PDA

Bekijk de volledige versie : Islamitische scholen ’gevangenissen van achterstand’?


Barst
4th December 2006, 10:07
Islamitische scholen: Slechte scores verschaffen tegenstanders munitie


Sinds de oprichting van de eerste islamitische basisschool in Nederland in 1988 is er discussie of dat gewenst is of niet. Daarbij staan bijna nooit de prestaties van de scholen centraal, maar vooral de vraag of ze integratie tegenwerken.


De VVD was een van de eerste partijen die zich openlijk zorgen maakten over de ’enorme groei’ van het aantal islamitische scholen. Het liberale Kamerlid Franssen vroeg of er bij de aanvraag van een nieuwe islamitische school ook gekeken wordt naar eventuele banden tussen toekomstige bestuurders van de school en ’fundamentalistische of niet-democratische organisaties in landen van herkomst’.

De VVD wilde een onderzoek. Staatssecretaris Wallage (PvdA) zag in 1992 echter geen enkele reden om de onderwijsinspectie te vragen een onderzoek in te stellen naar het functioneren van deze scholen. Het CDA nam nog sterker stelling. Het meende dat deze scholen juist zeer positief waren voor de integratie. Oud-fractieleider Brinkman: „Nergens wordt zo goed Nederlands geleerd als op islamitische scholen.”

Ook de ouders geloofden dat onderwijs in vertrouwde sfeer betere resultaten afwerpt. Maar in 1996 wezen de eerste prognoses er al op dat de kinderen het er niet beter deden dan op gewone ’zwarte’ scholen. In 1998 bleek uit onderzoek van het Nijmeegse instituut ITS dat de verschillen in prestaties op taal- en rekengebied miniem waren.

In 2002 haalde D66-minister van integratie Van Boxtel artikel 23 erbij, dat de vrijheid van onderwijs garandeert. Tijdens een debat stelde hij voor om zowel het christelijk als het islamitisch onderwijs af te schaffen. In zijn ogen waren islamitische scholen slecht voor de integratie van minderheden. „Religie, dat regelen mensen zelf maar.”

Hij kreeg bijzonder weinig steun voor zijn voorstel. „Een beetje dom”, was de reactie van CDA-leider Balkenende. Dezelfde Balkenende – inmiddels premier – noemde een jaar later islamitische scholen in de huidige omstandigheden ’gevangenissen van achterstand’.

Balkenende legde uit dat de oude verzuilde scholen van protestanten en katholieken wel hebben bijgedragen aan emancipatie, omdat er kinderen uit verschillende sociale klassen op zaten. Islamitische scholen echter kennen een oververtegenwoordiging uit de onderste sociale laag, oriënteren zich te veel op het land van herkomst en worden zo ’gevangenissen van achterstand’.

Dit zei de CDA’er vlak nadat het VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali in 2003 sterk had gepleit voor extra voorwaarden voor de oprichting van islamitische scholen. Zo moet het schoolbestuur de Nederlandse nationaliteit hebben, moeten leerlingen worden onderwezen in de gelijkwaardigheid van vrouwen en homoseksuelen. En er mag geen indoctrinatie plaatsvinden tegen joden en anders-gelovigen.

Niemand had het meer over de onderwijsresultaten op deze scholen. Nu uit de Schoolprestaties van Trouw blijkt dat de twee middelbare islamitische scholen met hun resultaten sterk achterblijven, hebben de tegenstanders van islamitische scholen nieuw kruit om mee te schieten. De beide scholen staan inmiddels onder geďntensiveerd toezicht van de onderwijsinspectie.


Trouw, 04-12-2006