PDA

Bekijk de volledige versie : hier mogen ze "mijn" belastinggeld WEL voor gebruiken...


wim leenaerts
15th March 2005, 18:51
Astronaut wil superbus

Ex-astronaut en hoogleraar Wubbo Ockels krijgt 300.000 euro subsidie voor de bouw van een superzuinige bus die toch 250 kilometer per uur kan rijden. Volgens Ockels is de bus overal inzetbaar. De eerste testrit zal vermoedelijk gaan van Delft naar Peking.

Een van de problemen waarmee de wereldbevolking in de toekomst te maken krijgt, is het wegvallen van aardolie als belangrijkste energieleverancier. Om daar een oplossing voor te vinden, kun je niet vroeg genoeg beginnen met experimenteren, vindt ex-astronaut en hoogleraar Wubbo Ockels. Zijn bijdrage aan een duurzame toekomst de superbus, een met elektromotoren aangedreven zuinige bus, die een goed alternatief zou kunnen vormen voor nieuwe spoorverbindingen als de Zuiderzeelijn.

Er hoeft voor de bus van Ockels geen infrastructuur te worden aangelegd. De bus rijdt met hoge snelheid en zelfstandig over grote afstand, maar kan zich in de stad bij het gewone verkeer voegen. Ockels wil het voertuig uitrusten met een speciale radar die een paar honderd meter vooruit kijkt. Zo kan de bus bij gevaar tijdig remmen. Na een voorstudie wil Ockels met studenten van de TU-Delft, en de overheid of particuliere bedrijven, een proefmodel bouwen. Dat zou bij de opening van de Olympische Spelen in Peking aan het publiek kunnen worden getoond. China is een belangrijke potentiële markt voor de superbus.

Magneetzweeftrein

Het idee van de superbus kwam bij Ockels op met de reizen die hij moet ondernemen tussen de universiteiten in Groningen en Delft, waar hij beide hoogleraar is. Hij overbrugt de afstand per vliegtuig, maar dat is een dure en milieuvervuilende optie. Een langeafstandsbus zou een betere oplossing zijn. Maar dan wel een die kan concurreren met de trein of het vliegtuig, en de voordelen heeft van een deur tot deur oplossing. De bus, die twintig tot veertig personen moet kunnen vervoeren, kan zich makkelijker in een stad of dorp bewegen dan de trein.

Deze week werd bekend dat Ockels 300.000 euro subsidie krijgt, steun waarmee hij in 2008 hoopt het eerste proefmodel te kunnen testen. De superbus zal worden ontwikkeld met de nieuwste technieken op het gebied van lichtgewicht constructies, aërodynamica, elektrische voorstuwing en opslag. Ook nieuwe intelligente wegligging en navigatie, dynamische logistiek en planning zal worden getest. De bus zal gebruik kunnen maken van het bestaande wegennet. Later zal worden onderzocht wat nodig is om de bus snelheden van 200 tot 250 km per uur te laten halen. De rij-kwaliteit van de Superbus moet vergelijkbaar worden met die van een magneetzweeftrein.

www.kijk.nl