PDA

Bekijk de volledige versie : Rookverbod houdt jongeren uit Roeselaarse jeugdhuizen


hans
31st January 2007, 20:49
Door het recent ingevoerd rookverbod lopen de drie Roeselaarse jeugdhuizen leeg. De besturen en medewerkers trekken aan de alarmbel en pleiten ervoor dat jeugdhuizen niet langer onder het rookverbod zouden vallen tot een algemeen rookverbod in de horecazaken van kracht wordt.

Door het rookverbod zien de drie Roeselaarse jeugdhuizen Den Engel, DieZie en KameleJon het aantal bezoekers van de ontmoetingsruimtes drastisch verminderen. "Daardoor slinken de inkomsten en komt de werking op korte termijn mogelijk in het gedrang", zeggen de Roeselaarse jeugdhuizen in een open brief.

Gevolgen
De jongeren trekken naar cafés waar het rookverbod nog niet van kracht is, maar verliezen daar het educatieve en ondersteunende kader van de jeugdhuiswerking. "De vrijwilligers die zich inzetten voor het openhouden van het jeugdhuis raken bovendien gedemotiveerd. Het wegvallen van een pak inkomsten kan op korte termijn ook een ramp betekenen voor het voortbestaan", luidt het in de open brief.

Volgens de Roeselaarse jeugdhuizen is het ronduit discriminerend dat het rookverbod wel in de jeugdhuizen maar niet in cafés geldt. Ze vragen de federale overheid dat jeugdhuizen uit de KB's rond het rookverbod verwijderd worden tot het ogenblik dat het rookverbod van kracht wordt in alle horecazaken.

Oproep
Het Formaat Jeugdhuiswerk Vlaanderen (FJV) is op de hoogte van de problemen. Het FJV roept minister van Volksgezondheid Rudi Demotte op vlug werk te maken van de invoering van een algemeen rookverbod in de horeca.

Er ook heel wat positieve verhalen van jeugdhuizen die er goed in slagen het rookverbod zonder noemenswaardige problemen te respecteren, zegt Barbara Poppe van FJV. "Wat ons opvalt, is dat er vaak een groot onrechtvaardigheidsgevoel heerst omdat er in cafés wél nog mag gerookt worden", vervolgt ze. (belga)

Tuur
1st February 2007, 14:42
Persoonlijk als roker heb ik er geen problemen mee om even buiten te gaan staan als de drang naar nicotine te groot wordt. Het is trouwens zo dat ik vanzelf minder zal roken in een jeugdhuis waar deze regels streng word toegepast. .
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom jongeren weg zouden blijven uit de jeugdhuizen... Enkel en alleen omdat ze niet binnen mogen roken lijkt mij niet dan ook niet echt de énige reden. Sinds januari is het bier in het jeugdhuis in Meer ook met 0.20 euro duurder geworden. Daarmee hebben de JH ook veel van hun charmes verloren: goedkoop bier, mensen met eenzelfde levensstijl (zonder te discrimineren uiteraard :D )

Hanne Vennekens
1st February 2007, 19:27
Het rookverbod heeft al vele mensen doen weghouden van resaurants en nu blijkt ook uit jeugdhuizen.
Ik vind het van de jeugdhuizen hun voltste recht om sigaretten te weigeren, dan moeten de jongeren maar eventjes buiten gaan staan, ik denk niet dat dat zo een ramp is. En zeker nu niet want het weer is nog zeer goed voor de tijd van het jaar :p