PDA

Bekijk de volledige versie : hervorming lerarenopleiding


hans
6th December 2006, 22:16
Vlaams parlement keurt hervorming lerarenopleiding goed

BRUSSEL - Het Vlaams Parlement heeft woensdag het ontwerpdecreet rond de hervorming van de lerarenopleiding goedgekeurd. Oppositiepartijen Groen! en Vlaams Belang onthielden zich bij de stemming.

De hervorming van de lerarenopleiding voorziet onder andere meer stages en een betere begeleiding voor beginnende leerkrachten. De hervorming gaat in op 1 september 2007.

Jaarlijks starten zo’n 8.000 nieuwe leerkrachten in het onderwijs. Leerkracht worden kan op drie manieren. Kleuterleiders, leerkrachten basisonderwijs en regenten volgen een driejarige opleiding aan de hogeschool. Licentiaten kunnen een aggregaat halen en wie een ander diploma heeft, kan via het volwassenenonderwijs een getuigschrift halen.

Met de hervorming blijven nog twee opleidingen over: de geïntegreerde lerarenopleiding" van drie jaar aan de hogescholen voor kleuterleiders, onderwijzers en regenten en de "specifieke lerarenopleiding" voor wie al een ander diploma heeft en zich enkel nog voor het lesgeven zelf moet bekwamen.

In beide gevallen wordt de omvang van de stages opgetrokken, in de specifieke lerarenopleiding zelfs fors. Bedoeling is om de kandidaat-leraars extra praktijkervaring te laten opdoen voor ze in het beroep stappen. Binnen de opleidingen wordt ook de inhoud versterkt. Regenten zullen zich meer moeten specialiseren door te kiezen voor twee in plaats van drie vakken.

Bedoeling is ook dat de leraren-in-spe beter begeleid worden. Daarvoor zullen de scholen "mentoren", ervaren leerkrachten kunnen aanstellen. Die mentoren kunnen de stagiars dan extra ondersteunen (voor een gewone stagiair is dat 1 uur per twee weken).

Voor de hervorming wordt 15,3 miljoen euro vrijgemaakt. Volgens Marie-Rose Morel van Vlaams Belang bevat het ontwerpdecreet goeie elementen, maar is het in zijn geheel "onvoldragen en onrealistisch". Ook voor Groen!-parlementslid Jef Tavernier is de hervorming een stap vooruit, maar blijven er onder meer vragen over de financiering en over de kwaliteit van de opleiders binnen de lerarenopleiding.