PDA

Bekijk de volledige versie : Moeten onze kinderen te weinig kennen?


Barst
2nd December 2006, 01:10
Waarom de pure kennisoverdracht in ons onderwijs afneemt


,,Op welke dag valt paasmaandag volgend jaar?'' ,,Op dinsdag.'' ,,In welke stad staat de toren van Pisa?'' ,,In Rome.'' ,,Een schrikkeljaar telt 325 dagen.'' Het zijn fragmenten uit de voorrondes van Miss Belgian Beauty en het tv-programma Beauty & de Nerd . En de uitspraken zijn niet komisch bedoeld. Ze komen uit de mond van meisjes die een diploma secundair onderwijs op zak hebben.


Een aanwijzing van hoe pover het is gesteld met ons Vlaamse onderwijs, volgens sommigen. Een van die critici is de Brugse leraar Marc Hullebus, die een actie is gestart tegen de afkalvende aandacht voor kennis, ten gunste van de vaardigheden.

De vaststelling is terecht. Of de vrees ook gegrond is, is stof voor discussie.

Het onderwijs is altijd een evenwicht geweest tussen kennen en kunnen, tussen leerstof en vaardigheden. En de laatste jaren is er inderdaad een verschuiving bezig in de richting van vaardigheden. Daarbij gaat het om ,,leren leren''. Leren omgaan met een computer, eerder dan weten welke computerprogramma's bestaan.

Deze evolutie is ingegeven door de versnelling van de wetenschap. Wat ben je met kennis als die vijf jaar later al is verouderd? Informatica is het vak bij uitstek dat aan voortdurende veranderingen onderhevig is. De nieuwe eindterm voor ICT, die volgend schooljaar ingaat, speelt daar dan ook op in (DS 28 oktober) . De vaardigheden halen het heel duidelijk op de leerstof.

Dat deze keuze terecht is, bewees initiatiefnemer Marc Hullebus gisteren zelf. Hoewel hij leraar informatica is, had hij problemen met de attachments in zijn e-mails. ,,Ik ken alleen Word, Acces, Excel en Powerpoint'', verklaarde hij.

Een andere drijfveer voor de toenemende aandacht voor vaardigheden is dat het Vlaamse onderwijs de voorbije generaties te eenzijdig op de pure kennis was gericht. De inhaalbeweging is ingezet en is nog bezig.

Veel onderwijsmensen hebben schrik dat die inhaalbeweging omslaat in ,,Nederlandse toestanden''. Het onderwijs van onze Noorderburen is namelijk in crisis, precies omdat de vaardigheden de kennisoverdracht overschaduwen. Als we in Vlaanderen voortdoen zoals we bezig zijn, dan komen we in eenzelfde situatie terecht, vrezen pessimisten.

Optimisten werpen tegen dat onze eindtermen een buffer vormen tegen mogelijke ,,Nederlandse toestanden''. In Nederland bestaan die minimale vereisten niet. In de plaats daarvan zijn er alleen vaag geformuleerde ,,kerndoelen''. De Nederlandse leerlingen worden op het einde van hun studie wel aan een centraal examen onderworpen. Maar de impact op de kennisoverdracht is vooral op de periode vlak voor het examen voelbaar - teaching to the test . Tijdens de basisvorming worden de Nederlandse leerlingen in de eerste plaats ,,vaardigheden'' aangeleerd.

Onze eindtermen leggen per vak duidelijk op waaraan leerlingen moeten voldoen. Wat moeten jongeren op een bepaald niveau in het Frans kunnen beschrijven? Wat moeten ze kunnen berekenen na zoveel jaar wiskundelessen? De antwoorden op dergelijke vragen zijn wettelijk vastgelegd en gelden voor alle leerlingen. Die eindtermen moeten erover waken dat het kennisniveau hoog genoeg blijft.

Dat de kennisoverdracht de Vlaamse klaslokalen zou verlaten, zou een slechte zaak zijn. Niet alleen vanwege het Nederlandse doemscenario. Het internettijdperk waarin de jongeren opgroeien, maakt dat kennis belangrijker is dan ooit.

Het internet puilt uit van de feiten en feitjes. Leren omgaan met die overvloed aan informatie betekent in de eerste plaats dat je de feiten kunt plaatsen. Weten wie de informatie waarom en hoe verspreidt, leert je de informatie te interpreteren.

Om kritisch te staan tegenover de aangeboden feiten en weetjes, heb je ook de nodige bagage aan kennis nodig. Als je bijvoorbeeld nooit over de filosofen Erasmus of Socrates hebt gehoord, dan zul je jezelf geen verdere vragen stellen wanneer het zoekresultaat op internet is ,,een Europees uitwisselingsprogramma voor studenten''.

Zo'n vaart loopt het op dit moment niet - hoewel de antwoorden van Miss Belgian Beauty iets anders doen vermoeden. Maar op een moment dat jongeren kwetsbaarder zijn dan ooit, moet een signaal over hun gebrekkige kennis niet van tafel worden geveegd.

Dat signaal is geen reactionaire oproep om de driloefeningen in het onderwijs opnieuw in te voeren. Wel is de opdracht voor de scholen om jongeren af te leveren die voldoende zijn gewapend voor de samenleving die op hen afkomt.

Voor het talenonderwijs heeft de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), al duidelijke ambities getoond. In zijn talennota heeft hij het over een evenwicht tussen taalstructuur en taalbeschouwing. Zelf noemt hij de aanpak ,,competentiegericht'': daarin zitten zowel de kennis als de vaardigheden vervat.


DS, 30-11-2006

wim leenaerts
2nd December 2006, 11:14
Ik denk dat het belangrijker is om te focussen op waarden en normen en vaardigheden dan op kennis, simpelweg omdat dat dingen zijn die eens je ze bezit niet meer weggaan. Want ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat er van de pure kennis na het secundair niet echt heel veel meer overblijft. Kennis uit de 3de graad wel, maar uit de 1ste graad?
Ik zou me met de beste wil van de wereld niet meer voor de geest kunnen halen wat ik in het 1ste en 2de middelbaar eigenlijk allemaal aan kennis geleerd heb. En als ik me dan nog vaag enkele onderwerpen herinner kan ik ze niet concreter maken. Ja wij hebben bij wetenschappelijk werk in het 1ste middelbaar geleerd over ampère, volt, watt, spanning, enz maar vraag me niet wat nu juist het verschil is tussen al die termen... De enige reden waarom ik redelijk veel algemene kennis heb, is omdat ik daar altijd in mijn vrije tijd over gelezen heb én omdat ik fatsoenlijk met het internet kan werken én omdat ik zulke informatie ook elders kan opzoeken als ik het nodig heb of omdat ik mondig genoeg ben om het aan iemand te vragen, als is dat een complete vreemde. Die vaardigheden helpen mij veel beter dan de kennis die ik in het secundair heb opgedaan.

Wij hebben in het secundair ook de bouw van de huid besproken, maar als je me vóór de les die we daar bij bio over gekregen hebben in het 1ste jaar had gevraagd hoe dat nu weer juist zat met die opper- en lederhuid en het collageen bindweefsel dan had ik mijn schouders moeten ophalen.

[QUOTE=Barst]Het internet puilt uit van de feiten en feitjes. Leren omgaan met die overvloed aan informatie betekent in de eerste plaats dat je de feiten kunt plaatsen. Weten wie de informatie waarom en hoe verspreidt, leert je de informatie te interpreteren.[/quote]
Is dat niet wat er o.a. bedoeld wordt met vaardigheden: 'leren omgaan met die overvloed aan informatie'? In plaats van al die feitjes uit ons heeft te leren lijkt het me interessanter om jongeren te leren om hun bronnen te controleren, gegevens te vergelijken, zelf informatie die ze niet begrijpen op te zoeken, kritisch te zijn, enz...

Het is volgens mij zoals mijn mentor van biologie zei na mijn les van excretie:
Het is goed dat je er zoveel weetjes in gestopt hebt, wat excretie nu juist is en waarom het gebeurt gaan ze waarschijnlijk wel vergeten, maar dat de eskimo's vroeger na het eten in een kom urineerden en daar mee afwasten omdat dat warm én steriel is gaan ze nooit van hun leven vergeten :D