PDA

Bekijk de volledige versie : Dik, dikker, dikst...


Barst
25th July 2004, 15:57
Zwaarlijvige Belgen negeren gevaar


BRUSSEL - Vier Belgen op de tien wegen te veel. Dat blijkt uit een enquête die dit jaar bij 1.000 landgenoten is uitgevoerd. Slechts een minderheid is er zich van bewust dat overgewicht een gevaar voor de gezondheid vormt.


De resultaten van de enquête worden geciteerd door professor-emeritus Paul Tobback, in een opiniebijdrage in Het Nieuwsblad. Tobback is lid van de werkgroep voedingsexperts die de minister van Volksgezondheid, Rudy Demotte, met advies bijstaat.

Volgens de steekproef kampt 43 procent van de ondervraagden met gewichtsproblemen. Overgewicht wordt gemeten aan de hand van de ,,Body Mass-index'' (BMI: het lichaamsgewicht gedeeld door het kwadraat van de lichaamslengte, red.). 23 procent lijdt aan overgewicht (BMI tussen 25 en 30), 20 procent is echt zwaarlijvig (BMI boven 30). Slechts 24 procent van de ondervraagden is zich bewust van het gevaar van overgewicht op de gezondheid, terwijl 73 procent van oordeel is dat hij of zij gezond eet.

Overgewicht en zwaarlijvigheid zijn niet enkel een verschijnsel bij volwassenen. Volgens ramingen lijdt in België een vijfde van de kinderen tussen 9 en 12 jaar aan overgewicht of zwaarlijvigheid. Daarnaast is één adolescent op de tien bedreigd.

Als zwaarlijvigheid optreedt vóór de puberteit, is het risico dat deze problematische gezondheidssituatie uitdijt tot de volwassenleeftijd 20 tot 50 procent. Dit risico stijgt zelfs tot 50 à 70 procent als obesitas optreedt ná de puberteit. Zwaarlijvigheid moet dus vóór de volwassenleeftijd worden bestreden. Dat kan door minder en gezonder te eten, en meer te bewegen.

De cijfers over overgewicht en obesitas gaan in stijgende lijn, niet alleen in België. In Europa heeft ongeveer één persoon op de twee een BMI-index groter dan 25. De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) raamde het aantal zwaarlijvigen in de wereld in 1995 op 200 miljoen. In 2000 liep dit aantal op tot 300 miljoen. Obesitas wordt daarom steeds meer als een ernstige ziekte beschouwd.


©Copyright De Standaard 19/07/2004 (gvo)

Barst
25th July 2004, 16:00
Overgewicht wordt gemeten aan de hand van de ,,Body Mass-index'' (BMI: het lichaamsgewicht gedeeld door het kwadraat van de lichaamslengte, red.). 23 procent lijdt aan overgewicht (BMI tussen 25 en 30), 20 procent is echt zwaarlijvig (BMI boven 30).

't Begint hier te ni(j)ppen: BMI: 24,88...

Marie
30th July 2004, 00:05
Oef, net niet te zwaar :) maar k'zal toch weer moeten gaan sporten...


http://www.voedingscentrum.nl/body_mass_index/body_mass.html

sophiekecools
23rd October 2004, 13:18
Tja, zolang je je goed in je vel voelt is er geen probleem he...
(hoewel ik me niet goed zou voelen indien mijn BMI boven den 25 zou reiken...:-p)
misschien wordt het wel tijd dat we is meer bewegen en dat we is wat meer 'konijnenvoer' (lees: groentjes) eten ;-)

Davy V.H.
23rd October 2004, 15:33
Pfff... ik doe de moeite ni om da te berekenen. Ik weet het zo al... :(

Ellen VH
23rd October 2004, 18:59
pfff, het is volgens mij toch gewoonlijk de aard van het beestje hoor.

Ik let totaal niet op mijn eten, ik eet dus gewoon waar ik zin in heb. Sporten is nu ook niet zo dat ik er ook maar zou van afvallen als dat moest.
En mijn BMI is... 17,8

Wij hebben dat BMI ooit eens bij biologie gezien (in so) en toen zeiden ze dat als je lager dan 19-20 had, dat dat dan ook niet gezond was. Ik voel me in elk geval toch niet ongezond!

Dit wil ik toch nog even kwijt... Ik vind het erg moedig van mensen met overgewicht die heel hun leven op hun voeding en leefgewoontes moeten letten, chapeau daarvoor. :D

Davy V.H.
23rd October 2004, 19:31
Originally posted by Ellen VH
pfff, het is volgens mij toch gewoonlijk de aard van het beestje hoor.

Ik let totaal niet op mijn eten, ik eet dus gewoon waar ik zin in heb. Sporten is nu ook niet zo dat ik er ook maar zou van afvallen als dat moest.
En mijn BMI is... 17,8

Wij hebben dat BMI ooit eens bij biologie gezien (in so) en toen zeiden ze dat als je lager dan 19-20 had, dat dat dan ook niet gezond was. Ik voel me in elk geval toch niet ongezond!

Dit wil ik toch nog even kwijt... Ik vind het erg moedig van mensen met overgewicht die heel hun leven op hun voeding en leefgewoontes moeten letten, chapeau daarvoor. :D


Aard van het beestje? Zeker waar!!! Moet je mijn broer maar eens bekijken en dan mij. Hij eet meer dan ik en na het eten eet hij nog eens een groot deel van de snoepkast leeg. Dat doe ik allemaal niet en toch weeg ik een stuk meer dan hem. Hij is graatmager en wil zelfs bijkomen om er beter uit te zien. Pfff... rare mensen die dat willen...:confused:

EllekeSmits
23rd October 2004, 20:40
Dat ligt echt in den aard! Ik ben thuis de smalste, mijn zus en mijn broer zijn wat gezetter. Ik eet meer als mijn zus. Het is zelfs zo erg dat als ze maar naar eten kijkt, ze precies al bijkomt! Maar ze is gelukkig, nu ze een vriendje heeft ;)
De liefde kan wonderen doen hé!

judithgielens
24th October 2004, 16:51
Als ik mijn bmi bereken dan zit ik rond de 24, ergens heb ik zoiets van: pff, das ook net op het randje eigenlijk. Maar ik voel me goed in mn vel, tuurlijk mag er overal wel wat af. Maar ik heb liever een poep waar ge is goed in kunt knijpen en een beetje een figuur hebben, dan alleen maar wat botten zenne! ze moeten me maar pakken geljik ik ben!

Ik merk wel dat het overgewicht echt wel een probleem wordt hier in belgie.
Grote boosdoender daarvan is volgens mij echt wel "tijd" ==>mensen hebben zo een druk leven dat ze gewoon niet meer de tijd maken om nog gezond te eten.
Zelf ben ik een 5jaar geleden begonnen met vegetarisch te eten. Omdat je er echt voor moet zorgen dat je alle voedingstoffen binnenkrijgt, balanseer je je voeding wel wat uit(vis ben ik blijven eten om dierlijke hormonen binnen te krijgen)
Om het mijn omgeving wat makkelijker te maken, eet ik tegenwoordig ook nog wel kip en kalkoen en noem ik mijn "dieet" niet meer vegetarisch maar gewoon gezonder.
Uiteindelijk eet ik nu alleen nog maar mager "vlees" en veel groenten en fruit.

Ik kan je vertellen dat dat toch veel doet! Mijn broer is ook hiermee begonnen maar doet dit wel op de verkeerde wijze(elke keer hij iets niet lust, eet hij een pizza+hij verafschuwd groenten)
Bji hem lukt het dus niet!
Ik noem het geen dieet, ik noem het liever een gezonde levenswijze die echt wel effectief is!

Ellen VH
25th October 2004, 14:56
Dat doe ik allemaal niet en toch weeg ik een stuk meer dan hem. Hij is graatmager en wil zelfs bijkomen om er beter uit te zien. Pfff... rare mensen die dat willen...

Nee, eigenlijk vind ik dat niet zo raar...
Ik heb dat ook jaren gedaan, want niet alleen dikke mensen krijgen opmerkingen over hun uiterlijk hoor.
En natuurlijk zie je ook dat je té mager bent (wat ook niet gezond oogt).
Dus volgde ik een tijd een calorierijkdieet (gewoon vreten als de pest) en dat hielp wel.
Dus ik begrijp je broer wel...

Sommige magere mensen moeten gewoon zo veel eten. Als je een 'doorjager' bent, neem je gewoon minder voedingsstoffen op en als je niet genoeg eet zitten je reserves er direct door. Met als gevolg dat je dan vlugger moe bent, flauwvalt...

Dus ja, de gulden middenweg zal wel weer eens de beste zijn zeker!

katleen
2nd November 2004, 15:23
Ik ben daar al lang mee gestopt om me daar mee bezig te houden. Zolang ik me goed en sexy kan voelen vind ik dat er niks mis is. Maar ik doe wel mijn best om toch op mijn voeding te letten. Ik wil wel gevarieerd eten. Maar ik kijk toch uit naar "super size me". Volgens mij best een schokkende film. Tuurlijk overdreven maar ik denk dat er toch iets in zit!

Kenny
4th November 2004, 18:57
Originally posted by katleen
Maar ik kijk toch uit naar "super size me". Volgens mij best een schokkende film. Tuurlijk overdreven maar ik denk dat er toch iets in zit!

Zeker zien, die film. Nu niet dat er in de film baanbrekende dingen worden verteld... Ik denk niet dat er iemand raar opkijkt als ik zeg dat de proefpersoon in de film sterk verdikte nadat hij gedurende 30 dagen 3x per dag McDonalds at. Niet alleen verdikken trouwens, ook z'n cholesterol niveau enzo werd gevaarlijk.

Btw, BMI: 21.45 woohoow.

Jan
26th November 2004, 10:39
Ik denk dat de R**L dat wel zou kunnen zo 3x per dag McDonalds eten.

ps: BMI: 21.56

wim leenaerts
2nd December 2004, 16:52
volgens mij komen de pondjes toch langs het mondje zenne.
en als iemand meer eet dan jij en toch minder weegt ligt dit wss aan sporten ...
wist je trouwens dat mensen die regelmatig aan sport doen zelfs als ze nix doen 10% meer calorieën verbruiken dan niet-sporters? something to think about...
BMI: 22.83

Davy V.H.
2nd December 2004, 17:08
Je moet natuurlijk tijd krijgen om te sporten ook. Wat in onze richting niet altijd evident is. Mijn index is 29,5 by the way. Ik weet het. Veel te zwaar maar zoek ik iets aan gaan te doen als ik mijn diploma op zak heb. Net voor ik aan deze studies begon had ik een index van 23. Ik ben wel veel bijgekomen gewoon door het feit dat ik gestopt ben met sporten en zo... Something to think about?

wim leenaerts
2nd December 2004, 20:54
momenteel lukt het mij nog goed om het sporten vol te houden maar het kan idd wel zijn dat dit de volgende jaren wel eens kan veranderen. ik hoop natuurlijk dat ik tijd zal blijven hebben maar ik weet dat dit wss ijdele hoop is.

Dit is natuurlijk geen verwijt of iets dergelijks maar zou je de tijd die je op dit forum besteed niet aan sporten kunnen wijden?

judithgielens
2nd December 2004, 22:59
[QUOTE=Davy V.H.]Je moet natuurlijk tijd krijgen om te sporten ook. Wat in onze richting niet altijd evident is. Mijn index is 29,5 by the way. Ik weet het. Veel te zwaar maar zoek ik iets aan gaan te doen als ik mijn diploma op zak heb. Net voor ik aan deze studies begon had ik een index van 23. Ik ben wel veel bijgekomen gewoon door het feit dat ik gestopt ben met sporten en zo... Something to think about?[/QUOTE]

ik fiets elke dag vh kot naar school (als ik alleen fiets doe ik ier 7min over, als ik soms met anderen meefiets duurt dat dubbel zo lang)
In het 2e jaar ILLO gaan wij ook zwemmen. anderhalf jaar geleden ben ik gestopt met zwemmen omdat ik constant trainde in de week. maar het is nogal stom om in de week constant over huis te gaan voor een training he, waarom zit je dan nog op kot? Dus daarom ben ik ermee gestopt. Ik mis dat nu nog steeds zenne, ik heb ook competitiegezwommen en ik merk nu vaak wel dat ik op een jaar tijd toch wel wat achteruit ben gegaan.

Daarom ben ik aant uitkijken om terug te starten met zwemmen. Eventueel zonder competitie, maar toch nog wel op een redelijk niveau.
Mijn conditie is ook wel een pak verslechterd tegenover toen ik wel zwom, maar als ik me dan vergelijk met mijn klasgenoten heb ik toch iets van: ik mag dan wel een maatje meer hebben, maar ik heb toch nog conditie, wat sommige met een maatje minder dan weer niet kunnen zeggen.
En ik heb toch liever nog wat conditie dan een maatje minder!

Veel kan ik er dus niet aan doen vind ik, ik sport eigelijk nog heel wat als ik me soms vgl met anderen van mijn leeftijd, ik ben geen snoepkous en ik eet eigelijk wel heel gezond.
Ons papa heeft ne bierbuik, dus kzal al da vet dan wel van hem geërfd hebben, ofwel wegen mijn spieren gewoon zoveel van al dat zwemmen ;)
(en al die andere sporten die ik beoefen he :p)

wim leenaerts
3rd December 2004, 13:15
[QUOTE=judithgielens]ofwel wegen mijn spieren gewoon zoveel van al dat zwemmen ;) (en al die andere sporten die ik beoefen he :p)[/QUOTE]
spieren wegen nu eenmaal meer dan vet dus dat zou echt wel kunnen hoor, zelfs in de beenderstructuur kan veel verschil liggen (lichte en breekbare of zware en stevige botten) dus je kan eigenlijk van iemands gewicht niet afleiden of hij ook echt "dik" is of niet...
maw: smijt die weegschaal buiten en kijk gewoon naar je figuur.

SuperJef
4th December 2004, 19:27
mja ik voetbalde vroeger.. ale vroeger van toen ik klein was tot in het begin vant jaar.. Ik ben ook gestopt omdat ik zo veel werk had voor school zodat ik simpelweg geen tijd meer had om te gaan trainen, en ja nu zit ik op kot dus heb ik zeker geen tijd meer. Ik vind het ook stom om zo 2 keer per week naar huis te rijen en te gaan trainen..

Ik ben eens benieuwd hoe ik er op het einde van het jaar ga bijlopen met al dat fast food en dat microgolf eten op kot :rolleyes: maar ik denk dat het nog wel gaat meevallen.. Ik moet dikwijls de trap op en af bij ons op kot hé :D

judithgielens
4th December 2004, 20:47
[QUOTE=SuperJef]
Ik ben eens benieuwd hoe ik er op het einde van het jaar ga bijlopen met al dat fast food en dat microgolf eten op kot :rolleyes: maar ik denk dat het nog wel gaat meevallen.. Ik moet dikwijls de trap op en af bij ons op kot hé :D[/QUOTE]

mja, dat heb je zelf in de hand he
Op kot eet ik zelfs gezonder dan thuis! raar he, maar als ik een week thuis heb gezeten of na een vakantie, is er altijd terug ne kilo bij!
ofwel beweeg ik gewoon meer op kot(constant den trap op en af, fietsen van en naar school enz)

Barst
7th December 2004, 11:55
1 tiener op 5 heeft tanderosie door frisdrank


GENT - Eén op vijf tieners kampt al met tanderosie, het afslijten van het tandglazuur waardoor de tand dunner en veel gevoeliger wordt. Aan de oorzaak liggen frisdranken en ’breezers’ of alcoholpops. Dat blijkt uit een studie van het Universitair Ziekenhuis in Gent.

,,Het verbruik van die drankjes is de laatste jaren drastisch toegenomen. De suikers veroorzaken gaatjes en het zuur in de drankjes lost het tandglazuur op. Dat glazuur herstelt echter niet vanzelf'', waarschuwt professor Martens van het Universitair Ziekenhuis in Gent.

DS, 07/12/2004 - hln - jdm

EliEn DEclErcq
10th December 2004, 21:01
Mja ik verschiet er toch soms van hoor. Mensen hun eetgewoontes trekken tegenwoordig meer op niets. Ik geef toe ik kan ook eens genieten van een goeie hamburger. Maar t gedacht alleen al wat er allemaal wel niet ingedraaid wordt, doet me bij een bezoek aan de McDonalds steevast graaien nr een fris slaatje.
Ik ben van mening dat de oorzaak van die slechte gewoontes grotendeels thuis te zoeken zijn. Mr ik wil de schuld zeker niet op de ouders plegen!! Ikzelf was vroeger ook vaste klant in de snoepwinekel.
Mr ouders werken nu eenmaal (meestal) beiden, komen later thuis, hebben minder tijd, hup iets in de overn/microgolf en iedereen is happy!
Mja begrijpelijk als je de hele dag werkt en dan geen zin hebt om te koken.
Snoepautomaten vind ik persoonlijk maar vreemde wezens. Zeker op scholen. Ze prenten ons dan in de lagere schol in dat we gezond moeten eten, vanalles wat, groe ten en fruit, veel water drinken en dergelijke meer, mr dan plaatsen ze wel automaten op school.
En in plaats da ze daar dan es iets 'normaals' in steken, ne gewone noramle koek, neej, chocolat, chips, nootjes,...
Objection!

leen
11th December 2004, 16:20
het is natuurlijk niet altijd een kwestie van gezond eten. sommige mensen hebben eenmaal aanleg om bij te komen, anderen helemaal niet. ik ken iemand die ongelooflijk veel eet, maar heel mager is. zij kan daar niks aan doen, ze heeft daar al voor naar de dokter geweest en al. maar ze komt niet bij. natuurlijk is het ook belangrijk om gezond te eten, maar dit is zeker niet altijd een middel om af te vallen denk ik. mijn bmi is 19,3. dit is dus goed zogezegd. maar ik eet ook meestal wat ik wil. ik sport niet speciaal ofzo. het hangt voor een groot deel ook gewoon van de bouw van je lichaam af denk ik.

wim leenaerts
11th December 2004, 18:11
[QUOTE=EliEn DEclErcq]En in plaats da ze daar dan es iets 'normaals' in steken, ne gewone noramle koek, neej, chocolat, chips, nootjes,...
Objection![/QUOTE]
bent u bekend met het fenomeen "studentenraad"? dit is al enkele jaren actief in onze school, de bedoeling van dit "orgaan" is namelijk om klachten van de lln te behandelen door ze voor te leggen ad directie en doelgericht naar een oplossing te zoeken voor deze specifieke problemen.
voor meer info surf naar studentenraad.khk.be/lo_vors.

goh, weet je ik denk dat die aanleg voor dik zijn met een serieus vat zout te nemen is hoor. Ik ken ook mensen die dit zeggen maar als je ze dan een beetje observeert doen ze echt niets anders dan eten, of anders enkele keren heel vet. En sport is iets dat ze al helemaal niet zien zitten. Het is trouwens statistisch bewezen dat maar bij een ruwe 5% vd "dikke" bevolking dit genetisch bepaald is.

yannick.staelens
14th December 2004, 08:59
Ik ben zelf niet 1 van de smalste mensen denk ik.. :rolleyes: maar ik eet toch wel redelijk gezond... Het ligt absoluut aan de aard van de persoon!! Mijn broer eet wat hij wil, en zoveel hij wel. Graadmager heb ik hem altijd al gekend! Het minste dat ik eens iets meer eet vliegen de kilo's bij wijze van spreken omhoog. Ik doe net als Davy niet de moeite om de BMI te berekenen, hoewel ik denk ik niet boven de 30 kom (ik grote jongen zijn hé ;) )

Om over die frisdrank te praten. Iedereen drinkt cola LIGHT omdat je er zogezegd minder dik van kan worden?.. Volgens mij helpt dit niet zoveel en uit goede bron (ex-vriendin die dochter is van tandartsen :D ) Heb ik dus vernomen dat cola light het slechtste product is dat je kan drinken voor je tanden. Het zuur is veel gevaarlijker dan zoet hé beste mensen ;) Maar zoet is dan weer slecht voort buikje :eek: Ach ja.. gezond leven in deze tijd is een hele inspanning denk ik! :)

judithgielens
14th December 2004, 09:50
[QUOTE=yannick.staelens]Ik ben zelf niet 1 van de smalste mensen denk ik.. :rolleyes: maar ik eet toch wel redelijk gezond...[/QUOTE]

uhum uhum kuch kuch :p

[QUOTE=yannick.staelens]Het ligt absoluut aan de aard van de persoon!! Mijn broer eet wat hij wil, en zoveel hij wel. Graadmager heb ik hem altijd al gekend! Het minste dat ik eens iets meer eet vliegen de kilo's bij wijze van spreken omhoog. [/QUOTE]
Das waar! uwe broer is aan panlat! Maar das ni tof om te knuffelen he, geeft mij maar goe wa vet zenne! da ligt lekker zacht he ;)

[QUOTE=yannick.staelens] Om over die frisdrank te praten. Iedereen drinkt cola LIGHT omdat je er zogezegd minder dik van kan worden?.[/QUOTE]

nee, kvind dieje cola gewoon lekkerder dan de gewone cola!

annemieke
14th December 2004, 17:07
Ik vind het echt opvallend dat de meeste mensen dik beginnen te worden zodra ze afgestudeerd zijn van het secundair onderwijs.
Ik hoor van veel mensen uit mijn omgeving zeggen dat ze 5 tot 10 kg zijn bijgekomen op een dik jaar, wat niet mis is.

Hoofdoorzaak?
Tekort aan beweging en te veel snoepen. Gezond eten is onze eigen verantwoordelijkheid, natuurlijk en daar kan iedereen wat aan doen. Als we nu die twix of snickers onder de middag al eens lieten staan...

Heel veel mensen zijn gestopt met sporten sinds ze naar de hogeschool gaan wegens tijdsgebrek. Voor mij geldt net hetzelfde: vroeger ging ik 2 à3x per week zwemmen + fietste ik elke dag 25 km. Ik snoepte wel mijn reep chocolade, maar dat maakte niet uit dankzij die sport.
Nu is het zwemmen gereduceerd naar 1x en het fietsen naar 6 km per dag (naar de bus). De reep chocolade is gebleven.
Resultaat?
een dikke 10 kg erbij op 1,5 jaar. Tijdens de grote vakantie is er gelukkig 4 kg afgegaan wegens een actieve levensstijl en veel sport, maar die is er al weer bij.

Nu is de vraag: hoe verwacht men dat de studentjes fit en gezond blijven als ze geen tijd krijgen voor te sporten??? :confused:

groetjes...

SuperJef
14th December 2004, 17:32
Nu is de vraag: hoe verwacht men dat de studentjes fit en gezond blijven als ze geen tijd krijgen voor te sporten???

Daar ben ik ook volledig mee akkoord. In het hedendaags onderwijs is er volgens mij te weinig tijd voor sport. In het secundair heb je hoogstens 2 uur sport als je geen sportrichting kiest. Dit is toch veel te weinig. Sport is zeer belangrijk om gezond te leven en gezond te blijven.. Eender wanneer..

Ik denk ook dat het een beetje aan de jeugd zelf ligt. De meeste jongeren houden zich tegenwoordig vooral bezig met playstation spelen , computeren , .. al die onsportieve dingen. En wanneer dit dan nog gepaard gaat met ongezonde eetgewoonten zal dit uiteindelijk toch een niet zo prettig resultaat leveren.

Ook heeft het te maken met die fast-food toestanden. De meesten jongeren maken ook geen tijd nimmer om gezond te leven.. Iedereen heeft tijd tekort en als men dan kant en klare maaltijden kan consumeren spaart dit natuurlijk zeer veel tijd uit. Op kot eet ik ook veel van die dingen omwille van het bovenvernoemde tijdsgebrek. Maar ik kan er persoonlijk wel van genieten van thuis zelf eens mijn potje te koken.. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd..

Ik ben ook gestopt met sporten sinds ik naar de hogeschool ga. Toch toen ik op kot ging... Maar dit wil niet zeggen dat je niet voor jezelf een beetje sportieve dingen kan doen. Je kan vanzelfs gaan joggen ofzo savonds..

het is natuurlijk niet altijd een kwestie van gezond eten. sommige mensen hebben eenmaal aanleg om bij te komen, anderen helemaal niet.

Het ligt altijd wel een beetje aan jezelf dat je veel bijkomt of niet. Je kan het toch niet op je lichaam steken.. Er zijn natuurlijk wel mensen die meer bijkomen dan andere mensen.. Maar dan nog, als ze daar dan op letten dan zal dit toch niet meer zijn dan bij de andere..