PDA

Bekijk de volledige versie : Ons wereldwijde web op 13 pc's!


Believing Bart
12th February 2007, 20:50
Hieronder een artikeltje uit de Standaard van 7 februari 2007. (+ zelf nog informatie opgezocht)

ONGELOOFLIJK vind ik dit! Het schermpje dat heel de Westerse wereld in de ban houdt is afhankelijk van 13 (!) computers. (Zogenaamde 'rootservers' waarvan de meest in, rara, Amerika staan.)
Ik wil niemand op ideeën brengen, maar stop terroristische aanslagen en richt je op die 13 pc's zou ik zo zeggen! Nooit gezien economische, sociale, politieke ... schade als ge die uitgeschakeld krijgt!

Wat ik me dan afvraag: zijn die 13 pc's dan zo'n enorme kanjers zoals die eerste computer lang geleden?


-------------------------------------------------------------
Hackers willen internet platleggen
WASHINGTON - Hackers hebben dinsdag geprobeerd drie van de dertien computers die mee instaan voor het internetverkeer lam te leggen. Het was een van de grootste computeraanvallen sinds 2002.

Volgens experts duurde de aanval 12 uur. De doorsnee computergebruiker heeft er niet al te veel van gemerkt, maar achter de schermen moesten alle zeilen bijgezet worden omdat ongewoon grote datavolumes enkele vitale knooppunten dreigden te overspoelen.

Over de motieven van de hackers die deze aanval uitvoerden is er niets bekend. Ook van waar ze te werk gingen is onduidelijk, hoewel sommige aanwijzigingen naar Zuid-Korea zouden leiden.

Kenny
12th February 2007, 23:21
Het gaat eigenlijk niet om 13 "pc's" maar wel om 13 rootservers. Dus dat is in de verste verte niet te vergelijken met de bak en het scherm die bij jou thuis staat. ;)

Elke routserver is eigenlijk een hele cluster van superkrachtige servers verbonden met een heleboel routers die dan weer aangesloten zijn op internetbackbones.

Ze staan trouwens niet allemaal in de V.S. Het merendeel wel, maar daar is het internet dan ook uitgevonden. En ze staan ook niet allemaal op dezelfde plaats... ze staan verspreid over de hele wereld om hackeraanvallen tegen te gaan. Iets wat tot dusver altijd gelukt is.

Meer info: http://root-servers.org/

Dit is er 1 van: http://www.isc.org/index.pl?/ops/f-root/ , namelijk de 6e of de F-rootserver. Zoals je ziet aan de rode stipjes op de wereldkaart, is dat dus een wereldwijd net van servers die samen 1 rootserver vormen. En zo bestaan er dus 13.