PDA

Bekijk de volledige versie : Belg wordt groter en dikker


Ann Van der Flaas
3rd January 2007, 13:46
De Belgische bevolking is sinds 2002 een halve centimeter gegroeid en 800 gram dikker geworden. Dat blijkt uit cijfers van de Europese Commissie.

In 2005, bij de laatste bevraging in het kader van de Eurobarometer, was de gemiddelde Belg 170,3 centimeter groot, tegenover 169,8 centimeter in 2002. Het gemiddelde gewicht bedroeg 72,7 kilogram, tegenover 71,9 kilogram drie jaar eerder.

Geslacht
Het verschil tussen de geslachten is tamelijk groot. Een Belgische man is gemiddeld 176,3 centimeter groot en weegt 79,1 kilogram. Een vrouw meet 164,5 centimeter en weegt 66,7 kilogram.

=> in dit geval, blijken mijn maten toch nog mee te vallen, met een volledige 160 cm en een te zware 53kg ;)

Nederland
In vergelijking met de rest van Europa staat België ongeveer in het midden. Het land met de grootste bevolking is Nederland, waar de gemiddelde lengte 181,2 centimeter bedraagt voor mannen en 168,3 centimeter voor vrouwen.

=> ik denk dat dit een reeds alom bekend gegeven is, dat die Hollanders echt gigantisch kunnen zijn. Vorige weekend was ik nog in Baarle-Hertog (laat ons voor de gemakkelijkheid nemen Holland) en daar voel ik me echt een dwerg!

De Nederlandse vrouwen zijn ook de zwaarste van Europa, met 69,8 kilogram. De Nederlandse mannen worden op gewicht geklopt door de Luxemburgers, de Denen, de Slovenen en de Kroaten. Die laatste spannen de kroon met 84,2 kilogram.

Ierland
Het grootste verschil tussen de geslachten is te vinden in Ierland. Daar weegt een man 81,9 kilogram voor 177,3 centimeter en een vrouw 64,8 kilogram voor 162,9 centimeter. (belga/hln)

(Brong: Het Laatste Nieuws)

Tuur
1st February 2007, 14:36
Ik vind het allemaal zeer mooi dat men daar onderzoek naar doet, maar persoonlijk lig ik er niet wakker van. Naar het schijnt is het wel door de vele zuivelproducten (melk en kaas) dat onze Noorderburen zo'n grootte bereiken. Het is ook algemeen bekend dat de hype van fast food van de USA naar Europa overvliegen. Mensen hebben na hun werk geen tijd of zin meer om zelf een maaltijd te koken en nemen genoegen met een diepvriesmaaltijd of stoppen bij de plaatselijke frietverdeler of broodjeszaak. Ook de algemene stijging van de welvaart draagt er toe bij dat we groter en zwaarder worden.

Hanne Vennekens
1st February 2007, 19:53
Ik ben het helemaal eens met Tuur, de maatschappij en de mensen maken dat men dikker en groter wordt...
Maar ik kan het enigzins wel bevestigen, in deze tijd zijn er veel meer jonge kinderen met overgewicht, de mensen hebben snel complexen over zichzelf maar ik denk dat er vele mensen er zelf wel iets aan kunnen doen.

caroliencuypers
1st February 2007, 21:59
Beste

Natuurlijk wordt iedereen groter en dikker.

Zo heb ik juist een artikel gelezen in de 'flair' over een vrouw die verteld dat ze van voedsel droomt: Ok, het is officieel, je kunt geobsedeerd geraken door eten. Of hoe zou je dromen over eten anders omschrijven? Nu al drie nachten op rij spelen frietjes (inclusief mayonaise) en koffiekoeken (je weet wel, met zo'n reepje krokante chocolade in het midden) de hoofdrol in mijn dromen.
Eigenlijk best leuk: 's nachts naar hartelust genieten van zoet en vettig eten, en dat zonder een kilo bij te komen!

Ik vond dit wel een toepasselijk artikel.

Tevens was er op het VTM nieuws van 19u iets over een reuze baby die is geboren. Baby Antonio, deze zou volgens het ziekenhuispersoneel al een andere naam hebben gekregen namelijk 'super' Antonio. De baby was ongeveer twee keer zo groot en zo zwaar als een gewone pasgeboren baby. De 'grote' Antonio moest ook al luiers dragen van peuters wat toch al wat wilt zeggen.

Cuypers Carolien

Dennis Broos
2nd February 2007, 11:25
Ik heb er persoonlijk geen last van, ik vind het eerder goed dan slecht mijn vriendin zit mij altijd te plagen dat ik klein ben voor een jongen ( 1.78 ) toch nog boven het gemiddelde :Party: !!! Ik ben trots, maar spijtig genoeg weeg ik maar 60 kg :slash: . Kijk naar Amerika hoe veel over gewicht daar wel niet is. Maar Amerika is op alles een beetje vlugger, en Europa volgt altijd een beetje later.

caroliencuypers
3rd February 2007, 01:04
Beste,

Zoals ik reeds heb vermeld in mijn vorige reactie had ik het over een reuze baby: hier vindt u het artikel:

Reuzenbaby zorgt voor opschudding in Mexico

Een reuzenbaby met een gewicht van 6,4 kilogram bij de geboorte zorgt voor opschudding in Mexico. Honderden mensen trekken naar het staatsziekenhuis in de kustplaats Cancun om het zwaargewichtje te bewonderen.

Artsen en verpleegsters gaven de baby de naam 'El Gordito' (Dikkerdje) en hielden het wegens zijn hoog bloedsuikergehalte uit voorzorg vier dagen onder observatie. Vandaag werd de baby gezond verklaard en ontslagen uit het ziekenhuis.

Bron: www.hln.be

pino
5th February 2007, 15:35
Het is volkomen natuurlijk dat er een evolutie plaats heeft, wat het gestalte van de mens betreft. Als we over de eeuwen heen kijken, zijn we groter geworden en waarschijnlijk ook dikker.
We mogen echter niet vergeten dat de huidige maatschappij hier dan ook een enorme invloed op heeft. Denken we maar aan het ongezonde voedingspatroon dat kinderen wordt bij gebracht, een weinige stimulans aan beweging.
Door het ongezonde voedingspatroon dat wordt aangeleerd en een tekort aan beweging, is het logisch dat de mens dikker wordt.
De schuld ligt dus niet alleen bij de fastfood en het gebrek aan tijd om eten te maken, maar ook bij het tekort aan beweging. Vroeger deed men veel meer met de fiets of te voet. Nu brengen ouders hun kinderen weg met de wagen, geven ze een scooter cadeau,.... Het wordt ons ingelepeld om weinig te bewegen. En als er hier niets aan verandert dan gaat de mens dikker en dikker worden en luier en luier.
Door om zeg ik meer bewegen!