PDA

Bekijk de volledige versie : Drie op vier kinderen met slaapkop op schoolbanken


katleen
21st March 2005, 10:30
Drie op vier kinderen met slaapkop op schoolbanken

Uit onderzoek blijkt het verband tussen slaperigheid op school en het slaapgedrag thuis.De voornaamste klacht van leerkrachten is dat drie op vier kinderen niet wakker genoeg op de schoolbanken zitten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van kinderneuropsychologe Karen Spruyt (VUB) bij bijna negenhonderd kinderen tussen drie en twaalf jaar. "Ze zijn niet startensklaar", zegt Spruyt, onderzoekster aan de VUB en docente aan de Hogeschool Antwerpen. "Ze hebben nog een 'slaapkop': ze staan niet echt scherp tijdens de lessen. Hun slaperigheid kan de schoolse activiteiten verstoren".

Uit het onderzoek, waar zowel ouders als leerkrachten en kinderen voor werden bevraagd, blijkt dat er een verband bestaat tussen de slaperigheid op school en het slaapgedrag van de kinderen thuis. "De kinderen die niet met een wakker hoofd op de schoolbanken zitten, hebben meer moeite met ontwaken of schieten vaker wakker tijdens de nacht. Het duurt ook iets langer voor ze in slaap geraken en vooral: ze slapen minder uren dan ze nodig hebben, zowel tijdens de week als in het weekend", aldus Spruyt. (VRW/PFR, belga)

wim leenaerts
21st March 2005, 15:46
Waarom geven ze films ook maar pas na 22.00 ...
als ze die nu al eens om 20.00 lieten beginnen en al die achterlijke reality shows zouden afschaffen dan zou ik tenminste steeds wakker in de les zitten.

Dit jaar gaat dat wel maar in het 5de ben ik blijven plakken omdat ik in de les steeds zat te slapen, en ik weet nu dat in de les opletten al meer dan 50% van de leerstof kennen betekend...

Jonas
21st March 2005, 19:42
Dan zullen de leerkrachten de kindjes wakker moeten 'maken' eh. Interessante lessen, boeiend en actief genoeg, zodat er zelfs nog niet kan gedacht worden aan moe-zijn en slapen.
Maar dat zal alles nog niet oplossen, vrees ik.