PDA

Bekijk de volledige versie : Kleine maatschappelijke aanpassingen


Believing Bart
14th February 2007, 16:39
Wederom bij het reizen met de trein schoot mij volgende opmerking te binnen:

In al onze scholen, lagere en middelbaar, wordt aandacht besteed aan het sorteren van afval. Je ziet op speelplaatsen verschillende kleuren containers staan (blauw, groen, zwart). Er wordt zelfs openlijk gesproken over het zogenaamde MOS (milieuzorg op school).

Fantastisch is dat! Het wordt voor kinderen en jongeren een gewoonte om te sorteren, want ze leren het van kleinsaf.

Wat zien we echter buiten school? Zowel op straat als op perrons staat er 1 vuilbak. Daar dropt iedereen zijn vuil in!

Het is misschien iets klein, maar net daarom iets simpel dat mensen toch in contact kan brengen met milieu: Maak van die openbare vuilbakjes, vuilbakjes waarbij je kan sorteren. Gewoon drie vakken in aanbrengen, meer is er niet nodig.

Het zijn de kleine dingen die mensen leren waar het om draait!

p.s.: Mailen naar Leterme? Of staat het te ver van normen en waarden?

sarabollen
16th February 2007, 10:57
[QUOTE=Believing Bart]

Wat zien we echter buiten school? Zowel op straat als op perrons staat er 1 vuilbak. Daar dropt iedereen zijn vuil in!

[/QUOTE]

Ja, ge hebt gelijk en eigenlijk echt schandalig. Ik heb wel eens over de oorzaak nagedacht. En misschien is het deze...

Kinderen worden de dag van vandaag op school ondergedompeld in milieuzorg. Op school betekent niet direct thuis. Ik zit samen met 5 anderen op kot. Elke dag kan ik wel ergens iets uit een sorteerbak of -zak vissen om het in de juiste te werpen en dat terwijl deze mensen de theorie vroeger ook allemaal in school hebben geleerd en er een mooi overzicht in de keuken ophangt wat waar in welke bak of zak moet.

Maar wat blijkt? Verschillenden onder hen sorteren thuis ook niet. Aandacht voor sorteren vinden ze ook niet belangrijk. Als ik er hen over aanspreek, dan is het muggenzifterij. Ik geloof nooit dat zij op straat of op het perron juist zouden sorteren.

Als je dan weet dat bij incorrect sorteren, het hele recyclageproces in het honderd kan lopen wanneer er een onzuiverheid tussenzit, kan ik wel begrijpen dat de overheid geen afvalsortering eist op straat. Want wat moeten ze doen met het 'niet-gesorteerde' afval dat als gesorteerd moet doorgaan? Het hele recyclageproces in het honderd sturen of het 'gesorteerde' afval naar de verbrandingsoven sturen? Dat zou voor mensen die thuis en op school wél sorteren heel demotiverend zijn, denk ik.
Geen vuilbakken plaatsen, zorgt ongetwijfeld voor meer zwerfvuil.

Tja, wat kan je dan doen? Op school, in verenigingen, via de media, via economische 'afdwinging', ... mensen sensibiliseren tot een mentaliteitsverandering. Pas dan kan volgens mij een sorteersysteem op straat effectief zijn.