PDA

Bekijk de volledige versie : Malisse: het kan ook anders...


Barst
29th March 2005, 00:31
,,Malisse moet naar een psycholoog'' - Tennisser gaat voor de zoveelste keer door het lint


BRUSSEL - ,,Als Xavier Malisse denkt dat hij onrechtvaardig behandeld wordt op het terrein, gaat hij compleet door het lint. Hij denkt niet meer logisch na. Hij maakt het alleen nog erger voor zichzelf.'' Dat zegt de psycholoog Jef Brouwers. Hij en zijn collega Johan Desmadril vinden dat de tennisser Malisse, na zijn zoveelste woede-uitbarsting, dringend op zoek moet naar psychologische hulp. ,,Het is schrijnend om hem bezig te zien.''


MALISSE is het typevoorbeeld van een sportman die nooit zal komen waar iemand met zijn kwaliteiten hoort te komen. Hij heeft daar veel te weinig emotionele intelligentie voor. Hij moet dringend zichzelf beter leren kennen.'' Dat zegt de psycholoog Jef Brouwers, die mental coaching geeft aan verscheidene topsporters.

,,Het is dubbel pijnlijk omdat een goede psycholoog hem echt wel kan leren zich in bedwang te houden. Als hij dat leert, is hij de perfecte tennisser'', zegt Johan Desmadril, de sportpsycholoog die onder anderen de spelers van RSC Anderlecht begeleidt.

Xavier Malisse, nog altijd de beste Belgische tennisser, voerde vrijdagavond in Key Biscayne (VS) een op een tennisveld zelden geziene uitbarsting van agressie op. Na een - volgens Malisse - ingebeelde voetfout en een - volgens Malisse - al even ingebeelde tweede opslag die uit viel, was het hek van de dam. Hij gooide de lijnrechter die - volgens hem - verantwoordelijk was voor al zijn ellende een paar scheldwoorden naar haar hoofd. De vrouw verstond dat Malisse haar een ,,hoer'' noemde en hij werd prompt uitgesloten. De X-man, gekrenkt door zoveel ,,onrecht'', sloeg een racket aan diggelen, schopte een stoel omver en slingerde de scheidsrechter nog wat extra scheldwoorden naar het hoofd.

,,Ik vond het echt schrijnend om hem bezig te zien. Ook omdat het niet de eerste keer is'', zegt de psycholoog Jef Brouwers. ,,Malisse kan zich gewoon niet beheersen. Net zoals sommige mensen zich in het verkeer niet kunnen beheersen en zich schuldig maken aan verkeersagressie. Bij de sport heeft het te maken met de druk die er is om altijd moeten winnen. Het was spannend, 5-5 in de tweede set. Dan volstaat een klein detail om hem te doen ontploffen.''

De woede-uitbarsting heeft Malisse alle kansen op een overwinning doen verliezen. ,,Dat is typisch aan pure agressie. Het is puur irrationeel'', zegt Brouwers. ,,Natuurlijk mag je discuteren, maar doe het als je denkt dat het iets kan opleveren. Maar Xavier doet het alleen verergeren. Ik ben er zeker van dat Xavier vandaag heel hard afziet van wat hij vrijdag heeft gedaan. Hij heeft een limiet overschreden met als enig resultaat dat hij zichzelf te gronde heeft gericht. ''

Desmadril vreest dat Malisse niet genoeg beseft dat hij een probleem heeft. ,,Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Alleen was het deze keer zeer extreem. Ik ken hem niet, maar ik constateer dat hij vaak van begeleider verandert. Zou het kunnen dat hij die mensen niet tot zich laat doordringen?''

Zowel Brouwers als Desmadril is het erover eens dat Malisse baat zou vinden bij psychologische hulp. ,,Het spreekwoord zegt dat mensen wijzer worden met ouder worden. Maar dat klopt niet. Het verdwijnt niet vanzelf. Integendeel, het zal alleen maar erger worden met ouder worden'', zegt Brouwers. ,,Xavier moet zichzelf dringend leren kennen. En vanuit die zelfkennis moet hij leren met zichzelf om te gaan.''

Desmadril beaamt dat: ,,Het doet mij pijn als ik hem bezig zie. Hoe is het mogelijk? Het is zo gemakkelijk aan te leren. Er zijn ademhalings- en relaxatietechieken en je kunt mentaal leren omgaan met dat soort situaties. Xavier moet leren een 'klik' te maken als er iets gebeurt dat hij als een onrechtvaardigheid ervaart. Ik vermoed dat hij ook een beetje anders moet gaan leven. Kijk hoe Kim Clijsters door het leven stapt. Topsport, ja, maar het is niet alles in haar leven. Zij kan relativeren.''


29/03/2005 Mark Eeckhaut

©Copyright De Standaard

A'lies Van Hoof
29th March 2005, 22:54
[FONT=Palatino Linotype][COLOR=Indigo]Ik vond de slogan van Barst hier wel mooi bij passen: Life's what you make it... [/COLOR][/FONT]

stimpy
1st April 2005, 11:45
Wat mij vooral verbaast is dat men Malisse al niet in het begin van zijn loopbaan als toptennisser heeft leren omgaan met kritiek, tegenslag en druk.
Zelf heb ik ook het geluk gehad psychologische bijstand te krijgen van Desmadril toen ik les volgde aan de topsportschool in Gent. Als jonge topsportster werd ons geleerd om met druk, stress, spanning, ambities en zelfs met verwachting van buitenaf (sponser, bonden,...) om te gaan. Het is zeer belangrijk dat je als topsporter hierin begeleidt wordt. Dit om omstandigheden, die we al vaak bij Malisse hebben opgemerkt, te vermijden.
Maandelijks moesten wij elk apart met Desmadril gaan praten en jaarlijks een week op psychologische stage. Ik snap dus echt niet dat ze nu pas spreken om psychologische hulp voor een topsporter als Malisse te zoeken als deze al bestaat voor de kleine topsportertjes onder ons in wording.

Barst
1st April 2005, 15:40
[QUOTE=stimpy]...Maandelijks moesten wij elk apart met Desmadril gaan praten en jaarlijks een week op psychologische stage. Ik snap dus echt niet dat ze nu pas spreken om psychologische hulp voor een topsporter als Malisse te zoeken als deze al bestaat voor de kleine topsportertjes onder ons in wording.[/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]'Kleine topsportertjes'? Was er in die cursus van Desmadril dan ook een hoofdstuk 'valse bescheidenheid' opgenomen?[/FONT] :D