PDA

Bekijk de volledige versie : Leren rijden voor €250,-?


Barst
15th March 2005, 22:31
JA:


Ons voorstel is kwalitatief sterk en tevens goedkoop. We weten zeker dat het aantal verkeersongevallen bij jongeren zo zal afnemen , aldus Maarten Matienko van de Vlaamse Automobielbond (VAB). Hij pleit voor een hervorming van de rijopleiding.


Een verkeersveiligheidsbeleid heeft een preventief luik nodig. Een hervorming van de huidige rijopleiding is daarvoor cruciaal.

Na zes maanden studie concludeerde de VAB dat een goede rijopleiding de juiste basistechnieken en veel rijervaring vereist. In een gefaseerd opleidingsplan wordt het beste van de professionele opleiding en de vrije begeleiding gecombineerd. In de leerfase leert een erkende lesgever de juiste rij- en kijktechnieken aan, waarna een vrije begeleider de taak overneemt om die basistechnieken verder in te oefenen. De begeleider volgt een kosteloze basisopleiding van zes uur: hij verbetert zijn eigen rijtechnieken en leert een aantal pedagogische trucs.

Een tussentijdse test geeft de kandidaat inzicht in zijn kunnen en geldt als voorbereiding op het latere rijexamen. In de daaropvolgende ervaringsfase krijgt de begeleider de rol van copiloot en wordt aan de rijervaring gewerkt.

Al zes maanden na de start en na het slagen voor het rijexamen krijgt de kandidaat een voorlopig rijbewijs dat hem volledige autonomie geeft. De laatste fase is een stageperiode van één jaar waarin de kandidaat zijn rijwaardigheid bewijst. Een stage zonder ernstige verkeersovertredingen leidt tot een definitief rijbewijs.

Dit opleidingstraject is een kwalitatief sterk concept dat gegarandeerd betere bestuurders oplevert. Het is mooi meegenomen dat het niet meer dan 250 euro kan kosten. Dat kan doordat de kwalificatie van de begeleider afneemt naarmate de rijvaardigheid van de kandidaat toeneemt. Enkel bij de aanvang hebben we de deskundige input van een professionele lesgever nodig. Nadien kan een ervaren automobilist de begeleiding overnemen.

Centraal in dit concept staat de kandidaat-chauffeur, en niet het belang van een instituut. Wij erkennen met ons concept wel uitdrukkelijk de deskundigheid van de (rijschool)instructeur.

De gemoderniseerde rijopleiding zal het aantal verkeersongevallen onder jonge bestuurders doen afnemen. Autoverzekeraars zullen daar op inspelen en kortingen toestaan. Jongeren winnen zo twee keer. Dit, en dit alleen is de doelstelling van de VAB.


NEE:


De VAB moet niet spreken over een bepaald aantal uren les, maar over punten uit een programma aanleren , zegt Georges Van Aerschot, voorzitter van de Federatie van Autorijscholen van België. Hij is het niet eens met het VAB-voorstel over de hervorming van de rijopleiding.


De VAB heeft het uitsluitend over de vorm. Wat heeft het voor zin te zeggen dat je in zes uur iets moet leren, als je niet aangeeft wat er precies geleerd moet worden? Het is een populistisch voorstel dat enkel over de kostprijs gaat. Een bedrag van 250 euro is een illusie. We hebben nu al het goedkoopste rijbewijs van Europa. Volgens VAB moet je máár zes uur les volgen. Maar veel mensen hebben al twintig uur nodig voor ze enkel hun manoeuvres vlot kunnen uitvoeren. VAB denkt aan leren rijden, wij denken aan leren autorijden! Leren rijden is louter voorbereiden op een examen en dan ken je zogezegd alles.

De VAB legt de nadruk op vrije begeleiders, maar een begeleider is geen leraar. Volgens ons leert die niets meer aan vanaf het moment dat de stage begint. Men spreekt overigens van professionele begeleiders , wat wordt daarmee bedoeld? Krijgen we dan situaties zoals minister Landuyt ooit voorstelde: grootvader moet een testje afleggen omdat hij vroeger niets heeft moeten doen om zijn rijbewijs te krijgen?

Een tussentijdse toets is inderdaad goed. Die bestaat nu echter al en wordt, als de leerling voor model 2 gekozen heeft, gratis door de rijschool afgenomen om te kijken of de leerling alleen aan de stage kan beginnen.

Toen België als laatste land in Europa (in 1968) een rijbewijs invoerde, koos de overheid bewust voor gestructureerde rijscholen met een degelijk programma. Rijscholen moeten hun programma ter goedkeuring voorleggen aan het ministerie, dat voortdurend controleert. We werken uitsluitend met door de staat gebrevetteerde lesgevers. Zowel de rijschool als de instructeur moet dus een erkenning hebben. Dat is de beste waarborg voor kwaliteit.

Heel de VAB-hetze komt voort uit het feit dat concurrent Touring een akkoord heeft met een negentigtal rijscholen om een opleiding te verstrekken volgens een vast, gemeenschappelijk programma. De VAB had vroeger een eigen rijscholennet, dat om commerciële redenen van de hand werd gedaan. Nu wil de VAB de rijschoolstructuur, die andere landen ons benijden, afbreken.


Knack, 16-03-2005

KatrienVdVeken
18th March 2005, 23:43
Als ik eerlijk moet zijn vind ik het een goed initiatief om voor 250 euro u rijbewijs te kunnen halen.
Je doet ten eerste veel meer ervaring op als je langer stage loopt en het kost ten tweede ook veel minder geld om je rijbewijs te halen.
Dus voor mij is dit een prima initiatief.

judithgielens
19th March 2005, 09:57
Ik vind het ook niet slecht.
Als je even optelt wat je het al kost om alleen maar een rijbewijs te halen, sta je vaak al perplex.
€15 om je theorie examen te doen
varierend van €1115 tot €295 om echt te leren rijden
en dan nog is €36 voor u praktijkexamen
+ dan komen hier en daar nog wa paperassen bij waar ook nog allemaal zegeltjes op moeten ofzo

kdenk da ge dan toch al +- €400 min. moogt neertellen voor da roos papierke alleen zene! en das dan nog als ge het goedkoopste pakt.
Dus van mij mogen ze het gerust hervormen!
(en als het dan hervormt is, zalk mn rijbewijs wel gaan halen :p (voor mij komt het nog een pak duurder uit omdak eerst al nen auto moet kopen om mee te kunnen leren rijden :( dus moeste iets goe weten staan, laat maar weten he! ;) )