PDA

Bekijk de volledige versie : ,,Wij onderschatten soms de kracht van één euro''


Barst
10th March 2007, 15:40
,,Wij onderschatten soms de kracht van één euro''


De godsdienstleraar Geert Fierens legt niet alleen in de klas getuigenis af van zijn enthousiast geloof.


GEERT Fierens (52) werd in Belgisch Congo geboren en leefde er tot zijn achtste. ,,Die microbe van Afrika krijg je er niet uit. Vlaanderen is zo eng. Later ben ik door Noord- en Zuid-Amerika rondgetrokken met Up With People. Ik ben nog niet terug geweest naar Afrika, maar dat komt nog wel.,

Geert werd eerst licentiaat lichamelijke opvoeding en later ook nog licentiaat godsdienstwetenschappen. ,,Na mijn humaniora stond het vast: ik was altijd in het christelijk ziekenfonds actief geweest als monitor en wou iets doen met jongeren. Ik had veel gedanst en veel aan sport gedaan, LO was een logische keuze. Maar door actief te zijn in de Leuvense universitaire parochie en te groeien in mijn geloof kwam ook de godsdienst erbij. Het is niet zo moeilijk een tweede diploma te halen als je er al één hebt.,

Na drie jaar lesgeven kon Geert fulltime godsdienstleraar worden in de hoogste jaren van het secundair. In de afgelopen kwarteeuw heeft hij de voortschrijdende ontkerkelijking aan den lijve ervaren. ,,Het verwondert me nog elke dag. Sommige leerlingen weten zelfs niet meer waar Pasen voor staat. Het referentiekader van de katholieke kerk is bijna volledig verdwenen, terwijl het toch voor een deel de basis is van onze cultuur. Daar zijn veel nadelen aan verbonden, maar het voordeel is dat je opnieuw bijna van nul kunt beginnen. ''

,,De jongeren hebben een veel opener geest dan pakweg vijftien jaar geleden, toen ze vaak nog tegen de kerk waren. Ik verwacht van niemand dat hij gelovig wordt, maar de leerlingen moeten wel gevoelig worden voor die andere waarden.,

Geert Fierens is een overtuigde en kerkelijke katholiek. Heeft zijn overtuiging gevolgen voor zijn geldbesteding? ,,Zeker. Zoals je ziet, maken we ons huis graag mooi, maar mooi hoeft niet duur te zijn. Ik noem het feestelijke soberheid. Je mag er mooi voorkomen en mooi gekleed zijn, maar dat hoeft niet duur te zijn. Het schilderij dat hier aan de muur hangt, is eigenlijk een fotokopie. Maar als je dat niet weet, zie je dat niet. Ik trek graag met de fiets rond. Met het gezin huren we in de vakantie meestal een huisje, maar niet helemaal in het zuiden. Door onze soberheid creëren we kansen om andere dingen te doen. Als licentiaat verdien ik goed, maar wij geven ook veel, zo goed en zo verantwoord mogelijk.''

,,Er kruipt veel geld in de jongerenwerking op school en in de website roeach.be, maar ik heb nog nooit uitgeteld hoeveel precies. Voor mijn vrouw en mij is het een evidentie dat we daar geld aan geven. Trouwens, iedereen die vraagt, die krijgt. Ik koop niets aan de deur, maar ik geef altijd wat. Ook aan bedelaars op straat. Er zullen best wel profiteurs bij zijn, maar ook mensen die het nodig hebben. Wij onderschatten soms de kracht van één euro: daar kun je de wereld niet mee veranderen, maar je kunt er een half brood mee kopen. Daar kun je een dag van leven.,

Geert Fierens is de drijvende kracht achter het Roeach-idee, op het internet aanwezig als de gelijknamige christelijk geïnspireerde site voor jonge gelovigen. (,,Roeach'' is Hebreeuws voor ,,briesje''.) Het begon allemaal toen hij twee jaar geleden met een jeugdige groep naar de Wereldjongerendagen in Keulen fietste. ,,Daar is enorm veel energie vrijgekomen. Dat heeft zich later vertaald in allerlei activiteiten, een film voor het tv-programma Braambos en de website, die door drie jongeren wordt ingevuld. We willen wat ons bezielt, doorgeven., Zo ontstond ook het idee om in 2006 een gospelavond te organiseren waarop 150jongeren zongen voor de Damiaanactie, er is een paasweekend in de abdij van Averbode in het vooruitzicht en er zit een groot pinksterfeest aan te komen. Maar de klap op de vuurpijl moeten de Wereldjongerendagen in Sidney worden in 2008, en daar fiets je niet zomaar even naartoe. ,,Het prijskaartje bedraagt zo'n 2.000 euro. Dat heb je niet zomaar op zak. Maar als onze jongeren een maand gaan werken in de zomer, verdienen ze makkelijk 1.500 euro. Geld dat ze anders gebruiken om er snel van alles mee te doen. Er zijn al vijftien jongeren ingeschreven.,

Als leraar valt Fierens nog onder het systeem van de TBS, de terbeschikkingstelling in afwachting van het rustpensioen. Is dat iets voor hem? ,,Het is iets waar ik heel hard over nadenk. Bovendien nemen de papierwinkel en de administratie in het onderwijs almaar toe. Als de omstandigheden het toelaten, dan geef ik nog een paar jaar les, niet om daarna op pensioen te gaan, maar om andere dingen te doen, die in ieder geval met kerk en geloof te maken zullen hebben.,

www.roeach.be


DS, 10-03-2007