PDA

Bekijk de volledige versie : Als je iets wilt, spaar er dan voor!


Barst
13th February 2007, 00:32
Als je iets wilt hebben dan moet je er voor sparen


Dure telefoonabonnementen of op afbetaling een scooter kopen. Steeds meer jongeren laten zich verleiden en storten zich in de schulden. Stadsbank Oost Nederland gaat de Twentse scholen af om de jongeren te waarschuwen.


De leerlingen van het roc van Twente in Enschede schrikken ervan: Twaalfduizend euro is de gemiddelde schuld waarmee jongeren zich melden bij de Stadsbank.

De leerlingen krijgen een speciale les over schulden van Els Stout van de Stadsbank Oost Nederland. Met een collega gaat zij de scholen in de regio af om jongeren te leren hoe zij verantwoord met hun geld kunnen omgaan.

Jongeren leren thuis niet meer met geld omgaan, denkt Stout. „Ouders zeggen al snel ja tegen hun kind om van het gezeur af te zijn. Sommigen hebben zelf ook moeite om met geld om te gaan.”

Geldproblemen hebben ze niet, zeggen de leerlingen van het roc van Twente. De meesten wonen dan ook nog goedkoop thuis en velen hebben een bijbaantje.

Maar lenen doen ze bijna allemaal. Tamara (17) vraagt aan haar vriendinnen wel eens een euro voor een kroket in de kantine. „Eigenlijk is dat niet goed,” zegt Els Stout. „Als je het niet kan betalen moet je ook geen snacks kopen.”

Stout laat de leerlingen achter de computer een testje maken ’wat voor geldtype ben jij?’. Tamara blijkt een ’geldwarhoofd’ te zijn. „Dat klopt wel. Als ik geld heb, geef ik het altijd meteen weer uit.”

Jongeren hebben het tegenwoordig niet makkelijk, denkt Els Stout. „Er komt heel veel op ze af. Reclames op MTV, postorderbedrijven, folders in de bus. Op hun achttiende verjaardag krijgen ze een brief van de bank dat ze een rekening mogen openen waarbij ze duizend euro rood kunnen staan.”

Vooral laagopgeleide jongeren lopen het risico om in de schulden te komen, zegt Stout. „Ze zijn gevoelig voor status. Als ze geen mobieltje hebben of het juiste merk kleding dragen, dan horen ze er niet meer bij.”

’Stel je behoeftes uit’, is de boodschap van Stadsbankmedewerkster. Een scooter op afbetaling kopen lijkt op het eerste gezicht aantrekkelijk, maar wordt met rente uiteindelijk duur. „Als je iets wilt hebben, moet je er gewoon voor sparen,” zegt Els Stout tegen de leerlingen.

Lisa (17) knikt. „Maar dat is wel moeilijk. Ik spaar voor rijlessen, maar ik geef het geld steeds weer uit aan kleding.”

Stout adviseert om dan het geld vast te zetten bij de bank. „Dan krijg je nog meer rente ook.”

Vorig jaar hielp de Stadsbank Oost Nederland alleen al in Enschede 284 jongeren met het oplossen van hun schulden. Dat waren er honderd meer dan vorig jaar.

Volgens Stout komt dat deels doordat jongeren zich na een voorlichting eerder melden bij de Stadsbank. Sinds kort houdt de Stadsbank ook inloopspreekuren op roc’s. „We willen de drempel zo laag mogelijk houden. Soms vragen jongeren aan mij: ’hoeveel schulden moet ik hebben om bij jullie terecht te kunnen?”

„Het liefst zo min mogelijk”, zeg ik dan, want hoe lager de schuld, des te gemakkelijker en sneller deze op te lossen is.


Schuld neemt toe als jongere uit huis gaat

Bijna 40 procent van de jongeren onder de 25 heeft een schuld van gemiddeld 900 euro. Dat bleek in 2005 uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting onder roc’ers die werken en leren tegelijk. Van de jongeren die nog bij hun ouders wonen, heeft één op de drie een schuld van 750 euro. Als ze uit huis gaan, nemen de problemen toe. Dan hebben twee op de drie jongeren een schuld van gemiddeld 1750 euro.


Trouw, 13-02-2007

sarabollen
13th February 2007, 09:41
Ik denk dat dit probleem mede wordt veroorzaakt door de steeds hogere eisen die worden gesteld in onze maatschappij. Vele vinden immers dat wanneer je geen gsm hebt, je er niet bij hoort. Een mens zou voor minder zich richten op afbetalingsplannen...

Ik denk dus dat er niet alleen gewerkt moet worden om jongeren te leren omgaan met geld, maar ook om bij de maatschappij een andere ingesteldheid te creeëren.

wim leenaerts
13th February 2007, 10:17
[QUOTE=sarabollen]Vele vinden immers dat wanneer je geen gsm hebt, je er niet bij hoort.[/QUOTE]
Daarom dat je je kinderen moet opvoeden om tegen de stroming in te zwemmen. Breng hen de termen 'massakonijn' en 'eigen persoonlijkheid' bij en de problemen zijn opgelost ;)