PDA

Bekijk de volledige versie : Onverdraagzamer?


Barst
7th February 2007, 18:12
Wordt onze samenleving steeds onverdraagzamer en gewelddadiger??

jefdaemen
7th February 2007, 18:29
Ik denk dat dit en misvatting is. Het komt doordat bepaalde zaken als de moord in Oostende zó in de belangstelling staan, mensen gaan denken dat onze samenleving alsmaar geweldadiger wordt, maar persoonlijk denk ik dat dit niet echt het geval is. Geweld is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Het is zeker niets van deze tijd alleen.

Elke Van Loon
7th February 2007, 18:44
Dat is waar.. Dat geweld er altijd al is geweest. Maar ook al op zo'n jonge leeftijd? En ook op je leeftijdsgenoten om zoiets kleins? Vroeger was er geweld om eten of een land bij wijze van spreken en nu om een sigaret of een mp3. Gaat dit er dan toch ook niet een beetje over? Waar gaat het dan nog naartoe met iedereen en alles? Dat is dan mijn vraag. Dus geweld is niet persé van deze tijd, maar het zinloos geweld vind ik dan beter passen...

bas van gorp
7th February 2007, 19:46
Ik stemde dat onze samenleving meer en meer gewelddadiger wordt. Toch heb ik lang getwijfeld tussen wat ik moest kiezen, omdat geweld er altijd al is geweest. Dit is zeker geen verschijnsel van 2007. Geweld was er ook al in 1997. Toch zijn er het laatste jaar 5 moorden gebeurd door jongeren op jongeren... Dit is toch volledig nieuw voor mij. Gebeurde dit ook al in 1997???? Vijf moorden op jongeren door jongeren op één jaar! Waar ben je in godsnaam mee bezig? Echt zielig voor onze maatschappij! Hopelijk stopt dit geweld snel!

Hannes De Laet
7th February 2007, 21:10
Volgens mij komt dit zo voor veel mensen over omdat het voor de media zeer intressant is om zulke nieuwsfeiten in de kijker te zetten omdat dit een thema is dat zeker nu, met een sterke opkomst van het Vlaams belang brandend actueel is. Dit soort geweld is er volgens mij altijd al geweest en zal er waarschijnlijk (spijtig genoeg) altijd zijn.

Believing Bart
8th February 2007, 11:00
Is het toegestaan om soms jezelf te onthouden in een stemming?
Ik zou echt niet weten wat voor mening ik hierover heb.
Het is erg wat gebeurt in onze samenleving, maar is het erger dan vroeger?
Geen idee.
Er waren vroeger meer overeenkomsten tussen mensen onderling, maar waren ze daarom verdraagzamer?
Geen idee.

Ik ben 18 jaar, zo veel heb ik niet om te vergelijken, dus ik doe liever geen uitspraken hierover. Of die onverdraagzaamheid nu minder of meer is dan vroeger, ik kan enkel proberen te reageren tegen onaanvaardbare toestanden die getuigen van wanrespect en onverdraagzaamheid!

Pieterjan
8th February 2007, 11:42
Ik ben van mening dat onze samenleving wel wat onverdraagzamer is geworden. OF ze heeft andere vormen aangenomen. Vroeger werd er in de locale stamkroeg gevochten om een meisje (of ging de knokploeg van dorp A een bezoekje brengen aan dorp B), nu steekt men iemand dood voor een sigaret... Ergens kan je niet ontkennen dat er toch een serieus contrast is tussen wat vroeger gebeurde en wat nu blijkt plaats te vinden.

In onze samenleving waar alles supersnel moet gebeuren, zo effectief mogelijk, en alle gevolgen mogen ontzien worden (kijk naar multinationals, reclame, boodschap van sommige films,...) blijken mensen diezelfde instelling over te nemen. De overtuiging van ons eigen grote gelijk zo vlug mogelijk er in 'rammen'. Assertiviteit heeft zo zijn grenzen denk ik dan, hoewel mijn mening in vele avondcursussen en dagen niet bijgestaan zal worden! Sociologen zullen er in ieder geval wel een serieuze brok leermateriaal aan overhouden. Ik zie enkel de signalen, en die zijn niet veelbelovend. Verder wil ik nog even mijn ongenoegen uitspreken over de term 'Zinloos geweld' dat zo vaak in het vet in onze krantenkoppen geschreven staat. Ik vraag me af of mij iemand een voorbeeld kan geven van 'ZINVOL' geweld. Absurd! :slash:

koenmaes8
8th February 2007, 15:43
Na de feiten van aanstaande zaterdag (moord op Bart Bonroy) ben ik er nog harder van overtuigd dat onze samenleving steeds gewelddadiger wordt.

Tuur
8th February 2007, 15:57
Als we de cijfers mogen geloven is er geen sprake van meer geweld of een stijging van het aantal misdaden. Het is vooral de media die zaken harder in de verf zet. In Antwerpen wordt er elke dag wel iemand beroofd of breken dieven binnen. Hoeveel van deze feiten halen het nieuws? Bijna geen enkel, alleen als het "spectaculair" genoeg is. Voor de geïntresseerde wil ik graag verwijzen naar een samenvatting van TerZake (maandag 5-02-07) dat iets dieper ingaat op stellingen zoals deze.

Barst
8th February 2007, 16:37
[QUOTE=Pieterjan]Verder wil ik nog even mijn ongenoegen uitspreken over de term 'Zinloos geweld' dat zo vaak in het vet in onze krantenkoppen geschreven staat. Ik vraag me af of mij iemand een voorbeeld kan geven van 'ZINVOL' geweld. Absurd! :slash:[/QUOTE]
[FONT=Trebuchet MS]Mijn gedacht![/FONT] :clap:

MinkeVanHoof
8th February 2007, 17:16
Ik denk niet dat het gewelddadiger geworden is, de media springt er gewoon harder op in dan vroeger.
Vroeger waren er ook al incidenten zoals deze in Oostende. Of zijn jullie het voorval vergeten waar na een ruzie op een fuif een jonge kerel thuis een geweer ging halen en op zijn vrienden schoot?
Er zijn nog zo'n hopen incidenten die we misschien al vergeten zijn of waar de media gewoon niet opgesprongen zijn.
Ik vraag me eerder af waarom ze er zoveel media aandacht aan besteden en mensen bang gaan maken? Voor het incident in Brussel vond ik het niet erg om alleen door het station in Brussel te wandelen op weg naar de Eurostar, nu ben ik 2 keer zo hard op men hoede en zet ik bewust men Ipod af. Soms vraag ik me af waarom...

Pieterjan
8th February 2007, 23:14
Ik maak me eigenlijk weinig zorgen over al dat gedoe. Hoewel dat ik wel moet toegeven dat ik serieus 'nonchalant' ben in dat soort zaken: Ik doe soms met auto niet vast wanneer ik aan een automaat geld ga afhalen of even snel de winkel binnenstap, ik doe thuis nooit deuren vast wanneer ik boven op mijn zolderkamer achter mijn computer alleen thuis zit, ik durf mijn portefeuille op een terrasje heel de tijd op tafel liggen... Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin om me in die dingen zorgen te maken. Mijn stageschool heeft vorig jaar ook besloten om niet meer op studiereis te gaan naar Londen uit vrees voor verdere aanslagen. Wat je dus zegt hierboven wijst inderdaad naar de richting: angst door media, maar we moeten toch met de nodige dosis relativering in het leven staan denk ik, om uiteindelijk nog een leven te kunnen leiden dat niet in de schaduw staat van onze angsten. Er is namelijk een partij die maar al te graag van deze angsten gebruik maakt en ze zelfs nog in de hand wil werken. En onderschat vooral niet wat angst met een samenleving kan doen!

Bram
9th February 2007, 13:26
Ik heb 'ja' gestemd, omdat ik het moeilijk vind om de recente moorden te plaatsen in mijn beeld van de vroegere samenleving. Volgens mij is wat Hannes zegt enorm belangrijk. Vroeger was er ook wel geweld, maar vandaag maakt elk journaal er een punt van te beginnen met een vermelding van schietpartij hier, ramkraak daar, zinloos geweld overal. Het lijkt wel of de media hun best doen om onze samenleving af te schilderen als een apokalyptische nest waarin niemand veilig is. Inderdaad speelt het Vlaams Blok en het programma waar zij voor staan hierin mee. In onze gemeente deelde deze veroordeelde partij onlangs alarmen uit. De vraag is maar of dit de burger van zijn onveiligheidsgevoel afhelpt, dan wel er één creëert bij de mensen die er nog niet door besmet waren.
Verschillende mensen hier merken op dat het geweld vooral onder jongeren plaatsgrijpt. Mijns inziens is dit rechtstreeks het gevolg van het stijgende materialisme bij de jeugd. 'Als je geen Ipod hebt, rot dan maar op.' Het geweld sluimerde misschien al lang in onze samenleving, maar het materialisme is iets recents. Vandaag heeft de meerderheid van de lagereschoolkinderen een gsm (of twee, waarom niet, meer is beter), een mp3-speler, en noem maar op. De kinderen die deze dingen niet hebben (of er niet mee te koop lopen) worden uitgesloten, en zullen (zoals wel meer gepeste kinderen) zich tot gweld wenden.
Het probleem van materialisme vindt zijn oorzaak bij de bedrijven, die in hun eeuwige zoektocht naar zelfverrijking, de leeftijdsgrens van hun producten steeds verder laten zakken. Een voorbeeld: in mijn kindertijd maakten vele moeders zelf kleertjes voor hun kinderen, maar nu duiken zeer vroeg in de lagere school al merkkledingadepten op, het lijkt wel of de bedrijven via de media onze kinderen 'conditioneren' in hun hebzucht en materialisme, en zo zich verzekeren van een blijvende klant. Hetzelfde fenomeen trouwens bij onze banken, die kinderen zo snel mogelijk aan zich proberen binden met allerlei cadeautjes.
Met andere woorden: het geweld bij jongeren ontstaat omdat zij zich steeds sneller als 'volwassene' benaderd voelen, omdat zij steeds sneller in het keurslijf van consument worden gedwongen. Hun aangeleerde hebzucht ontaardt in jaloezie en geweld.

Wouter
11th February 2007, 09:34
[QUOTE=bas van gorp]
Geweld was er ook al in 1997. Toch zijn er het laatste jaar 5 moorden gebeurd door jongeren op jongeren... Dit is toch volledig nieuw voor mij. Gebeurde dit ook al in 1997???? Vijf moorden op jongeren door jongeren op één jaar! Waar ben je in godsnaam mee bezig? Echt zielig voor onze maatschappij! Hopelijk stopt dit geweld snel![/QUOTE]

Straight to the point. Net zoals in GB gaan meer en meer jongeren met een mes op zak de straat op. Dit was kort geleden niet zo.
Dat de media hierover berichtgeving doet en de nodige aandacht geeft is niet meer dan normaal. Mijn reactie is dezelfde als onderaan de quote, en ik ben er zeker van dat veel journalisten en burgers je mening delen. Ga naar de oorzaak, don't blame the press, it's a cheap thing to do zoals sommigen hier doen

Geweld in het verkeer? Iemand wordt door z'n hoofd geschoten omdat ie claxoneert naar z'n voorganger. komaan he..

De oorzaak zit diep in de manier van denken van de huidige generatie Y2K, onverdraagzaamheid, hypocrisie en egoïsme zijn keywords. Het verkeer is een ideaal voorbeeld. Ikke Ikke Ikke en de rest kan Stikke -vooral als het van die luxe 4x4's zijn btw-

En wat Bram hieronder zegt is al helemaal de nagel op de kop. De opvoeding en het aanleren van manieren van omgaan met de maatschapij is echter ook een factor die men in rekening moet brengen. Het milieu waarin een kind opgroeit zal medebepalen hoe hij gedrag van anderen kan relativeren en zijn frustraties moet uiten op gezonde manieren, ying yang :)

Nice stuff voor een les rzl I guess

pino
12th February 2007, 10:23
Ik ben er volledig mee akkoord dat onze samenleving onverdraagzamer is geworden! En ik denk dan niet alleen aan de jongeren die om een mp3-speler of om een sigaret iemand doden, maar ik denk ook aan de toenemende verkeersagressie die ook vaak fatale gevolgen kan hebben.
Volgens mij kent iedereen wel iemand die al het slachtoffer of de dader van zinloos geweld is geweest! Het gebeurt dus dichter bij je dan je denkt! En ik weet niet of stille of witte marsen hier tegen helpen!

Dieter1BASO
12th February 2007, 19:50
Beste pino,
Naar aanleiding van u schrijven wou ik even reageren.
Wat jij zegt is dat je geweld moet oplossen met geweld?
Ik vraag mij af of dat ook wel de juiste oplossing is. Wat is de juiste oplissing. Niemand lijkt het te weten.
Om eerlijk te zijn weet ik het zelf ook niet.
Langs de andere kant kan ik je ook wel begrijpen. Het is iets menselijks dat men agressief en assertief op een gebeuren gaat reageren als je merkt dat andere maatregelen in het verleden niet geholpen hebben.

Zoals door vele mensen hier ook al aangehaald is, is het zo dat onze maatschappij wel wat agressiever geworden is. Steeds meer jongeren doen aan een gevechtsport en gebruiken dit te pas en te onpas op straat, op fuiven enz. Toch moet ik ook even relativeren en mijn mening herzien als ik de reactie van Jef lees, want volgens mij is er ook altijd geweld, racisme enz geweest. Maar ik ben er toch heilig van overtuigd Jef dat het in mindere mate was.


Dieter Verheyen