Barst
10th March 2007, 01:30
Rovers, christenhonden, vrouwenschenners
Als het over de kruistochten ging, golden in het Westen eeuwenlang de verhalen over de bevrijding van het Heilig Land en de strijd tegen de snode Saracenen. Het boek dat daar een einde aan maakte, werd geschreven door een Libanese christen, Amin Maalouf. Les croisades vues par les Arabes, uit 1983, deed het imago van sommige Europese helden geen goed: koene ridders als Richard Leeuwenhart bleken ook uitzonderlijk wrede vechtjassen, en de ridders van de eerste kruistocht vergrepen zich aan kannibalisme.
De definitieve analyse van de kruistochten is Rovers, christenhonden, vrouwenschenners, zoals de provocatievere Nederlandse titel luidt, niet. Omdat het boek op eigentijdse kronieken is gebaseerd, mist het historisch perspectief. Het helpt als de lezer weet dat de Arabieren in die periode niet alleen de kruisvaarders bevochten, maar ook de Turken en elkaar: terwijl de erfopvolging bij de Franken vastlag, omdat zij koninkrijken wilden stichten in het Midden-Oosten, zorgde elk overlijden van een Arabische vorst voor een nieuwe strijd tussen neven, broers en generaals.
Net omdat het uit die kronieken put, wekt het de moslims van negenhonderd jaar geleden als geen ander tot leven. De Arabische heersers verbazen zich over die roodharige barbaren die geen belangstelling hebben voor poëzie, architectuur of wetenschap. Het boek is vooral belangwekkend omdat het een andere visie dan de eurocentrische geeft op conflicten die nog steeds voortduren. (isg)
,,Rovers, christenhonden, vrouwenschenners'' (Rainbow Pockets) is momenteel niet in de handel verkrijgbaar. ,,Les croisades vues par les Arabes'' is verkrijgbaar als J'ai Lu Pocket.
DS, 09-03-2007
Als het over de kruistochten ging, golden in het Westen eeuwenlang de verhalen over de bevrijding van het Heilig Land en de strijd tegen de snode Saracenen. Het boek dat daar een einde aan maakte, werd geschreven door een Libanese christen, Amin Maalouf. Les croisades vues par les Arabes, uit 1983, deed het imago van sommige Europese helden geen goed: koene ridders als Richard Leeuwenhart bleken ook uitzonderlijk wrede vechtjassen, en de ridders van de eerste kruistocht vergrepen zich aan kannibalisme.
De definitieve analyse van de kruistochten is Rovers, christenhonden, vrouwenschenners, zoals de provocatievere Nederlandse titel luidt, niet. Omdat het boek op eigentijdse kronieken is gebaseerd, mist het historisch perspectief. Het helpt als de lezer weet dat de Arabieren in die periode niet alleen de kruisvaarders bevochten, maar ook de Turken en elkaar: terwijl de erfopvolging bij de Franken vastlag, omdat zij koninkrijken wilden stichten in het Midden-Oosten, zorgde elk overlijden van een Arabische vorst voor een nieuwe strijd tussen neven, broers en generaals.
Net omdat het uit die kronieken put, wekt het de moslims van negenhonderd jaar geleden als geen ander tot leven. De Arabische heersers verbazen zich over die roodharige barbaren die geen belangstelling hebben voor poëzie, architectuur of wetenschap. Het boek is vooral belangwekkend omdat het een andere visie dan de eurocentrische geeft op conflicten die nog steeds voortduren. (isg)
,,Rovers, christenhonden, vrouwenschenners'' (Rainbow Pockets) is momenteel niet in de handel verkrijgbaar. ,,Les croisades vues par les Arabes'' is verkrijgbaar als J'ai Lu Pocket.
DS, 09-03-2007