PDA

Bekijk de volledige versie : "Hij opende ons hoofd"


Barst
5th March 2007, 16:10
Hij opende ons hoofd - De favoriete leraar van...

Jef Vermassen


,,Een creatieve denker die altijd invalshoeken koos die je niet verwachtte en die zijn lessen en zijn examens geslaagd vond als we met meer vragen buiten stapten dan met een antwoord. Ik noem hem dan ook een moderne Socrates: de psycholoog Steven De Batselier, die ons als professor in de criminologie aan de KU Leuven de hoofden opende.''


,,Vergeet niet dat wij, die in die tijd in Leuven terechtkwamen, vaak van besloten katholieke colleges kwamen. En dan botsten we daar op die vrije, creatieve denker die onweer veroorzaakte in onze geesten en ons zo van zuurstof voorzag.''

,,De Batselier brak een lans voor de erkenning van homofilie toen dat nog helemaal taboe was en ook voor travestie. Hij vroeg ons of prostitutie niet beter erkend zou worden als maatschappelijk werk. En hij bracht al die mensen mee naar de les. Ik ben zelf vijf jaar docent geweest onder zijn vleugels. Ik pleitte in die tijd een landbouwer vrij tijdens een assisenzaak voor moord. Ik heb die man meegenomen naar de les, waar hij alle vragen van de studenten heeft beantwoord. Alle studenten moesten een werk over hem maken en De Batselier liet de boer mee oordelen over de resultaten. Dat was hem ten voeten uit.''

,,Helaas ligt hij nu al meer dan een jaar op intensive care, na een operatie wegens keelkanker. Ik bezoek hem geregeld, zijn geest is nog altijd scherp en origineel.'' (vbr)


DS, 05-03-2007 (Jef Vermassen)

Barst
29th March 2007, 23:20
Leuvense criminoloog Steven De Batselier overleden


De Leuvense criminoloog Steven De Batselier is na een slepende ziekte op 75-jarige leeftijd overleden in het UZGasthuisberg in Leuven. De Batselier doceerde sinds de jaren 60 criminologie aan de KULeuven, tot zijn emeritaat in 1997.


Zijn leven lang voerde De Batselier strijd tegen de vooroordelen in de samenleving ten aanzien van mensen die wegens hun seksualiteit, psychische moeilijkheden of gerechtelijk verleden als ,,anders'' worden ervaren.

In het begin van de jaren 70 had hij onder meer door medewerking aan radio- en tv-programma's een belangrijke inbreng in het doorbreken van het taboe rond homoseksualiteit. Hij schreef toen enkele veel verkochte boeken zoals Impasse en De zachte moordenaars waarin hij maatschappelijke verdrukkingsmechanismen aanklaagde.

In de tweede helft van de jaren 70 kwam hij in conflict met zijn academische overheid die hem wou ontslaan als hoogleraar, wat protest uitlokte van de studenten.

Steven De Batselier wordt op zaterdag 31 maart begraven in de universitaire parochiekerk Sint-Jan de Doper in het Leuvense Groot Begijnhof.


DS, 29-03-2007