PDA

Bekijk de volledige versie : Waarschuwing op sigarettenpakje wérkt


Pieterjan
8th February 2007, 11:45
In tegenstelling tot wat ik altijd dacht over die grote (meestal erg simpele, dus ook hilarische) slogans op sigarettenpakjes

Waarschuwing op sigarettenpakje werkt

Hoe groter de waarschuwing, hoe meer rokers zich bezinnen over hun ongezonde gewoonte.
MEER opvallende en pas vernieuwde waarschuwingen op sigarettenpakjes maken mensen bewuster van de gezondheidsrisico's die het roken meebrengt. Een internationale studie nam vier jaar lang vier landen onder de loep en staat nu gepubliceerd in het vakblad American Journal of Preventive Medicine . Het ging om Canada, waar schokkende foto's de helft van de oppervlakte van een pakje sigaretten bedekken, Australië, waar een waarschuwingstekst voor een vierde de voorkant en voor een derde de achterkant in beslag neemt, de Verenigde Staten, waar slechts op de zijkant een tekstje staat, en Groot-Brittannië, waar de waarschuwingen aan het begin van de studie ook erg onopvallend waren, maar waar de pakjes nu voor 30 procent vooraan en 40 procent achteraan met tekst bedrukt zijn, vergelijkbaar met die in België.

In Groot-Brittannië heeft de overgang van kleine naar middelgrote waarschuwingen een grote impact op de rokende inwoners. Het aantal rokers dat de teksten bemerkte en las, steeg van een kleine 45 procent naar meer dan 80 procent. Ook het percentage van mensen die er na het lezen van de waarschuwing van afzagen een sigaret op te steken, nam toe, net als het aantal mensen dat zich bewuster werd van de gezondheidsrisico's.

Het positieve effect van de pakjes in Groot-Brittannië staat in contrast met de magere resultaten van die in Australië, waar de teksten nochtans niet veel kleiner zijn. Maar daar zijn de waarschuwingen al ruim acht jaar onveranderd. Het komt er dus op aan om af en toe met iets nieuws uit te pakken om de rokers alert te houden. In Groot-Brittannië is de opmerkzaamheid overigens alweer wat gezakt, omdat de mensen de pakjes nu al gewoon zijn.

Maar die gewenning geldt minder voor schokkende foto's, zoals die in Canada, inmiddels vier jaar oud. Over de hele lijn is in dat land de impact van waarschuwingen het grootst. Mensen reageren emotioneler bij het zien van verziekte organen, de bezorgde blik van een kind en beelden die impotentie suggereren.

Dat Amerika met zijn piepkleine teksten - ver onder de standaardnormen - beduidend slecht scoort, mag geen verrassing heten.

(loa)
www.destandaard.be

Laurianne
26th November 2007, 22:31
Door de schokkende afbeeldingen op de pakjes van sigaretten gaan er minder jongeren beginnen met roken. De anti - reclamecampagne werkt!
Ook zij die roken bezinnen zich over hun ongezonde gewoonte. Het doet hen toch even nadenken. Of zij echt zullen stoppen, daar heb ik nog steeds mijn twijfels bij. Maar voor hen die afhaken, des te beter!

nathalie.laureys
27th November 2007, 11:16
Ik denk dat de echte ketting rokers niet van deze teksten of afbeeldingen terugschrikken, maar de mensen die beginnen te roken zullen er wel van terugschrikken en de sigaretten dan toch maar laten liggen. Ook mensen die al langer wilden stoppen, maar de juiste motivatie nog niet gevonden hadden, zullen hierdoor sneller de beslissing maken. Toch heeft ook de hoge kostprijs van sigaretten tegenwoordig een grote inpakt. Alles wordt duurder ook de sigaretten en dan gaan de mensen misschien toch sneller die sigaretten laten. Het is goed dat ze schokkende foto’s op de pakjes sigaretten zetten, dan weten de mensen dat het ongezond is en worden ze er iedere keer als ze een sigaret pakken mee geconfronteerd.

BertDierickx1BASO
27th November 2007, 13:17
Ik ben ook een beetje geschrokken dat de slogans en foto's op de pakjes sigaretten werken. De meeste rokers die ik ken, geven er helemaal geen aandacht aan. Maar nu blijkt dat het toch effect heeft. Eindelijk zou ik zo zeggen!

jonas.de.ceulaer
27th November 2007, 13:44
Ik ben blij dat het eindelijk begint te werken. Het is goed dat mensen gaan ingrijpen in het roken van sitgaretten. Ik heb al gezien wat voor waarschuwingen zoal op de pakjes staat, maar ik ben wel geen roker. En ik wil zeker niet beginnen met roken nu dat ik die waarschuwingen heb gezien. Ik heb dit nieuws al eerder vernomen via de TV, en tijdens het programma wees men wel op het feit dat de mensen niet stoppen met roken. Maar er beginnen gewoon steeds minder mensen met roken. Als dit waar is moeten we dus verdergaan met de acties en meer rokers proberen te overhalen om te stoppen. Nu moeten de actievoerders juist meer gedreven zijn want de actie met de waarschuwingen heeft reeds zijn vruchten afgeworpen. Volhouden dus!

stephanie.engelen
5th December 2007, 15:31
Ik vind de anti-reclamecampgane op de sigarettenpakjes heel goed! Sterk verslaafde rokers zullen door schokkende foto's of teksten niet aangezet worden te stoppen. Wanneer je verslaafd bent, trek je je niets aan van de anti-reclame, dan heb je gewoon de nicotine nodig. Dit vind ik erg jammer. Het waarschuwt anderen wel om er niet aan te beginnen, denk ik.

Philip_Huygelberghs
21st December 2007, 10:59
Ik denk ook niet dat we het moeten hebben van de huidige generatie kettingrokers te laten stoppen. Maar we moet er vooral voor zorgen dat er minder mens met het roken beginnen. En daarvoor zijn de waarschuwingen uiteraard wel effectief zoals reeds meerdere malen aangehaald. En het feit dat een schokkende afbeelding effectiever is, heeft natuurlijk te maken met het schock-effect. Mensen krijgen er als het ware een degout van, en zelfs niet rokers krijgen een degout van rokers, wat ook aanzet tot minder roken! Dat de VS hier niet echt aan meewerkt verbaasd mij niets, waarschijnlijk sponsort de tabaksindustrie, samen met de wapenhandel hun regering ook wel!!! :)

Cheers!!!