PDA

Bekijk de volledige versie : Journaal voor de jonge kijker


Barst
9th January 2007, 16:19
Journaal voor de jonge kijker


De NOS lanceert vanavond een nieuw journaal op Nederland 3, dat vooral jongere kijkers moet trekken. De presentatoren zijn jong, het traditionele weerbericht is verdwenen.


Rotterdam, 8 jan. De NOS wil er geen misverstand over laten bestaan. Hoewel het nieuwe journaal op Nederland 3 jonge presentatoren, een snelle montage en een andere onderwerpkeuze heeft, wordt het geen jongerenjournaal.

Wél moet het vijf minuten durende NOS Journaal op 3, dat vanaf vanavond dagelijks rond 22.30 uur wordt uitgezonden, een jongere doelgroep aanspreken dan de kijkers van de huidige nieuwsuitzendingen op de publieke omroepen. Volgens de NOS kijken namelijk veel 50-plussers naar het journaal, maar zijn er te weinig kijkers onder die leeftijd. „We willen bewijzen dat we ook een journaal voor twintigers en dertigers kunnen maken”, zegt Xander van der Wulp, chef van het programma.

Door de komst van het nieuwe journaal, keert het NOS Journaal weer terug op Nederland 3. Sinds de invoering van de nieuwe zenderindeling werd het journaal van de NOS alleen nog maar op de eerste twee netten van de publieke omroepen uitgezonden. Net 1 is een brede familiezender en 2 is de informatieve zender. De zendercoördinatoren hebben nu besloten dat er ook een journaal past op het derde net. Het moest wel horen bij het profiel van Nederland 3, dat ‘eigenzinnig’ en ‘vernieuwend’ wil zijn. Een voorbeeld is het programma Spuiten & Slikken van omroep BNN.

Bij die jongere doelgroep hoort volgens de NOS een andere manier van presenteren. Het nieuwe journaal komt niet vanuit de reguliere studio, maar wordt opgenomen in een regiekamer met grote wandschermen. De nieuwslezers zijn geen coryfeeën als Philip Freriks of Gerard Arninkhof, maar twee jonge talenten. Margriet Wesselink (26) en Winfried Baijens (29), die eerder respectievelijk het radiobulletin en het Jeugdjournaal van de NOS presenteerden, zullen om de beurt het nieuwe programma presenteren.

Inhoudelijk wil het nieuwe journaal zich onderscheiden met een dagelijkse reportage die aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep. Zo min mogelijk ‘saaie’ woordvoerders, deskundigen en boekenkasten in beeld is daarbij het adagium. Als voorbeeld noemt presentator Winfried Baijens de invoering van de nieuwe NS-dienstregeling. „In het huidige NOS Journaal zag je een filmpje met een woordvoerder en wat treinen in beeld. Wij zouden zelf de trein instappen en kijken wat de gevolgen voor de reiziger zijn.”

Maar het nieuwe journaal wil ook onderwerpen aansnijden die geen aandacht krijgen in het traditionele NOS Journaal. Zo zou Baijens best een reportage over de nieuwe horrorfilm Saw III zien zitten. „In Engeland zijn mensen tijdens het kijken naar die film flauwgevallen. Ik wil wel weten wat er zo erg is aan die film. Het huidige journaal zou denk ik niet zo snel aandacht aan zo’n onderwerp besteden.”

Naast de dagelijkse reportage bevat de uitzending ook een overzicht van het wereldnieuws dat de kijker in een recordtempo van zestig seconden op de hoogte moet brengen van het laatste nieuws.

Opvallend afwezig element is het weerbericht – traditioneel het slot van vrijwel elk nieuwsbulletin. In plaats daarvan verschijnt tijdens elke uitzending een venster in beeld met de weersvoorspelling. „De meeste kijkers weten via internet of teletekst al lang wat voor weer het wordt. Daarnaast wilden we geen kostbare tijd van onze korte uitzending verliezen”, zegt programmachef Van der Wulp.

Willem Stegeman, hoofdredacteur van jongerenzender FunX, noemt het nieuwe journaal een „logische eerste stap” om een jongere doelgroep te bereiken. Zijn radiozender slaagt er in om in grote steden als Rotterdam en Amsterdam multiculturele jongeren aan te spreken. Stegeman hoopt dat de NOS het op termijn aandurft om een actualiteitenrubriek voor jongeren te maken. „Jongeren hebben niet alleen behoefte aan snel nieuws, maar ook aan achtergronden. Het zou mooi zijn als er in er in de toekomst speciaal voor hen een actualiteitenrubriek zou komen, een soort Nova voor jongeren. Ze willen serieus genomen worden.”

Volgens presentator Winfried Baijens is het moeilijk om jongeren te bereiken. „Die 15-jarigen kijken nauwelijks televisie. Die plukken hun nieuws van internet. We willen daarom vooral geen puberjournaal gaan maken.”

RTL speelt niet met de gedachte om net als de NOS met een journaal voor een jongere doelgroep te komen, zegt Hugo van der Parre, adjunct-hoofdredacteur van RTL Nieuws. „In tegenstelling tot de NOS hebben we niet het probleem van te veel oude kijkers. Volgens het profiel van RTL moeten we kijkers tussen 20 en 49 jaar bereiken. Daar slagen we nog altijd voldoende in”.


NRC, 8 januari 2007

Believing Bart
9th January 2007, 21:09
In vind dit een zeer fijn initiatief en dacht bij de titel van het artikel al direct aan het 'NOS Jeugdjournaal', dat ik zelf een heel fijn alternatief vind voor kinderen en jonge tieners.
Toch vrees ik dat het vanuit economisch standpunt niet zo'n geslaagde zet is. Persoonlijk denk ik niet dat de doelgroep die ze voor ogen hebben, echt nood heeft aan een andere manier van verslaggeving. Hiermee bedoel ik dat jongvolwassenen en twintigers niet afhaken bij het gewone nieuws omdat het niet aansluit bij hun belevingswereld.

Ten tweede stel ik mij de vraag of de investering wel overeenkomstig is met de return. Als ze werkelijk andere reportages willen, andere reporters, dan gaat dat veel geld kosten. Want hoe vaak worden reportages en beelden wel niet over de netten gebruikt om geld te besparen? Als zij werkelijk zelf mensen de straat op willen sturen om een iets andere versie te maken, dan kost dat handen vol geld.

Niet tegenstaande deze vragen die mij overvallen, wens ik hen veel succes toe.