PDA

Bekijk de volledige versie : Vliegreizen Vlaamse overheid kosten 17.800 bomen


Barst
22nd February 2007, 15:16
Vliegreizen Vlaamse overheid kosten 17.800 bomen


Spirit vindt dat Vlaanderen de CO2 -uitstoot van al zijn vliegreizen moet compenseren.


De Vlaamse ministers en hun ambtenaren vliegen met zijn allen anderhalf miljoen kilometer per jaar, wat neerkomt op een uitstoot van ruim 310 ton CO2. Die vervuiling kan worden gecompenseerd door een goede 5.000 euro per jaar te investeren in 17.800 bomen, berekenden de Spirit-volksvertegenwoordigers Joris Vandenbroucke en Jan Roegiers.

Vandenbroucke en Roegiers vroegen bij minister Geert Bourgeois (N-VA) de cijfers op van het officiële Vlaamse vliegverkeer, sinds het aantreden van de regering-Leterme in 2004. Dat levert 4,3 miljoen vliegkilometers op voor een totale prijs van 531.000 euro. ,We zeggen niet dat dit ongelooflijk of overdreven veel is'', zegt Roegiers, ,,maar wel dat het milieueffect van die vliegreizen eenvoudig en goedkoop geneutraliseerd kan worden.''

Zeventig procent van de uitstoot van vliegtuigmotoren bestaat uit CO2. Die uitstoot op grote hoogte heeft een dubbel zo groot broeikaseffect als CO2-uitstoot aan de grond. Vliegen is goed voor twaalf procent van de uitstoot van alle transport of drie procent van alle broeikasgassen.

Terwijl door het Kyoto-verdrag andere bronnen van vervuiling afgeremd worden, zal het aandeel van vliegen tegen 2050 toenemen tot zeven procent van de uitstoot van alle broeikasgassen. Ter vergelijking: een retourvlucht naar Australië braakt per passagier bijna twee keer zoveel CO2 uit als een gemiddelde gezinswagen in een jaar.

Er bestaan internationale organisaties die deze uitstoot neutraliseren. Het Nederlandse GreenSeat doet dat door bossen aan te planten in Uganda, Ecuador en Maleisië of door te investeren in hernieuwbare energie in Cambodja, Brazilië, Tanzania enzovoort. GreenSeat zoekt de compensatie niet altijd in verre landen: ook in Tsjechië en Nederland lopen projecten die betaald worden door de vrijwillige milieuheffing die klanten van GreenSeat betalen op hun vliegtuigreizen.

GreenSeat berekent hoeveel een bepaalde vlucht per passagier aan CO2 uitbraakt, en hoeveel bomen er nodig zijn om die CO2 in een jaar tijd opnieuw te absorberen. Afhankelijk van de trajecten en de prijzenstrategie van de luchtvaartmaatschappijen kost een 'groene zetel' van twee tot vijf procent extra, bovenop de verkoopprijs dus. GreenSeat verzorgt deze vrijwillige compensatie voor zowel overheidsinstellingen, bedrijven als individuele reizigers.

In Nederland vliegen de Eerste en Tweede Kamer, tal van ministeries en bedrijven plus een groeiend aantal particulieren alleen nog 'koolstofneutraal'. Vandenbroucke en Roegiers leggen in het Vlaams Parlement een resolutie neer waarbij de Vlaamse regering zichzelf en haar administratie eenzelfde compensatieplicht zou opleggen.


DS, 22-02-2007