PDA

Bekijk de volledige versie : Epidurale bemoeilijkt borstvoeding


Barst
10th December 2006, 16:31
Epidurale maakt het moeilijker om borstvoeding te geven


Vrouwen die de pijn van een bevalling laten verzachten met epidurale pijnstillers, hebben meer problemen om hun baby borstvoeding te geven dan vrouwen die 'natuurlijk' bevallen, zo schrijft de Sunday Times. Epidurale middelen, die via een katheter in de ruggengraat worden ingebracht en de zenuwen verdoven die pijngevoelens vanuit het onderlichaam en de benen doorgeven, worden de jongste decennia door steeds meer vrouwen gebruikt.


Maar vorsers aan de universiteit van Swansea in Wales hebben nu ook een nadeel ontdekt. In een artikel dat verscheen in het tijdschrift International Breastfeeding wordt vastgesteld dat deze medische begeleiding een ongunstige uitwerking heeft op het geven van borstvoeding. Dat komt doordat sommige ingrediënten die bij een epidurale behandeling worden gebruikt, terechtkomen in de bloedstroom van de baby en tot weken na de geboorte gevolgen hebben. Eén daarvan is dat zo'n baby minder geneigd is om zich te voeden aan de moederborst.

Een soortgelijk onderzoek in Australië onderschrijft die hoofdconclusie en en concludeert dat vrouwen die een epidurale behandeling hadden ondergaan na zes maanden tweemaal zo vaak waren overgegaan op flesvoeding dan jonge moeders die zich niet lieten verdoven. (belga/dm)


Blog DM, 10/12/2006 14u42

Stefanie De Ceuster
13th October 2007, 12:35
HELP!

Wanneer de wetenschap eindelijk HET MIDDEL gevonden had om de meest pijnlijke ervaring (dat in de volksmond ook wel de bevalling wordt genoemd) te verzachte en draagelijker te maken komen ze met zo'n bericht aandraven.

Ik denk dat bij vele vrouwen ( na het lezen van dit artikel), de zin als snel weer over is om een kindje te krijgen.

Want wat moet je dan juist kiezen?

De aangename bevalling waarin daarna de kans bestaat dat je je kindje géén borstvoeding kan geven of helse pijnen ondergaan om daarna toch maar borstvoeding te kunnen geven aan je kindje?

Ik denk dat echte mama's ( lees moedeige mama's) zullen kiezen voor de eerste optie, want iedereen wil zijn kindje toch het beste geven?

Dus LADY'S dit bewijst wéér maar eens dat vrouwen wel degelijk geen andere keuze hebben dan de eer van het sterke geslacht op zich te nemen! :clap:

jessica.luyckx
13th October 2007, 13:41
Geef mij toch maar de tweede optie.
Een natuurlijke geboorte heeft iets. En als je al geen borstvoeding mag geven, wie weet welke nadelen er nog allemaal komen. Vroeger konden ze ook zonder die pijnstillende middelen. Waarom zouden wij anders moeten zijn.
En de prik in de rug doet normaal ook veel pijn, dus geef mij ehct maar de tweede optie.
je vergeet de pijn toch op het moment dat je je eigen kindje kan vastnemen.