PDA

Bekijk de volledige versie : Vingerafdruk is bewijs van aanwezigheid


Believing Bart
6th February 2007, 21:23
Is dit een manier om spijbelgedrag te voorkomen? Om veiligheid te verhogen?
Graag reacties!

Ik heb er zo mijn twijfels over. Die veiligheid, oké. Maar welke waarde geef je mee? Mensen die hier niet horen, die ik niet ken, zijn niet te vertrouwen. Spijbelgedrag? Als ik 's morgens even mijn vingerafdruk kom plaatsen en vervolgens op café ga, dan ben ik ook aanwezig.

Ik zou dus zeker niet graag dit systeem veralgemeend zien. In bepaalde scholen kan het misschien gerechtvaardigd zijn, maar zelf heb ik er mijn twijfels bij. (ook al is het handig en snel voor het secretariaat) (laat die mensen maar wat sporten en briefkes rondhalen!:))

-----------------------------------------------------------
Polemiek over registratie vingerafdrukken op school
Een Waalse oudervereniging vreest voor een veiligheidsopbod tussen de scholen.

De Luikse school Marie-Josée gaat voortaan de vingerafdrukken van haar leerlingen registreren aan de schoolpoort. De school doet dat naar eigen zeggen om de lokalen te beveiligen, het spijbelgedrag te controleren en om inbraken te vermijden.

Directeur Christian Modave wijst in zijn communicatie vooral op het bestrijden van de afwezigheden. In zijn school met technisch en beroepsonderwijs spijbelt elke dag tien tot twintig procent van de leerlingen. ,,Dankzij het systeem met vingerafdrukken weten we meteen welke leerlingen er zijn, wie er niet is en wie te laat komt'', zei de directeur gisteren aan de VRT-radio.

Het toestel heeft nog een extra voordeel volgens hem: ,,Niet iedereen kan zomaar de school in of uit wandelen. Want we hebben al jongeren van elders over de vloer gehad die onze leerlingen slagen kwamen geven.''

Het systeem komt uit Frankrijk. Het zou een primeur zijn voor Wallonië nadat eerder al twee Brusselse scholen een gelijkaardig vingerafdrukkensysteem hadden laten installeren.

De directeur wijst er nog op dat leerlingen het recht behouden om hun vingerafdrukken niet te laten registreren. ,,We verplichten hen niet.''

Toch stuit het systeem op verzet in Wallonië. Want in geen enkel Brussels of Waals geval werd het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ingewonnen. Volgens de privacycommissie is de maatregel disproportioneel: een zware maatregel voor een relatief beperkt probleem.

Ook Fapeo, de oudervereniging van het Waalse gemeenschapsonderwijs, is niet te spreken over het initiatief. ,,Het gaat hier om een opbod tussen de scholen'', zegt voorzitter Philippe Schwarzenberger.

,,Dit soort maatregelen wordt gebruikt om ouders te overtuigen hun kinderen naar de school in kwestie te sturen, maar hoe ver kan men gaan?''

De oudervereniging wijst erop dat een school geen fabriek of een supermarkt is, maar de plaats waar de samenleving van morgen wordt opgeleid.

De katholieke oudervereniging Ufapec reageert iets gematigder.

,,Ik twijfel er niet aan dat de directeur zijn school als een goede huisvader bestuurt'', aldus voorzitter Thierry Lambermont.

,,Volgens de informatie waarover wij beschikken, rechtvaardigt de situatie in de school de installatie van het systeem.''

Ook de Waalse minister van Onderwijs Marie Arena (PS) is niet enthousiast, maar laat de school begaan.

Bron: De Standaard ; dinsdag 6 februari 2007.

sarabollen
6th February 2007, 21:46
Nee helemaal niet! De argumenten die Bart geeft mbt. welke waarde geef je aan de leelingen mee, vind ik zeker terecht. Verder heb ik de volgende bedenking: 'pakt dit spijbelgedrag werkelijk aan?' Nee, volgens mij niet. Het neemt misschien de symptomen weg. Maar wat met de oorzaken? (bv. jongeren kunnen spijbelen omdat ze zich niet goed voelen op school).

Sara
7th February 2007, 11:59
Ik vind dat ook een beetje raar ...
het anonieme karakter van een mastodontschool zeker ...
Bij ons op school zitten maar 100 leerlingen, en we weten dus om 8.25 wie er niet is ... Gemakkelijk

Bram
7th February 2007, 13:24
Aiai, dit doet me - meer dan gezond is - denken aan sommige Amerikaanse scholen, waar leerlingen door metaaldetectors moeten, en waar voortdurend veiligheidsagenten rondlopen. Natuurlijk gaat het daar om een ander probleem, maar de (repressieve) manier waarop men de zaken aanpakt is gelijkaardig.
Als spijbelen zo'n groot probleem is, moet men inderdaad eerder naar oorzaken zoeken. Maar ja, het ligt in de mens om de uitwerking van problemen te bestrijden, en niet de oorzaken... Nu ben ik zelf wel gewonnen voor strenge(re) scholen, ik ben niet iemand die met groen zal verbeteren omdat dat 'welwillender overkomt', maar vingerafdrukken nemen gaat mij iets te ver.
Voor de spijbelproblemen zou men misschien een systeem kunnen uitdenken waarin leerlingen enkel hun diploma krijgen als ze regelmatig genoeg naar de lessen komen. Langs de andere kant merk ik, nu ik in het hoger onderwijs zit, dat naar de lessen gaan niet noodzakelijk nodig is om goeie punten te halen..

Trouwens, wat Bart zegt is juist: briefjes rondhalen is een minstens zo effectieve, hetzij intensievere manier om dezelfde resultaten te bereiken. Dus allen in koor: 'Gedaan met de luiheid in het overheidsapparaat! Briefkes rondhalen in alle scholen!'