onderwijs in Vlaanderen. Dit jaar was de realisatie van ontwikkelingsdoelen en eindtermen één van de aandachtspunten in het rapport.

In het middelbaar onderwijs zijn leraren nog vaak bezig met theorie en hebben ze te weinig aandacht voor vaardigheden. Leraars volgen vaker hun handboeken of eigen notities dan de leerplannen, zo zegt de inspectie.

Het rapport staat ook stil bij de aandacht die scholen schenken aan gezondheidseducatie. Scholen hebben te weinig aandacht voor ,,stress en emotie'' en ,,rust, beweging en houding'', zo zegt de onderwijsinspectie.

Het overzicht van de doorlichtingsverslagen leert dan weer dat alle scholen een gunstig advies kregen. In het middelbaar onderwijs is dat gunstig advies voor vier op de vijf scholen wel beperkt in de tijd. De meesten moeten tekorten in verband met het studiepeil aanpakken. rbo


Blog DS, 12-03-2007