Barst
10th March 2007, 16:27
Zwarte doos in wagen recidivist
BRUSSEL. Bovenop hun bestraffing zouden hardleerse verkeersboosdoeners in hun wagen een snelheidsaanpasser (ISA) of een zwarte doos moeten krijgen. Dat is een van de opmerkelijke aanbevelingen die maandag besproken worden op de Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid.
Het is de tweede editie van deze samenkomst waarbij iedereen betrokken is die met verkeer bezig is: politici, overheidsdiensten en belangenorganisaties.
De Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid (FCVV) waarin alle actoren zitten, heeft de vergadering voorbereid. In een syntheserapport formuleert de commissie aanbevelingen. De doelstelling is om tegen 2015 het aantal verkeersdoden naar 500 terug te dringen. Vorig jaar vielen er ongeveer duizend doden op onze wegen.
Om dat doel te bereiken, worden acht actiepunten voorgesteld. De minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), maakte ze al bekend in De Standaard (DS 5 maart).
De werkgroep handhaving van de FCVV vraagt om verregaande automatisering van de controle en de afhandeling en van de identificatie van bestuurders, ook van bedrijfswagens. Alle inbreuken moeten geregistreerd worden in een centrale databank zodat recidive aangepakt kan worden.
Bij bestuurders die op te veel alcohol betrapt worden, moet een alcoholslot geplaatst worden.
Ook is er de vraag om verkeer als basisfunctionaliteit, zeg maar kerntaak, van de lokale politie te definiëren. Dat zou meer aandacht en middelen garanderen. (ty)
DS, 10-03-2007
BRUSSEL. Bovenop hun bestraffing zouden hardleerse verkeersboosdoeners in hun wagen een snelheidsaanpasser (ISA) of een zwarte doos moeten krijgen. Dat is een van de opmerkelijke aanbevelingen die maandag besproken worden op de Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid.
Het is de tweede editie van deze samenkomst waarbij iedereen betrokken is die met verkeer bezig is: politici, overheidsdiensten en belangenorganisaties.
De Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid (FCVV) waarin alle actoren zitten, heeft de vergadering voorbereid. In een syntheserapport formuleert de commissie aanbevelingen. De doelstelling is om tegen 2015 het aantal verkeersdoden naar 500 terug te dringen. Vorig jaar vielen er ongeveer duizend doden op onze wegen.
Om dat doel te bereiken, worden acht actiepunten voorgesteld. De minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), maakte ze al bekend in De Standaard (DS 5 maart).
De werkgroep handhaving van de FCVV vraagt om verregaande automatisering van de controle en de afhandeling en van de identificatie van bestuurders, ook van bedrijfswagens. Alle inbreuken moeten geregistreerd worden in een centrale databank zodat recidive aangepakt kan worden.
Bij bestuurders die op te veel alcohol betrapt worden, moet een alcoholslot geplaatst worden.
Ook is er de vraag om verkeer als basisfunctionaliteit, zeg maar kerntaak, van de lokale politie te definiëren. Dat zou meer aandacht en middelen garanderen. (ty)
DS, 10-03-2007