Barst
10th March 2007, 00:56
Maulana Kalbe Sadiq
Het is zijn grote levenswerk: een islamitische oecumene tot stand brengen tussen sjiieten en soennieten. De Indiase sjiitische geestelijke Maulana Kalbe Sadiq ontkent de theologische verschillen tussen de twee grote takken van de islam niet, maar hamert er keer op keer op dat zo'n verzoening perfect mogelijk is. Op voorwaarde dat de moslims zich houden aan de Koran: die spreekt niet over soennieten of sjiieten, maar enkel over moslims.
God, stelt Maulana Kalbe Sadiq, heeft er zelf voor gezorgd dat de Koran zuiver is. Het probleem ligt bij de hadith , een corpus van uitspraken en daden die aan de profeet Mohammed toegeschreven worden. Veel van die uitspraken en daden zijn latere fabricaties van mensen of groepen die er zelf belang bij hadden.
Dat pleidooi voor een terugkeer naar de strikte boodschap van de Koran heeft Maulana Kalbe Sadiq al tot controversiële stellingen geïnspireerd. Zo stelt hij dat er nergens in de Koran staat dat de vrouw een hoofddoek zou moeten dragen. Het is in de hadith dat vrouwonvriendelijke uitspraken staan: ze werden gebruikt om het patriarchaat te bevestigen of te versterken.
Voor Maulana Kalbe Sadiq vormen de strijd en het geweld tussen soennieten en sjiieten in de eerste plaats een politieke affaire. Hij wijst met een beschuldigende vinger naar de rol die de VS en vooral de mollahs spelen. Daarmee bedoelt hij mensen die zich opwerpen als moslimgeleerden, maar in feite lieden zonder veel religieuze kennis zijn die geen scrupules hebben en verdeeldheid en geweld promoten om meer invloed te verwerven.
De hele geschiedenis lang heeft de islam mollahs gekend, zegt Maulana Kalbe Sadiq. Zij hebben muren opgeworpen tussen de verschillende takken, zodat sjiieten en soennieten een totaal verkeerde beeldvorming over elkaar hebben.
Dialoog, verdraagzaamheid en bestudering van de Koran kunnen dit beeld corrigeren, hoopt de Indiase sjiitische geestelijke.
DS, 08-03-2007 (bar)
Het is zijn grote levenswerk: een islamitische oecumene tot stand brengen tussen sjiieten en soennieten. De Indiase sjiitische geestelijke Maulana Kalbe Sadiq ontkent de theologische verschillen tussen de twee grote takken van de islam niet, maar hamert er keer op keer op dat zo'n verzoening perfect mogelijk is. Op voorwaarde dat de moslims zich houden aan de Koran: die spreekt niet over soennieten of sjiieten, maar enkel over moslims.
God, stelt Maulana Kalbe Sadiq, heeft er zelf voor gezorgd dat de Koran zuiver is. Het probleem ligt bij de hadith , een corpus van uitspraken en daden die aan de profeet Mohammed toegeschreven worden. Veel van die uitspraken en daden zijn latere fabricaties van mensen of groepen die er zelf belang bij hadden.
Dat pleidooi voor een terugkeer naar de strikte boodschap van de Koran heeft Maulana Kalbe Sadiq al tot controversiële stellingen geïnspireerd. Zo stelt hij dat er nergens in de Koran staat dat de vrouw een hoofddoek zou moeten dragen. Het is in de hadith dat vrouwonvriendelijke uitspraken staan: ze werden gebruikt om het patriarchaat te bevestigen of te versterken.
Voor Maulana Kalbe Sadiq vormen de strijd en het geweld tussen soennieten en sjiieten in de eerste plaats een politieke affaire. Hij wijst met een beschuldigende vinger naar de rol die de VS en vooral de mollahs spelen. Daarmee bedoelt hij mensen die zich opwerpen als moslimgeleerden, maar in feite lieden zonder veel religieuze kennis zijn die geen scrupules hebben en verdeeldheid en geweld promoten om meer invloed te verwerven.
De hele geschiedenis lang heeft de islam mollahs gekend, zegt Maulana Kalbe Sadiq. Zij hebben muren opgeworpen tussen de verschillende takken, zodat sjiieten en soennieten een totaal verkeerde beeldvorming over elkaar hebben.
Dialoog, verdraagzaamheid en bestudering van de Koran kunnen dit beeld corrigeren, hoopt de Indiase sjiitische geestelijke.
DS, 08-03-2007 (bar)